Czar Citroëna 2CV

 

Toruń na przełomie lipca i sierpnia 2015 roku gościł ponad 2600 uczestników 21. Światowego Zlotu Miłośników Citroëna 2CV. Prawo do organizacji tej największej na naszym globie imprezy integrującej właścicieli popularnych „kaczek” wywalczyli przedstawiciele Automobilklubu Toruńskiego w 2011 roku, podczas zlotu w Salbris we Francji.

Citroën 2CV to prawdziwa legenda motoryzacji lub - jak chcą niektórzy - auto kultowe. Szerokiej publiczności znane jest z popularnych komedii filmowych o żandarmie z Louisem de Funesem, kręconych w latach 1964-1982.

Koncepcja samochodu powstała w 1936 roku, niedługo po upadku firmy André Citroën i przejęciu jej przez koncern Michelin. Wtedy nowy dyrektor - Pierre Boulanger określił zasady, według których zamierzano zbudować francuskie „auto minimum”. Miał powiedzieć: - Chcę, aby w aucie mogły wygodnie pomieścić się cztery osoby wraz z koszykiem zawierającym 60 jaj i by podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie zrobiła się jajecznica.

W przygotowaniu auta do produkcji wykorzystano doświadczenia lotnicze głównego inżyniera zakładów - André Lefebvre’a. W 1938 roku samochód, który powstał z aluminium, był gotowy do produkcji. Na przeszkodzie stanęła II wojna światowa.

Do koncepcji 2CV powrócono w roku 1948. Auto zbudowano w wersji stalowej. Wyposażone było w praktycznie niezniszczalny dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem. Samochód był tani i bardzo ekonomiczny w eksploatacji. Zaprojektowany został jako narzędzie dla rolników, ale zyskał niesłychaną popularność wśród użytkowników w mieście.

2 CV nie grzeszył urodą, stąd nazywano go „brzydką kaczuchą” albo po prostu „kaczką”. Znany był także jako „koza”, „żaba”, „blaszanka”, „żelazne łóżko” lub „studencki jaguar”. Wiele pokoleń Francuzów mówiło na niego „deutsch”. Dzięki doskonałemu spełnieniu idei dostosowania samochodu do konkretnego odbiorcy 2CV zjednał sobie miliony miłośników na świecie. Od 1948 roku do końca produkcji w 1990 r. powstało 5 114 996 sztuk wszystkich wersji auta. W tym 3 867 932 najbardziej znanego wariantu osobowego.

Wiele Citroënów 2CV przetrwało do dziś i stanowią cenne okazy kolekcjonerskie. Dla swych posiadaczy są przedmiotem osobliwego kultu i znakomitym sposobem spędzania wolnego czasu. Można było tego doświadczyć w Toruniu na Bulwarze Filadelfijskim w piątek, 31 lipca, podczas wielobarwnej parady uczestników 21. Światowego Zlotu Miłośników Citroëna 2CV. Namiastkę atmosfery tego wydarzenia prezentujemy w naszej galerii.

Na koniec warto dodać, że tę wyjątkową w skali kraju, kilkudniową imprezę zawdzięczamy Automobilklubowi Toruńskiemu - organizatorowi zlotu, jego partnerom publicznym - Prezydentowi Torunia i Marszałkowi Woj. Kujawsko-Pomorskiego, a także sponsorom.

Tekst i zdjęcia Przemysław Majchrzak

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń