2015-08-13

Bezpieczna podróż z Nokianem

 

Sezon urlopowy nadal trwa, dlatego warto pamiętać o kilku aspektach, które mają istotne znaczenie dla bezpieczeństwa podróży, jak chociażby stan opon. Rozwiązania stosowane przez firmę Nokian Tyres ułatwiają kontrolę różnych parametrów ogumienia, wpływając tym samym na spokojną podróż.

Wskaźnik dla bezpieczeństwa

W czasie letnich deszczy koleiny na jezdni napełniają się wodą i pojawia się zagrożenie utraty przyczepności. Aby zmniejszyć wystąpienia tego zjawiska, głębokość bieżnika powinna wynosić co najmniej 4 milimetry. Testy fińskiego koncernu wykazały, że aquaplaning rozpoczyna się w trakcie deszczu przy prędkości 80km/h dla pojazdów z nowymi letnimi oponami na prostej drodze. Przy starych oponach z połową zużytego bieżnika aquaplaning występuje już przy 60 km/h.

Na mokrej nawierzchni opony z niewielką głębokością bieżnika charakteryzują się znacznie dłuższą drogą hamowania niż opony nowe. W trakcie jazdy na mokrej nawierzchni z prędkością 80 km/h, przy 4-milimetrowym bieżniku droga hamowania wydłuża się o 4 metry w stosunku do nowych opon z 8-milimetrowym bieżnikiem - to ustaliła firma Nokian Tyres w trakcie testów hamowania.

W związku z tym koncern opracował wskaźnik bezpieczeństwa jazdy z ostrzeżeniem przed aquaplaningiem w oponach letnich, który w prosty sposób podaje kierowcy głębokość bieżnika na skali od 8 do 3 milimetrów. Wraz ze zużywaniem się opony i zmniejszaniem głębokości bieżnika po kolei znikają liczby. Umieszczony na nim symbol kropli wody ostrzega przed niebezpieczeństwem aquaplaningu. Kropla pozostaje widoczna do głębokości bieżnika wynoszącej 4 milimetry. Gdy kropla przestanie być widoczna, należy wymienić opony, aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Ciśnienie w oponie

Prawidłowe ciśnienie ma istotny wpływ na drogę hamowania, zużycie paliwa oraz precyzyjność prowadzenia. W trakcie testów ADAC ustalono, że gdy tylko jedna przednia opona ma mniej powietrza o 1 bar (100 kPa) od zalecanej wartości, droga hamowania samochodu na mokrej nawierzchni wydłuża się nawet o 10 metrów. Jeśli ciśnienie powietrza jest mniejsze o 1 bar we wszystkich 4 oponach, przyczepność boczna wynosi jedynie połowę w porównaniu z przyczepnością pojazdu z oponami z prawidłowym ciśnieniem.

Ogumienie wspomnianej marki posiada wskaźnik ciśnienia powietrza i pozycji montażowej w polu informacyjnym na ścianie bocznej. Można tam zanotować prawidłowe ciśnienie oraz pozycję opony w samochodzie w trakcie zmiany opon. To druga innowacja Nokiana. Dzięki temu można zapisać momenty obrotowe dla śrub przy felgach aluminiowych.

Kontrola przed podróżą

Przed sezonem urlopowym warto sprawdzić głębokość bieżnika, która powinna wynosić nie mniej niż 4 milimetry by zapewnić bezpieczną jazdę. Należy także zobaczyć czy ściany boczne opon są czyste, czy mają wybrzuszenia, pęknięcia lub otwory. Powinniśmy także usunąć duże kamienie z rowków. Kamienie, które dostały się głęboko nie wypadają w trakcie jazdy, lecz jeszcze głębiej wrzynają się w gumę i mogą prowadzić do uszkodzeń ogumienia.

Prawidłowe ciśnienie w oponach podane jest w instrukcji obsługi. W przypadku ciężko obładowanego samochodu należy podwyższyć je o 10-15 proc. Jeśli jedna para opon znajduje się w lepszym stanie od drugiej, należy ją zamontować na tylnej osi.

(ik)

Źródło i fot. Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń