W BRANŻY: Zaproszono nas do fabryki Bridgestone’a w Poznaniu

Wielka, nowoczesna, bezpieczna

 

Poznańska fabryka Bridgestone powstała 18 lat temu. Obecnie hale należące do zakładu zajmują 26,6 hektara. W tym potężnym obiekcie każdej doby produkowanych jest 30 tys. opon do aut osobowych. Firma w ostatnich latach jest coraz bardziej widoczna na mapie Poznania. Jej pracownicy biorą udział w wielu inicjatywach społecznych dotyczących lokalnego środowiska. Okazji do ostatniego spotkania z dziennikarzami było kilka: po pierwsze 18-lecie powstania, po drugie 100-milionowa opona, po trzecie potrzeba pokazania tego wspaniałego obiektu, w którym nie tak często gościli przedstawiciele prasy.

Fabryka w Poznaniu jest jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych japońskiego koncernu. Kompleks przemysłowy był rozbudowywany kilkakrotnie. Ostatnią inwestycję zakończono w 2014 roku, a jej wartość wyniosła 429 mln zł. W lutym br. fabrykę Bridgestone Poznań opuściła stumilionowa opona - Bridgestone Potenza S001.

Rozbudowa zakładu umożliwiła zwiększenie zatrudnienia do około 1700 pracowników. Fabryka przetwarza dziennie 238 ton gumy, z której powstają opony marek Bridgestone i Firestone. Bridgestone Poznań dostarcza swoje produkty do 44 krajów z całego świata, w tym na tak egzotyczne rynki, jak: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Oman czy Hong Kong. Klientami poznańskiej fabryki są najwięksi producenci samochodów, jak choćby: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Ferrari, Fiat, Ford, Honda, Maserati, Mercedes, Nissan, Jeep, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Škoda, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo.

W 2014 roku firma Bridgestone została uhonorowana nagrodą „Investment of the Year”, która jest przyznawana przez wydawnictwo biznesowe Warsaw Business Journal Group. Największy producent opon na świecie został nagrodzony za inwestycje zrealizowane w dwóch polskich fabrykach firmy - w Poznaniu i Stargardzie Szczecińskim.

- Stolica Wielkopolski jest miastem, które ma ogromny potencjał. Nie bez znaczenia jest także strategiczne położenie naszego regionu, w bliskim sąsiedztwie z największym rynkiem zbytu, czyli Niemcami. Bridgestone Poznań jako pierwszy i jedyny w Europie spośród wszystkich fabryk koncernu produkuje opony typu run-flat - podkreślił Krzysztof Nowaczyk (na zdjęciu), dyrektor w Bridgestone Poznań, opowiadając grupie dziennikarzy o historii koncernu, filozofii kaizen, obrotach wynoszących 32 mld dolarów. - Myśl technologiczna firmy Bridgestone doskonale współgra z zapleczem intelektualnym i innowacyjnością Poznania. Bridgestone to światowy lider w branży oponiarskiej zatrudniający ponad 144 tys. pracowników, posiadający w Europie osiem fabryk. Własne centrum badawczo-rozwojowe we Włoszech.

Na badania nad nowymi technologiami koncern wydaje rocznie 2,5 proc. globalnego obrotu, czyli około 700 mln dolarów. W Polsce koncern posiada cztery fabryki zatrudniające 2800 pracowników, w tym dwie produkujące opony.

Poznańska fabryka na goszczących w jej progach dziennikarzach zrobiła duże wrażenie. Szczególnie zautomatyzowany magazyn wyrobów gotowych, gdzie transportem, układaniem, sortowaniem opon zajmują się roboty przemysłowe. Oprowadzający nas Piotr Białek, szef działu technologicznego, opowiedział o całym procesie produkcyjnym opony. Najpierw obejrzeliśmy działy, w których przygotowuje się poszczególne elementy opony. Od kalandrów, maszyn do tworzenia mieszanek gum, urządzeń do zwijania drutówki, poprzez gumowanie oplotu tekstylnego i stalowego, walcownię mieszanek, tworzenie pasów bieżnika odpowiedniej szerokości, maszyny konfekcyjne, gdzie składane są opony surowe, po formy wulkanizacyjne. W nich opona surowa zamienia się po kilkunastu minutach wygrzewania w prawdziwą oponę. Każda nowa „guma” wędruje podajnikami do działu kontroli jakości, gdzie jest sprawdzana poprzez cztery różne rodzaje weryfikacji. Kontroli poddawane jest 100 proc. produkcji.

- W naszej fabryce  kładziemy szczególną uwagę na bezpieczeństwo pracy - informował nasz przewodnik. - Dlatego dokładnie wyznaczone są ścieżki dla pieszych i wózków. Sygnałem dźwiękowym pracownicy informowani są o zakończeniu praktycznie każdego etapu procesu produkcji opon. Każdy element ruchomy w maszynach jest zabezpieczony specjalnymi osłonami.

Fabryka robi wrażenie swoją wielkością i nowoczesnością. Produkowane są tutaj opony do aut osobowych kompaktowych, sportowych, turystycznych zarówno z segmentu premium, medium, jak budget. Czyli każdy może wybrać coś do swojego auta. Większość produkcji idzie na pierwsze wyposażenie. Jak zaznaczył dyrektor Nowaczyk, fabryka będzie dalej rozbudowywana, aby dobowa produkcja znacznie przekroczyła 30 tys. opon.

Relacja: Sławomir Górzyński

Zdjęcia: S. Górzyński, arch. Bridgestone Poznań

Zobacz cały numer PO 6/135 (Czerwiec 2016)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń