TESTY: Oceny dobre i zadowalające

Sprawdzian opon w rozmiarze 225/45 R17 Y przeprowadzony przez ADAC

 

Niemiecka organizacja ADAC, przetestowała 16 modeli opon w rozmiarze 225/45 R17 Y. W tym roku w zestawieniu pojawiło się kilka nowości, o których część z nas mogła nawet nie słyszeć, a które pokazały, że warte są uwagi. W teście cztery modele uzyskały oceny dobre, 11 - zadowalające, a tylko jedna opon uzyskała notę - wystarczającej.

Na VW Golfie GTI w szranki stanęły (kolejność alfabetyczna): Contintental ContiSportContact 5, ESA - Tecar Spirit 5 UHP, Firestone Firehawk SZ90, Fulda SportControl, GT RAdial Champiro HPY, Hankook Ventus S1evo2 K117, Maxxis Vistra VS01, Nokian zLine, Pirelli P Zero, Sava Intensa UHP, Semperi Speed-Life, Toyo Proxes T1 Sport, Uniroyal RainSport, Vredestein Ultrac Vorti oraz Yokohama Advan Sport V105

Testowany rozmiar możemy spotkać w autach klasy średniej i większej oraz tych ze sportowym zacięciem, między innymi: Audi A3, A4, Alfie Romeo MiTo, BMW M3, Z4, Subaru Imprezie, VW Golfie GTI oraz Scirocco.

Metodologia testu

Ostateczna ocena w teście ADAC jest wystawiania po obliczeniu łącznej noty ze wszystkich konkurencji. Każda ma swoją wagę. Największa przypisana jest kolejno: zachowaniu na mokrej nawierzchni (40 proc.), osiągom na suchej drodze (20 proc.) oraz zużyciu opon (20 proc.). Wagi 10-proc. mają efektywność paliwowa i generowany hałas. Oceniając wyniki testów opon, ADAC zwraca szczególną uwagę na równowagę opon. Dzięki temu opony, które uzyskały ocenę dobrą spełniają wymagania we wszystkich kryteriach. Niemiecka organizacja zmniejsza przy tym wagę parametrów, które mają wyjątkowo wysokie oceny w mniej istotnych konkurencjach, ale nie uzyskały zadowalających wyników w kategoriach dotyczących bezpieczeństwa, czyli przede wszystkim na mokrej nawierzchni.

Wyniki

Pierwsze miejsce nie jest zaskoczeniem i należy do ContiSportContacta 5, który zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni zaprezentował się najlepiej. Drugie miejsce przypadło mało znanemu i również mało dostępnemu na naszym rynku ogumieniu ESA-Tecar, które okazało się mieć najlepszą efektywność paliwową. Na najniższym stopniu podium stanęło Pirelli, którego opona szczególnie dobrze zachowywała się na mokrej nawierzchni. Ostatnią oponą z notą dobrą jest Vredestein, który świetnie poradził sobie w testach na suchej nawierzchni i nie zanotował wpadki na mokrym podłożu. Reszta (11 modeli) opon wykazała się słabszymi wynikami w jednej z konkurencji, dlatego też noty końcowe zostały obniżone do oceny „zadowalającej”. Hankook i Sava, zanotowały drobne niedociągnięcia na mokrej nawierzchni. Nokiana, Yokohamę, Uniroyala oraz Toyo określono jako słabe na mokrej nawierzchni. Natomiast Firesotne, Fulda, Semperit oraz GT Radial okazały się najsłabsze na mokrej nawierzchni. Ostatni w stawce Maxxis Vistra otrzymał zaledwie 2,2 punktu na 6 na mokrej nawierzchni, co spowodowało, że został oceniony jako „wystarczający”.

Continental Sport Contact 5 ESA Tecar Spirit 5 UHP Pirelli P Zero

 

Podium

1. Continental Sport Contact 5 - bardzo zbalansowana opona, wykazująca świetne zachowanie zarówno na mokrej, jak
i suche drodze

2. ESA Tecar Spirit 5 UHP - świetnie radząca sobie na mokrej nawierzchni, a także zapewniająca niskie zużycie paliwa

3. Pirelli P Zero - dobrze zbalansowana opona zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.

Kilku brakowało

Warto dodać, że co najmniej trzy testowane opony mają już swoich następców. Michelin Pilot Sport 3 został zastąpiony Michelinem Pilot Sport 4, Toyo Proxes T1 Sport - Toyo Proxes T1 Sport Plus, oraz GT Radial Champiro HPY - GT Radial Sport. Ponadto w teście nie znalazły się produkty: Bridgestona, Goodyeara, Dunlopa oraz Kumho. Jak czytamy na stronie ADAC: Organizacja wykorzystuje w badaniach tylko serie produktów dostępnych na rynku, a wyżej wymienione ogumienie nie brało udziału w testach, ponieważ produkty te w momencie rozpoczęcia badania opon nie były dostępne jako produkty seryjne. Można się tylko zastanawiać, jak wyglądałaby stawka, gdyby w teście pojawiły się nowości oraz brakujący producenci. 

Krzysztof Krusiński

Fot. Producenci

Zobacz cały numer PO 6/135 (Czerwiec 2016)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń