2015-10-01

Auta przyszłości

 

W kultowym serialu lat 80. pt. „Nieustraszony” pojawił się autonomiczny, a nawet mówiący samochód pod nazwą K.I.T.T. Dziś auta, które poruszają się samodzielnie, bez ingerencji kierowcy, to już nie tylko wizja twórców science-fiction, ale realny obszar zainteresowania branży motoryzacyjnej i informatycznej. Wprowadzenie autonomicznych pojazdów do powszechnego użytku to raczej tylko kwestia czasu, ale nadal otwarte pozostaje pytanie o zakres autonomii, jaki będziemy chcieli im powierzyć.

Okazuje się, że w tym względzie młodzi respondenci, biorący udział w badaniu przeprowadzonym przez firmę Goodyear i ośrodek badawczy ThinkYoung, są bardziej sceptyczni niż wieszczące rewolucję firmy. Tylko 22,4 proc. wszystkich ankietowanych i 15,1 proc. polskich respondentów chciałoby, żeby ich auto było całkowicie autonomiczne. Zdecydowana większość zgadza się jedynie na podstawową lub średnio zaawansowaną samodzielność samochodu.

Podstawowy poziom takiej autonomii to rozwinięcie funkcjonujących już teraz udogodnień, takich jak np. tempomat czy system ABS. Taki zakres „samodzielności” samochodu preferuje 40,6 proc. respondentów (jeszcze bardziej zachowawczy są Polacy - aż 50,9 proc. polskich studentów wybrało tę opcję). Z kolei na średniozaawansowaną autonomię, przy której prowadzący nie musi kontrolować kierownicy, ale w dalszym ciągu ma wpływ na jazdę samochodu, zdecydowałoby się 37,1 proc. badanych (i 34,1 proc. polskich respondentów). 

Potencjał z ryzykiem

Z jednej strony studenci widzą w samochodach autonomicznych potencjał związany z możliwością ograniczenia liczby wypadków (tak uważa 61 proc. badanych1), usprawnieniem komunikacji (40 proc.) czy zapewnieniem bezstresowego przebiegu podróży (46 proc.). Obawy młodych ludzi dotyczą kwestii niezawodności tego typu systemów - na ten problem zwracało uwagę aż 55,5 proc. respondentów. Tylko 11,6 proc. badanych w pełni ufa samochodom autonomicznym. Obawy budzi awaryjność systemów sterujących, które mogą ulec uszkodzeniu lub stać się celem ataku hakerów. Tam, gdzie w grę wchodzi nie tylko prywatność, ale przede wszystkim bezpieczeństwo pasażerów, nie ma miejsca na kompromis.

Bezpieczeństwo najważniejsze

Jak pokazało badanie, młode pokolenie oczekuje, że rozwój technologii zapewni w przyszłości przede wszystkim większe bezpieczeństwo na drodze. Wyniki ankiety sugerują, że tradycyjne miejsce kierowcy prawdopodobnie jeszcze długo nie będzie puste. Mimo że auta koncepcyjne z pewnością mają w sobie duży potencjał, np. związany z mobilnością osób niepełnosprawnych, ich użytkowanie w przyszłości wciąż bardziej kojarzone jest z ryzykiem.

1)  W pytaniu można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź


Informacje o badaniu

Goodyear Dunlop Tires Europe wspólnie z ośrodkiem badawczym ThinkYoung przeprowadzili badanie wśród ponad 2500 studentów nauk ścisłych, technicznych, sztuk pięknych, wzornictwa oraz matematyki. W badaniu wzięli udział przedstawiciele pokolenia Millenium z 12 europejskich krajów, w tym Polski. To właśnie ta grupa - przyszli naukowcy, inżynierowie i projektanci - za dziesięć lat może kształtować rozwój branży motoryzacyjnej.

Więcej informacji znajduje się na stronie: http://www.thinkgoodmobility.goodyear.eu/. Cały raport można pobrać z adresu: https://drive.google.com/file/d/0B1HvJzTnvhLfc0dOYWJtTnBfUTA/view

(ik)

Źródło i fot. Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń