Nowe rozwiązanie Bosch upraszcza poszukiwanie miejsc parkingowych i stopniowo automatyzuje proces parkowania. Wśród zainteresowanych tą technologią mogą być nie tylko producenci samochodów, ale również zarządcy parkingów, a także miasta i ich mieszkańcy na całym świecie.
- Mobilność przyszłości zaczyna się dzisiaj - od inteligentnego parkowania - powiedział dr Dirk Hoheisel, członek zarządu firmy Robert Bosch GmbH. - W 2016 r. nasza sprzedaż systemów wspomagania kierowcy przekroczy miliard euro. Na całym świecie prawie 2500 inżynierów koncernu, około 500 więcej niż przed rokiem, pracuje nad dalszym rozwojem systemów wspomagania kierowcy i tym samym nad zautomatyzowaną jazdą i parkowaniem.
Systemy wspomagania parkowania
W kolejnych latach Bosch planuje wprowadzenie na rynek wielu nowych systemów, które mają pomagać kierowcy zaparkować w sposób bezwypadkowy, a nawet całkowicie przejąć proces parkowania, który może być ograniczony do naciśnięcia jednego przycisku. W Niemczech takie rozwiązania są najczęściej montowane jako wyposażenie dodatkowe w nowoczesnych samochodach. Połowa z niemal 3 milionów pojazdów zarejestrowanych w Niemczech w 2014 r. posiada właśnie taki system. Podobnie jest w Belgii i Holandii, gdzie połowa wszystkich nowych samochodów w roku 2014 została wyposażona w asystenta parkowania. W Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi 19 procent. Systemy te są oparte głównie na czujnikach ultradźwiękowych, które Bosch produkuje od 1993 r.
Poszukiwanie miejsca parkingowego
W Niemczech znalezienie miejsca parkingowego zajmuje kierowcy średnio dziesięć minut. Dzięki technologii Boscha ten czas będzie można skrócić wykorzystując do tego czujniki, które wykryją wolne miejsce parkingowe nie tylko w garażu czy parkingu podziemnym, ale także przy drodze. Informacje o wolnych miejscach parkingowych będą przetwarzane w chmurze Bosch, dzięki czemu możliwe będzie wygenerowanie map cyfrowych. Kierowcy będą mogli uzyskać dostęp do mapy na przykład w internecie lub za pośrednictwem swojej nawigacji i w ten sposób zlokalizują wolne miejsca parkingowe.
Technologie przyszłości
Według D. Hoheisela systemy parkowania jaki znamy dziś, nie będą istnieć w przyszłości. Jeszcze przed końcem tej dekady samochody będą same parkowały. Kierowca zostawi swój samochód na zewnątrz garażu i na przykład za pomocą smartfona wyszuka miejsce parkingowe. W taki sam sposób przywoła samochód z powrotem. To innowacyjne rozwiązanie jest możliwe dzięki inteligentnej technologii zastosowanej w pojeździe, jak i w strefie parkowania, a także dzięki komunikacji pomiędzy systemem a czujnikami.
- Seryjna produkcja systemów umożliwiających automatyzację parkowania zostanie uruchomiona wcześniej niż produkcja systemów do zautomatyzowanej jazdy - dodał D. Hoheisel. Wynika to z przepisów prawa, które są dużo bardziej restrykcyjne w przypadku systemów do automatyzacji jazdy, zwłaszcza w odniesieniu do wymogów homologacyjnych, niż ma to miejsce w przypadku automatyzacji procesu parkowania. Niezbędne zmiany prawa regulacyjnego, które w Niemczech jest częściowo określone przez Wiedeńską Konwencję o ruchu drogowym, są dyskutowane na całym świecie.
(ik)
Źródło i fot. Bosch