2015-08-13

Krótsza droga hamowania

 

Od 2000 r. droga hamowania skróciła się o 20 procent i znacznie zwiększyła się przyczepność opon. Aby sprawdzić jakie ma to znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemów wspomagania kierowcy firma Continental przeprowadziła test porównawczy dwóch opon - współczesnej i takiej sprzed kilkunastu lat. Wyniki pokazały, że jakość ogumienia  ma istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa, bez względu na model samochodu na jakim są zamontowane.

Wiodący producenci opon klasy premium, w tym Continental, opracowali bardziej zaawansowane mieszanki, unowocześnili budowę opon i zoptymalizowali wzory ich bieżników. W rezultacie droga hamowania znacznie się skróciła, poprawiła się również precyzja manewrowania, a opór toczenia został znacznie ograniczony. Porównując nową oponę z jej bezpośrednią poprzedniczką konstruktorzy wykazują „zaledwie” jednocyfrową poprawę osiągów w ujęciu procentowym. Ale już porównanie opony z 2000 r. z obecnym modelem daje obraz tego, jak ogromne postępy poczyniono. Przy porównaniu skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni aktualnego modelu opony i opony ze starym wzorem różnica wyniosła prawie 20 proc.

Test podczas TechShow 2015

Firma Continental przeprowadziła test porównawczy na pokazie Continental TechShow 2015. W tym celu samochód BMW serii 1 model z 2015 r. wyposażono w opony ContiPremiumContact do aut osobowych z rocznika 2000, o budowie i z bieżnikiem typowym dla tego rodzaju opon w tamtych czasach. Następnie inżynierowie przeprowadzający test wyposażyli model z rocznika 2000 w najnowsze opony ContiPremiumContact 5. Gdy oba samochody zostały przetestowane obok siebie na mokrym torze testowym Contidrom, 15-letni samochód wykazał znaczną poprawę osiągów, ponieważ znacznie lepsza przyczepność umożliwiała bezpieczniejsze i bardziej precyzyjne hamowanie oraz manewrowanie. Pozwoliło to pojazdowi częściowo zrekompensować brak systemu elektronicznej kontroli stabilności. Natomiast osiągi nowego samochodu na oponach starego typu znacznie się pogorszyły. Wynika z tego, że nawet najbardziej zaawansowane systemy wspomagania kierowcy nie są w stanie zrównoważyć korzyści wynikających z różnicy między ogumieniem starego i nowego typu.

Wnioski

Opony w dużym stopniu wpływają na czynne bezpieczeństwo. Testy potwierdziły, że tylko technologicznie zaawansowane produkty mogą zagwarantować krótką drogę hamowania, wysoki poziom precyzji manewrowania i dużą stabilność kierunkową. Dlatego Continental zaleca stosowanie opon najwyższej klasy nawet w starszych samochodach osobowych, w celu zrekompensowania braku najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa i wspomagania. Test porównawczy wykazał również, że nawet nowe pojazdy wyposażone w szereg systemów wspomagania uzyskają maksymalne osiągi tylko wtedy, gdy ich opony mogą skutecznie przenosić dynamiczne siły na powierzchnię drogi i przekładać je na przyczepność.

(ik)

Źródło i fot. Continental

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń