2016-05-10

Opony zimowe latem

 

Zmianie pory roku towarzyszy szereg rytuałów: sprzątanie tarasu, pierwsze koszenie trawnika przed domem, a w przypadku milionów kierowców także zmiana opon z zimowych na letnie. Bridgestone wyjaśnia, dlaczego wymiana ogumienia na letnie jest jedynym właściwym rozwiązaniem.

Około 43 proc. kierowców w Europie w chłodniejszej porze roku używa opon zimowych, przy czym różnice pod tym względem w poszczególnych regionach są znaczne. O ile w Polsce i Niemczech na oponach zimowych jeździ odpowiednio 92 i 88 proc. kierowców, to we Francji jest to 23 proc., a w Wielkiej Brytanii zaledwie 8 proc. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Bridgestone w 2014 r. przez IPSOS w sześciu krajach, na próbie 7806 właścicieli samochodów prywatnych.

Popularność opon zimowych w Europie rośnie z roku na rok. Ma to związek nie tylko z anomaliami pogodowymi, które zdarzają się w ostatnich latach w zimie, ale także z nowymi krajowymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z analiz profilowych przeprowadzonych przez Bridgestone wynika, że kierowcy często podróżujący z rodziną, w tym zwłaszcza rodzice, są grupą najbardziej skłonną do sezonowej wymiany opon.

Jednak mimo szeroko rozpowszechnianych informacji mówiących o tym, że charakterystyka opon zimowych w wyższych temperaturach nie jest odpowiednia, zaskakująco wielu kierowców nie zadaje sobie trudu, aby w odpowiednim czasie wrócić do opon letnich. Badania koncernu ujawniły też, że prawie 10 proc. kierowców we Włoszech1 jeździ na oponach zimowych przez całe lato, a w Danii odsetek ten wynosi aż 18 proc.2.

Wato wymienić opony

Dzięki odpowiedniemu składowi mieszanki i wzorowi bieżnika opony zimowe pozostają miękkie i elastyczne w niskiej temperaturze, zapewniając dobrą trakcję i przyczepność na suchej i mokrej, a nawet oblodzonej, nawierzchni. Kiedy jednak temperatura rośnie, opony zimowe tracą swoje zalety, przyczepność spada, a zużycie bieżnika przyspiesza.

Z kolei twardsza mieszanka w oponach letnich nie staje się zbyt miękka na rozgrzanym asfalcie i nie przykleja się do niego. W wyższej temperaturze opony letnie mają lepszą uniwersalną charakterystykę niż opony zimowe, zwłaszcza jeżeli chodzi o hamowanie i właściwości jezdne, tempo zużywania się, opory toczenia i zużycie paliwa.

Większe bezpieczeństwo

Testy Bridgestone wykazały, że różnice między oponami letnimi a zimowymi pod względem skuteczności hamowania i właściwości jezdnych w ciepłych warunkach pogodowych wynoszą odpowiednio do 30 i 8 proc. - w zależności od warunków drogowych i temperatury. Na mokrej nawierzchni i przy temperaturze otoczenia około 30°C droga hamowania pojazdu wyposażonego w letnie opony dobrej jakości jest do 30 proc. krótsza w porównaniu do opon zimowych. W określonych warunkach może to oznaczać nawet dwie długości samochodu.

Firma opublikowała filmy na kanale YouTube, które pozwalają prześledzić parametry jazdy na ogumieniu letnim i zimowym:

  • Hamowanie na suchej nawierzchni: https://www.youtube.com/watch?v=gang-svyxU4
  • Hamowanie na mokrej nawierzchni: https://www.youtube.com/watch?v=o2rT2QDHUOs
  • Slalom: https://www.youtube.com/watch?v=l8KSSTBiD7E 

Ciśnienie powietrza i głębokość bieżnika

Ze względów bezpieczeństwa, które zależy w szczególności od właściwości jezdnych i skutecznego hamowania, warto regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach oraz głębokość bieżnika. Eksperci firmy Bridgestone zalecają sprawdzanie ciśnienia w ogumieniu raz w miesiącu. Wartości ciśnienia przewidziane przez producenta pojazdu są podane w instrukcji obsługi, a także na naklejce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy, pod klapką wlewu paliwa lub w schowku w desce rozdzielczej. Do zmierzenia głębokości bieżnika można użyć monety o wartości 5 zł. Jeżeli po wsunięciu jej do głównego rowka we wgłębieniu ciągle jest widoczny srebrny rant, głębokość bieżnika jest mniejsza niż dopuszczalne 1,6 mm i oponę należy wymienić na nową.

Niestety ostatnie badania przeprowadzone w Europie wykazały, że zbyt wielu kierowców nie dba odpowiednio o ogumienie w swoich pojazdach. Aż 76 proc. zmotoryzowanych nie kontroluje ciśnienia co miesiąc, a 54 proc. sprawdza głębokość bieżnika jedynie raz w roku albo wcale3. Tymczasem, aby jeździć bezpiecznie należy wrócić do opon letnich, gdy tylko zima ustąpi, pamiętając o regularnym sprawdzaniu ciśnienia i głębokości bieżnika.


1 Badanie przeprowadzone przez GiPA Italia, lipiec 2015 r.

2 Dane Duńskiego Stowarzyszenia Importerów Opon

Profacts 2015: Francja, Niemcy i Wielka Brytania

(ik)

Źródło i fot. Bridgestone

drukuj  
Komentarze użytkowników (1)
producentoponpl, 2016-05-12 14:58:58
Brak sprawdzania ciśnienia w oponach jest główna przyczyną uszkodzenia opon przez przegrzanie  . Opony dostawcze nie tylko że są przeładowywane to do tego jeżdżą na niskim ciśnieniu  . Co wtedy musi znosić opona by dojechać do celu  ? a w lecie temperatura może dochodzić do 150 stopni  .
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń