W ostatnim czasie wzrosła liczba aut z system Start&Stop. Zwiększa się, więc zapotrzebowanie na akumulatory do samochodów wyposażonych właśnie w to rozwiązanie. Wymiany takiego akumulatora nie może dokonać samodzielnie kierowca, lecz wykwalifikowany personel w warsztacie.
Technologia Start&Stop polega na tym, że w momencie zatrzymania samochodu przez kierowcę, np. w ruchu ulicznym na skrzyżowaniu czy na bieg jałowy, system wyłącza silnik i jedynym źródłem zasilania urządzeń: światła, ogrzewanie, radioodbiornik, klimatyzacja w aucie staje się akumulator. Przy zastosowaniu tego rozwiązania potrzeba specjalnego akumulatora odpornego na dużą ilość cykli rozruchu. Zwykłe urządzenie w takich warunkach pracy, bardzo szybko traci swoją żywotność.
Akumulatory przeznaczone do aut z systemem Start&Stop możemy podzielić na dwie kategorie:
Rekuperacja oznacza proces odzyskiwania energii podczas hamowania i wykorzystania jej do naładowania akumulatorów. Pozyskana w ten sposób energia może być potem użyta do uruchomienia auta lub zasilania urządzeń. Gdy kierując pojazd, zdejmie nogę z gazu lub hamuje, akumulator jest intensywnie ładowany, odzyskując energię z siły hamowania. Podczas przyśpieszania praca alternatora jest bardzo ograniczana, nie stawia on żadnych oporów.
Najnowsze generacje systemów wymagają przestrzegania procedury podczas wymiany i zakodowania informacji o wymianie akumulatora w pamięci centralnego komputera samochodu. W przypadku pojazdów z systemem Start&Stop z odzyskiem energii bez użycia urządzenia diagnostycznego się nie obejdzie. Pomocny w tym zakresie jest tester diagnostyczny, np. KTS, VSSP 2.0 lub BRT-12. W związku z tym prawidłowej wymiany akumulatora można dokonać tylko w profesjonalnym warsztacie, kierowca nie zrobi tego sam w garażu.
Po podłączeniu do gniazda EOBD, wykonuje testy błędów w zakresie obwodu akumulatora i systemu Start&Stop. Po wykonaniu niezbędnych czynności mechanicznych i potwierdzeniu ich, urządzenie koduje nowy akumulator w pamięci centralnego komputera sterującego samochodem.
Warto przypomnieć, że w wybranych modelach starszych samochodów, bez systemu Start&Stop do wymiany akumulatora także warto podejść profesjonalnie i na czas odłączenia starego akumulatora podłączyć specjalistyczny zasilacz do podtrzymania napięcia w urządzeniach pokładowych. Dzięki temu uniknie się wyczyszczenia pamięci ustawień indywidualnych użytkownika.
- Obecnie zarówno testery diagnostyczne typu KTS, jak i specjalistyczne VSSP 2.0, BRT, Midtronics, pozwalają na precyzyjne określenie stanu akumulatora, układu ładowania czy rozrusznika - podkreślił Janusz Druchliński, kierownik Działu Akumulatory Inter Cars. - Wykonując test, jesteśmy w stanie w razie potrzeby profilaktycznie wymienić akumulator. Lepiej jest zapobiec awarii samochodu z powodu słabego akumulatora, niż później holować go z drogi czy wymieniać akumulator na ulicy.
Przedstawiciel firmy powiedział również, że warsztaty niezależne trudno jest przekonać do tego, że sprawdzenie układu elektrycznego, w tym akumulatora, może przynieść dodatkowe korzyści, takie jak marża z akumulatora, pieniądze ze sprzedaży złomu akumulatorowego czy usługi wymiany.
- Niektóre warsztaty sprzedają klientowi akumulator w cenie detalicznej, a montaż wykonują gratis - dodał J. Druchliński. - Warsztaty niezależne, które w ramach dobrej praktyki obsługi klienta sprawdzają układ elektryczny w tym akumulator, odnoszą sukces nie tylko ekonomiczny, ale i marketingowy, jeżeli chodzi o postrzeganie klienta. Wielu klientów będzie wdzięcznych za taką obsługę, gdyż unikną niepotrzebnych i niespodziewanych problemów w podróży. Standardem staje się profilaktyczna wymiana np. pasków. Dlaczego tego samego nie można zrobić z akumulatorem?
(ik)
Źródło i fot. Inter Cars