2016-05-20

Dobre perspektywy motobranży

 

Produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce zakończyła ubiegły rok na dwucyfrowym plusie przerywając aż 6-letni okres spadków. Ta część rynku będzie dynamicznie rosła również w kolejnych latach, m.in. dzięki planowanemu uruchomieniu produkcji VW Crafter we Wrześni w drugiej połowie tego roku. Po rekordowym 2015 r., także eksport części i akcesoriów samochodowych ma przed sobą bardzo dobre perspektywy.

W Polsce znajduje się kilka zakładów produkujących samochody, m.in. Fiat Auto Poland, General Motors Manufacturing Poland oraz Volkswagen Poznań, ale to nie one, lecz części samochodowe stanowią obecnie o sile polskiego sektora motoryzacyjnego. Kilkaset fabryk dostawców i poddostawców motobranży zlokalizowanych na terenie Polski w ubiegłym roku przyczyniło się do rekordowego eksportu części i akcesoriów samochodowych, którego wartość w 2015 r. wzrosła o ponad 10 proc. r/r. Jak oceniają przedstawiciele Banku Zachodniego WBK, także w tym roku ta grupa produktów motoryzacyjnych będzie rosła.

- Produkcja części i podzespołów jest ściśle skorelowana z produkcją nowych pojazdów, ale nie w Polsce - powiedział Wojciech Żuk, dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacyjnego w Banku Zachodnim WBK. - Ponad 90 proc. części samochodowych wytwarzanych w polskich fabrykach jest eksportowana do montowni samochodów zlokalizowanych w innych krajach Unii Europejskiej (przede wszystkim w Niemczech i Czechach, ale też we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii czy Słowacji). I tutaj warto zwrócić uwagę, na jakie rynki trafiają samochody wyprodukowane w UE. W 65 proc. do państw członkowskich, ale aż jedna trzecia na eksport poza Unię, z czego najwięcej do Stanów Zjednoczonych, Chin, Turcji, Rosji i Szwajcarii. W związku z tym, popyt na nowe części produkowane w naszym kraju będzie zależał nie tylko od zamówień europejskich, ale w znacznym stopniu też od popytu na nowe samochody głównie w Ameryce Północnej i w Azji, w tym przede wszystkim w Chinach.

Z rankingu „Eksportowe TOP50 2016” przygotowanego przez BZ WBK wynika, że pojazdy i części do nich należą do najbardziej perspektywicznych działów polskiego eksportu. Zdaniem ekspertów banku wynika to z kilku czynników. Po pierwsze, zlokalizowane w Polsce firmy produkujące części samochodowe sygnalizują wzrost zamówień i rozbudowę mocy produkcyjnych pod kolejne projekty związane przede wszystkim z nowymi wersjami samochodów różnych marek. Po drugie, rentowność działalności produkcyjnej jest wysoka i zapewnia dobrą zdolność do spłaty kredytów inwestycyjnych. Po trzecie, zgodnie z niedawno opublikowanym przez Deloitte indeksem Global Manufacturing Competitiveness Index, do 2020 r. Polska awansuje na trzecią pozycję w Europie (po Niemczech i Wielkiej Brytanii) pod względem konkurencyjności produkcji i utrzyma pierwszą pozycję wśród krajów Europy Centralnej i Wschodniej.

Na wyższą konkurencyjność polskich dostawców mają wpływ jeszcze dwa elementy. Pierwszy to obserwowane osłabienie PLN względem EUR. Drugi to rosnące problemy z pozyskiwaniem pracowników na Słowacji i w Czechach oraz rosnące tam koszty pracy. Z obawy przed brakiem kadr, dostawcy części do samochodów montowanych na Słowacji i Czechach poszukują producentów z Polski lub rozbudowują moce produkcyjne polskich fabryk.

(ik)

Żródło: Banku Zachodniego WBK

fot. Opel

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń