Goodyear wprowadza na rynek zupełnie nowe, niskoprofilowe opony: Kmax S na oś kierowaną w rozmiarze 375/45R22.5 oraz Kmax D na oś napędową w rozmiarze 315/45R22.5. Nowe wersje długodystansowych opon ciężarowych odgrywają kluczową rolę w optymalizacji wydajności flot, ponieważ pozwalają na zwiększenie pojemności naczep do ponad 100 m3.
Dwie nowe niskoprofilowe opony ciężarowe koncernu są ważnym krokiem w rozwoju sektora transportu drogowego, w którym nieustannie poszukuje się możliwości zwiększenia tonażu na kilometr przy zachowaniu zgodności z ograniczeniami wysokości pojazdów. Do tej pory wielu operatorów flot, aby zwiększyć pojemność przewozową do ponad 100 m3, wykorzystuje mega-naczepy o wysokości wewnętrznej 3 metrów. Nowe opony rozwiązują problemy, które często utrudniają lub uniemożliwiają taką optymalizację. Ponadto warto zauważyć, że rozmiar 375/45R22.5 jest nowością w branży i został dodany przez Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Obręczy (ETRTO) do listy standardowych rozmiarów.
Nowe ogumienie na oś napędową Kmax D zmniejsza wysokość platformy załadunku, obniżając piąte koło o 5-6 centymetrów, do wysokości 91 centymetrów, natomiast Kmax S obniża przednią oś o około 2 do 3 centymetrów1. Umożliwia to utrzymanie wystarczającego odstępu między ciągnikiem a naczepą podczas manewrowania. W praktyce oznacza to, że przy maksymalnej wysokości pojazdu wynoszącej 4 metry możliwe jest podłączanie naczepy o wewnętrznej wysokości 3 metrów, co pozwala uzyskać ponad 100 m3 pojemności załadunku i maksymalizację wydajności transportu. Opony umożliwiają także obciążenie osi ciężarem odpowiednio 8 i 11,6 ton i stanowią alternatywę dla opon 355/50R22.5 na oś kierowaną i 295/55R22.5 na oś napędową.
Kmax D Kmax S
Połączenie niskiego profilu z wysokim indeksem nośności stanowiło techniczne wyzwanie. Aby osiągnąć wyznaczony cel, producent zastosował szereg metod i technologii inżynieryjnych. W oponie Kmax S dostosowano m.in. szerokość żeber barkowych, jak również geometrię i kolejność ułożenia lameli. Zastosowano konstrukcję składającą się z sześciu żeber i dopasowano układ IntelliMax Ribs (żeber obwodowych łączonych poprzecznie). Z kolei w Kmax D zoptymalizowano V-kształtną rzeźbę bieżnika. Ponadto w obu modelach zastosowano technologię Interlaced Strip - innowacyjne, opatentowane przez Goodyeara wzmocnienie opasania w części szczytowej opony. Dzięki niemu ogumienie może przenosić większy ciężar, a przy tym osiąga lepszą charakterystykę zużycia, co wydłuża potencjalne przebiegi.
Najnowsza propozycja Goodyeara jest efektem współpracy z wiodącym producentem pojazdów ciężarowych DAF nad specjalnym obniżonym ciągnikiem Low Deck i początkowo będzie dostępny wyłącznie jako ogumienie fabryczne ciągników DAF CF i XF Low Deck. Nowe opony Kmax S i D pomogą marce DAF sprostać wymaganiom projektu TelliSys2, w ramach którego samochody ciężarowe mogą przewozić kontenery o wewnętrznej wysokości 3 metrów przy 4-metrowej wysokości pojazdu.
1) W porównaniu z oponą Kmax D rozmiaru 295/55R22.5 i Kmax S rozmiaru 355/50R22.5
2) TelliSys (Inteligentny System Transportowy dla Innowacyjnego, Intermodalnego Transportu Towarowego) jest inicjatywą, która umożliwi transportowanie kontenerów o wewnętrznej wysokości 3 metrów. Jest to współpraca między wydziałem IMA Uniwersytetu RWTH w Aachen, Europejskiego Stowarzyszenia Intermodalnego, DAF, Gefco, Goodyear, Wecon i Wesob.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear