2015-12-07

Opony nowe czy używane?

 

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego wynika, że blisko 90 proc. polskich kierowców wymienia opony na zimowe. Większość z nich sięga po używane modele z ubiegłych lat. Przedstawiciele firmy Yokohama podpowiadają jak sprawdzić, czy nadają się do jazdy na ośnieżonej i śliskiej drodze.

Modele zimowe wyróżnia inny niż w przypadku opon letnich czy całorocznych skład mieszanki gumowej, zapewniający większą elastyczność opony przy niskich temperaturach. Pozwala to osiągnąć lepszą przyczepność do nawierzchni. Inna jest także konstrukcja bieżnika - umożliwiająca lepsze odprowadzanie wody i błota. Charakteryzuje ją duża liczba poprzecznych rowków, tzw. lameli - „wgryzających się” w śnieg. Bieżnik o takiej charakterystyce zwiększa precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni.

Nowe opony - jakość, czy cena?

W Polsce powodzeniem cieszą się opony zimowe z segmentów budżetowego i marek środka. Eksperci są jednak zgodni - zimą warto zainwestować w dobrej jakości ogumienie, gdyż to jedyny element styku pojazdu z nawierzchnią, który musi gwarantować bezpieczeństwo podczas zmiennych warunków atmosferycznych. Wybór i zastosowanie wysokiej jakości „zimówek” pozwala skrócić drogę hamowania nawet o 20 proc. Po opony z segmentu premium sięgają głównie kierowcy samochodów klasy średniej i wyższej, aut z napędem 4x4 i typu SUV oraz pojazdów o sportowej charakterystyce - coraz popularniejszych w Polsce. W ostatnich latach dystrybutorzy obserwują także coraz większe zainteresowanie oponami zimowymi dobrej jakości ze strony kierowców średnich i małych aut.

- Zaczynamy doceniać komfort i bezpieczeństwo, a to właśnie duże marki inwestują w najlepsze technologie i mieszanki, udoskonalają produkty, testując je na najlepszych torach świata - powiedział Artur Posłuszny z ITR CEE., autoryzowanego dystrybutora opon Yokohama. - Wysokiej jakości opona zimowa zapewnia nie tylko lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji, ale także konkretne oszczędności w długofalowym procesie użytkowania.

Opony używane

Okres eksploatacji „zimowek” jest zwykle krótszy niż opon letnich. Przyjmuje się, że wysokiej jakości opony mogą służyć przez 2-3 sezony w zależności od przebiegu. Szybsze zużycie może wynikać z nadmiernego obciążania pojazdu, nieodpowiedniego ciśnienia w oponach, a także niewłaściwego montażu oraz doboru felg i opon do pojazdu. Żywotność ogumienia skraca agresywna jazda i awaryjne hamowanie z dużych prędkości. Jedną z najważniejszych kwestii podczas decyzji o dalszym użytkowaniu opony zimowej jest głębokość bieżnika. Zdaniem fachowców, ustawowa minimalna wysokość bieżnika - 1,6 mm - nie zapewnia bezpiecznej jazdy zimą. Bieżnik nowej opony ma wysokość ok. 8 mm, a minimalna wysokość podczas użytkowania nie powinna być niższa niż 4-6 mm. Płytszy bieżnik w zimowych warunkach, nie odprowadzi skutecznie wody, błota i śniegu.

Decydując się na opony używane w poprzednich sezonach zimowych należy sprawdzić ich stan techniczny pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych i eksploatacyjnych - pęknięć, przecięć i ubytków gumy. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji jeśli odkleja się bieżnik, drutówka jest odkryta, na bocznych ścianach można zauważyć wybrzuszenia, przetarcia i przecięcia. Jeśli po zdjęciu opony z felgi na warstwie butylowej widać plamy i odparzenia, również jest to sygnał, że czas zakupić nowe ogumienie.

Wpływ na jakość opon ma także sposób ich przechowywania. Aby zapobiec odkształceniom całe koła należy przechowywane poziomo, natomiast same opony - pionowo. Wskazane jest umieszczenie ich z dala od źródeł ciepła i światła.

Jaki wybrać rozmiar?

Koncerny oponiarskie zalecają wybór opon w oryginalnym rozmiarze, podawanym przez producenta pojazdu. Popularne jest przekonanie, że zimą lepiej wybrać opony o nieco mniejszej szerokości, gdyż siła nacisku na jednostkę powierzchni jest wówczas większa, co zapewnia większą przyczepność i precyzję prowadzenia. Nie jest ono jednak uniwersalne i sprawdza się raczej tylko w przypadku szerokich opon oryginalnych, gdy pojazd porusza się zimą w większości po nieodśnieżanych drogach. W jeździe miejskiej, po drogach krajowych czy autostradach lepszym rozwiązaniem są szersze opony. Zapewnią lepszą stabilność i trakcję oraz krótszą drogę hamowania na zimowej odśnieżonej, ale mokrej drodze.

Przy wyborze zimowek warto spojrzeć na indeks prędkości. Opony z wyższym indeksem, takim jak V - do 240 km/h, wyposażone są najczęściej we wzmocniony profil, co sprawia że są bezpieczniejsze i wytrzymalsze. Istotne informacje znajdują się także na etykietach, określających opory toczenia, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy poziom hałasu.

(ik)

Źródło i fot. Effective Public Relations

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń