2015-08-31

Pierwsze półrocze F.O. Dębica

 

939,5 mln złotych przychodów ze sprzedaży odnotowała w pierwszym półroczu 2015 r. Firma Oponiarska Dębica S.A. To o 8,7 proc. mniej niż w pierwszym półroczu 2014 r. Za sam II kwartał odnotowano spadek przychodów ze sprzedaży o 7,8 proc. w ujęciu rok do roku. Na niższą sprzedaż wpływ miało późniejsze niż zwykle zamawianie przez odbiorców opon zimowych, ze względu na posiadane przez nich zapasy po minionej, ciepłej zimie, jak również nadpodaż opon na polskim rynku i związany z tym spadek cen.

Zysk EBIT w pierwszej połowie br. osiągnął poziom 81,2 mln zł i był wyższy o 4,2 proc. w stosunku do uzyskanego w analogicznym okresie 2014 r., co było możliwe dzięki ścisłej kontroli kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu - spadły one o 32,2 proc. Zysk netto za pierwsze półrocze br. wyniósł 71,9 mln zł - o 12,8 proc. mniej niż za pierwsze półrocze ub.r., na co istotny wpływ miało utworzenie rezerwy na podatek odroczony w wysokości 11 mln zł, w związku z działalnością na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec. W II kwartale br. zysk netto wyniósł 36,3 mln zł i był niższy o 11,2 proc. od osiągniętego rok wcześniej.

Sprzedaż do podmiotów z Grupy Goodyear w pierwszej połowie 2015 r. stanowiła 91,9 proc. sprzedaży ogółem, wobec 82,6 proc. w analogicznym okresie 2014 r. Sprzedaż do podmiotów powiązanych obniżyła się o 3,5 proc. w ujęciu rok do roku.

Przychody ze sprzedaży do podmiotów niepowiązanych były niższe o 43,2 proc. w ujęciu rok do roku, zaś w samym II kwartale br. o 40,4 proc. w porównaniu do II kwartału 2014 r., co w dużej mierze przyczyniło się do spadku poziomu przychodów ze sprzedaży ogółem w pierwszych sześciu miesiącach 2015 r. Udział przychodów ze sprzedaży do podmiotów niepowiązanych w przychodach ogółem obniżył się z 13,1 proc. w pierwszym półroczu ub.r. do 8,1 proc. w analogicznym okresie br.

Dzięki kontynuacji programu optymalizacji produkcji oraz spadkowi cen surowców przeciętne jednostkowe koszty produkcji zostały obniżone w pierwszej połowie 2015 r. o 2,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Natomiast koszty sprzedaży oraz ogólnego zarządu wyniosły 36,7 mln zł i były o 32,2 proc. niższe niż w pierwszej połowie 2014 r. Udział tych kosztów w wartości sprzedaży wyniósł 3,9 proc. wobec 5,3 proc. za pierwsze sześć miesięcy 2014 r.

W I kwartale 2015 r. spółka rozpoczęła przygotowania produkcyjne do rozszerzenia gamy opon do samochodów ciężarowych. Na potrzeby tego projektu, który obecnie zmierza ku końcowi, zmodernizowane zostaną linie produkcyjne, tym samym zwiększona zostanie wydajność urządzeń pomiarowych i badawczych. Produkcja szerszej gamy opon do samochodów ciężarowych ma na celu zapewnić firmie jeszcze lepszą rentowność i konkurencyjność rynkową.

Z dobrym przyjęciem przez rynek spotkał się nowy, zaoferowany w końcu I kwartału br., produkt - zaawansowana technologicznie opona Dębica Presto UHP przeznaczona do samochodów wyższej klasy.

- Potencjał rynkowy zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i Zachodniej był w pierwszej połowie 2015 r. wyższy, niż w analogicznym okresie ub.r., niemniej warunki rynkowe w Polsce były nadal wymagające - powiedział Stanisław Cieszkowski, prezes zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. - Wpływ na to miały posiadane przez odbiorców zapasy opon zimowych, których pierwsze zatowarowanie zwykle ma miejsce pod koniec pierwszego półrocza, jak również nadpodaż opon na rynku, przekładająca się na spadek cen. W efekcie zanotowaliśmy niższą sprzedaż w ujęciu rok do roku. Pomimo tego, wypracowany przez Spółkę wynik EBIT był lepszy w ujęciu rok do roku, dzięki ścisłej kontroli kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu. Na wymogi rynku reagujemy optymalizacją kosztów i poszerzaniem oferty produktowej.

(ik)

Źródło: F.O.Dębica S.A., fot. arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń