Marzec 2016 r. był kolejnym miesiącem nieprzerwanego wzrostu sprzedaży nowych samochodów osobowych zarówno w Polsce (34. miesiąc z rzędu) jak i Unii Europejskiej (31. miesiąc z rzędu). Jak podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w Polsce zarejestrowano ponad 39 tysięcy nowych osobówek (+16,7 proc. r/r), zaś w Unii Europejskiej 1,7 mln (+6 proc. r/r). Warto podkreślić, że Volkswagen był najchętniej wybieraną marką i w Polsce i w Europie, choć tutaj zanotował mały spadek sprzedaży (-1,6 proc. r/r).
Rekordowy marzec
W marcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 39 229 sztuk nowych samochodów osobowych, czyli aż o 16,7 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2015 r. Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji podkreślił, że jest to najwyższy marcowy wynik od kilku lat, co świadczy o stabilnej sytuacji sprzedaży samochodów osobowych w Polsce W sumie, w I kwartale br. zarejestrowano 104 688 aut osobowych, czyli o 14,2 proc. więcej niż w ciągu tego samego okresu ubiegłego roku. Ścieżkę wzrostów utrzymujemy przede wszystkim dzięki zakupom firmowym. Ich udział w łącznej sprzedaży wynosi niemal 62 proc.
Europejski rynek na plusie
Dobra passa utrzymuje się prawie w całej Europie. W marcu br. Europejczycy kupili ponad 1,7 mln nowych osobówek (+6 proc. r/r), a w całym I kwartale br. 3,8 mln, czyli o 8,2 proc. więcej aut niż w analogicznym okresie 2015 r. Ożywienie w europejskich salonach trwa już 31 miesięcy i wszystko wskazuje na to, że utrzyma się także w kolejnych miesiącach. W marcu na zielono możemy zaznaczyć takie rynki europejskie, jak Wielka Brytania, Hiszpania czy Francja. Niemcy odnotowały minimalny spadek.
Volkswagen nadal liderem
W marcu br. najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w Polsce był Volkswagen, który odnotował jeden z najwyższych wzrostów rejestracji spośród wszystkich marek (+27,1 proc. r/r). Zdetronizowana Skoda znalazła się na drugim miejscu, na trzecim zaś uplasowała się Toyota. Volkswagen może pochwalić się pozycją numer 1 także w całej Unii Europejskiej pomimo niedużego spadku sprzedaży (-1,6 proc. r/r). Widzimy zatem, że afera spalinowa powoli zaczyna odbijać się na wynikach sprzedaży niemieckiego producenta, ale skalę kryzysu „samochodów dla ludu” poznamy najwcześniej za kilka, a może nawet kilkanaście miesięcy.
Optymistyczne prognozy na 2016 r.
Zgodnie z prognozami Exact Systems, krajowy rynek sprzedaży nowych osobówek odbudowuje się i z miesiąca na miesiąc osiąga solidne wzrosty. W tym momencie jeszcze trudno ocenić, czy dobra passa utrzyma się do końca roku, gdyż zakupy, i to zarówno te firmowe, jak i indywidualne, w dużej części są zdeterminowane sytuacją gospodarczo-polityczną w kraju. A ta w ostatnich miesiącach jest bardzo dynamiczna. Jednak pierwszy kwartał jest dobrym prognostykiem na kolejną część roku. Przedstawiciel firmy dodał także, że sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce może być jeszcze wyższa, jeśli zostałyby uruchomione specjalne programy rządowe zachęcające Polaków do zakupu nowych aut, a nie sprowadzania używanych z zagranicy.
Według P. Gosa liczba 370-390 tys. nowych rejestracji w tym roku i ok. 10 proc. wzrost r/r są całkiem realne.
(ik)
Źródło: Exact Systems, fot. Skoda, Volkswagen