2016-04-29

Bosch urósł w 2015 r.

 

Po rekordowym pod względem obrotów roku 2015, Bosch zamierza utrzymać wzrost także w roku bieżącym. Pomimo umiarkowanych prognoz dotyczących koniunktury gospodarczej oraz niepewnej sytuacji geopolitycznej, koncern spodziewa się w tym roku wzrostu obrotów w przedziale od 3 do 5 proc. i dąży do osiągnięcia większej dynamiki wzrostu niż rynki, na których prowadzi działalność. W pierwszych trzech miesiącach 2016 r., obroty firmy wzrosły o prawie 3 proc. (o 4 proc. z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut) w porównaniu do silnego wzrostu w pierwszym kwartale ubiegłego roku.

Rekordowe wyniki

W 2015 r. obroty Grupy Bosch osiągnęły rekordową wartość - 70,6 mld EUR. Wraz z przejęciem całości udziałów dawnych spółek joint venture BSH Hausgeräte GmbH oraz Robert Bosch Automotive Steering GmbH, obroty wzrosły o prawie 22 mld EUR, tj. o 44 proc. Także z tytułu prowadzonej działalności operacyjnej Bosch odnotował znaczący wzrost, który wyniósł 10 proc. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, wzrost obrotów wyniósł 3,8 proc. Z wyjątkiem sektora Industrial Technology, w 2015 r. wszystkie sektory biznesowe koncernu odnotowały dwucyfrowy wzrost i poprawiły swoje dochody. W związku z tym poprawiła się także sytuacja dochodowa całej Grupy Bosch, która osiągnęła w 2015 r. dochód przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT) w wysokości 4,6 mld EUR, zysk EBIT wyniósł odpowiednio 6,5 proc.. W stosunku do poprzedniego roku EBIT zwiększył się o ok. 0,9 mld EUR tj. o 24 proc.

Usługi jako uzupełnienie szerokiej oferty

Celem strategicznym Bosch jest nie tylko oferowanie produktów, ale też usług dla świata zintegrowanego w internecie. W tym obszarze Bosch realizuje program „3S“ (Sensors, Software, Services) - obejmujący czujniki, oprogramowanie i usługi. Prawie 50 proc. wszystkich grup produktów elektronicznych firmy jest wyposażonych w opcję komunikowania się za pośrednictwem internetu. Przedsiębiorstwo będzie sukcesywnie rozszerzać aktualną ofertę usług we wszystkich czterech sektorach swojej działalności.

Rozwiązania dla motobranży

W sektorze Mobility Solutions portfolio Bosch już dziś wykracza poza rozwiązania przeznaczone tylko dla motoryzacji. Wraz z partnerami stworzy asystenta mobilności dla transportu intermodalnego. W aglomeracji Stuttgartu użytkownicy mogą za pomocą jednej aplikacji kupować i opłacać bilety lub planować i rezerwować przejazdy różnymi środkami transportu, jak samochody, rowery, kolej czy autobusy. Dynamiczny wzrost działalności usługowej zapewni także zintegrowany system parkowania. W europejskich miastach kierowca szuka miejsca do zaparkowania pojazdu średnio 10 minut. 30 proc. ruchu w centrach miast przypada właśnie na poszukiwanie miejsca parkingowego. Dzięki rozwiązaniom firmy już wkrótce tak długie szukanie miejsca będzie należeć do przeszłości. W tzw. „parkowaniu społecznościowym“ („community based parking“) to samochody pełnią rolę czujników. Auta rozpoznają podczas jazdy miejsca parkingowe przy ulicy i zgłaszają je przez internet firmie. Na podstawie informacji przesyłanych w czasie rzeczywistym, przedsiębiorstwo tworzy mapę, na której zaznaczone są wolne miejsca parkingowe. Dzięki eksploracji danych (Data Mining) mogą powstawać mapy miejsc parkingowych aktualizowane w czasie rzeczywistym, i to na podstawie danych przekazywanych przez czujniki w zaledwie 6 proc. wszystkich pojazdów znajdujących się w ruchu.

W sektorze Mobility Solutions w 2016 r. obroty zwiększyły się o ok. 12 proc., do 41,7 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut: 4,6 proc.). Sektor rozwijał się tym samym lepiej niż światowy rynek produkcji samochodów, który wzrósł zaledwie o 2 proc., do 92 mln sztuk.

Obroty firmy w poszczególnych regionach

W regionie Azji i Pacyfiku - wraz z Afryką - firma zwiększyła swoje obroty w 2015 r. o 17 proc., do 19,2 mld EUR (pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut: 2,8 proc.). Głównym powodem rozwoju poniżej oczekiwań była umiarkowana dynamika w Chinach oraz innych krajach rozwijających się.

W Ameryce Północnej obroty wzrosły o 25 proc., do 12,7 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut: 6,7 proc.). W Ameryce Południowej natomiast na wynikach firmy wyraźnie negatywnie odbiła się recesja w Brazylii. W sumie obroty w tym regionie spadły o 13 proc. (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut: 3,7 proc.).

W Europie działalność Grupy Bosch kształtowała się lepiej, niż początkowo zakładano. W 2015 r. przedsiębiorstwo zwiększyło tu swoje obroty o 3,8 proc., do 37,3 mld EUR.

Więcej pracowników

Na dzień 31 grudnia 2015 Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie 375 tys. pracowników. W 2015 r. liczba zatrudnionych zwiększyła się o 17 600 osób. Głównymi regionami wzrostu zatrudnienia były Europa Środkowa i Wschodnia, Niemcy, region Azji i Pacyfiku oraz USA. W bieżącym roku Bosch planuje zatrudnić na całym świecie ok. 14 tys. absolwentów szkół wyższych. Szczególnie poszukiwanymi pracownikami są programiści. Obecnie prawie co drugi wakat w firmie Bosch jest powiązany tematycznie z dziedziną oprogramowania.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń