2015-10-05

Innowacyjny akumulator Boscha

 

Bosch zaprezentował nową technologię w akumulatorach do samochodów elektrycznych, która może być gotowa do produkcji seryjnej w ciągu zaledwie pięciu lat. Wykorzystując swoją wiedzę i znaczne środki finansowe, koncern chce osiągnąć przełom w elektromobilności. Przyczynić się do tego ma m.in. przejęcie amerykańskiego start-upu, firmy Seeo Inc. (Hayward, Kalifornia).

Bosch dysponuje wiedzą w dziedzinie innowacyjnych ogniw galwanicznych ze stałym elektrolitem dla akumulatorów litowych, jak również wyłącznymi patentami. - Ogniwa galwaniczne w stanie stałym mogą być przełomową technologią - stwierdził dr Volkmar Denner, przewodniczący zarządu Robert Bosch GmbH.

Do tej pory celem przemysłu było podwojenie gęstości energii w akumulatorach oraz zmniejszenie o połowę kosztów produkcji do końca tej dekady. Bosch ocenia, że wykorzystując stałe ogniwa będzie można do roku 2020 zwiększyć ponad dwukrotnie gęstość energii i osiągnąć dalsze znaczne obniżenie kosztów. Porównywalny samochód elektryczny, który ma dziś zasięg 150 kilometrów, będzie mógł przejechać ponad 300 kilometrów bez ładowania - i to przy niższej cenie.

Strategiczne przejęcie

Nabycie Seeo Inc. wpisuje się w strategię Bosch dotyczącą elektromobilności. Już teraz firma oferuje szeroką gamę komponentów - od silników i elektroniki mocy do akumulatorów. Jak dotąd Bosch wdrożył 30 projektów w tej dziedzinie. Jednocześnie inżynierowie pracują nad dalszym doskonaleniem rozwiązań technicznych, aby elektromobilność stała się bardziej praktyczną propozycją dla kierowców. Według prognozy spółki, w 2025 r. około 15 proc. wszystkich nowych samochodów wyprodukowanych na świecie będzie miało elektryczny napęd. W Europie więcej niż jedna trzecia wszystkich nowych aut będzie napędzana elektrycznie - większość jako hybryda typu plug-in. Już w 2014 r.Bosch z firmami GS Yuasa i Mitsubishi Corporation utworzyli joint venture pod nazwą Lithium Energy and Power GmbH & Co. KG, którego celem jest rozwój bardziej wydajnych generacji akumulatorów litowo-jonowych. Technologia z firmy Seeo Inc. uzupełnia dotychczasową, rozwijaną dzięki współpracy z japońskimi partnerami Boscha. W rezultacie dojdzie do połączenia przełomowych technologii pochodzących ze start-upu z know-how na temat systemów i technologii Boscha, kompetencji GS Yuasa w dziedzinie ogniw galwanicznych oraz szerokiej bazy przemysłowej Mitsubishi Corporation.

Prototypy w nowej technologii

Od lat producenci samochodów i dostawcy przemysłu motoryzacyjnego starają się stworzyć bardziej wydajne akumulatory. Ogniwa są tutaj ważnym elementem, bowiem akumulator samochodu elektrycznego składa się z wielu połączonych ze sobą ogniw w pojedynczych celach. Wydajność tego magazynu energii może być poprawiona różnymi metodami. Na przykład w przypadku chemii ogniw główną rolę odgrywa materiał, z którego wykonane są elektrody (katoda i anoda). W obecnych akumulatorach litowo-jonowych jednym z powodów ograniczonej gęstości energii jest fakt, że anoda składa się w dużym stopniu z grafitu. Korzystanie z technologii ogniw w stanie stałym pozwoli firmie produkować anodę z czystego litu, co znacznie zwiększa zdolność magazynowania, a więc pojemność akumulatora. Ponadto, nowe ogniwa będą pozbawione płynnego elektrolitu, co oznacza, że staną się niepalne.  - Anoda z czystego litu to ogromny skok w innowacyjnej konstrukcji ogniw akumulatorów - powiedział V. Denner. Bosch dzięki nabyciu Seeo Inc. posiada obecnie pierwsze próbki ogniw, które mają potencjał, aby spełnić wysokie standardy przemysłu motoryzacyjnego pod względem trwałości i bezpieczeństwa.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń