2015-07-22

Mapy do zautomatyzowanych aut

 

Firmy Bosch i TomTom, holenderski producent map i samochodowych systemów nawigacyjnych, podjęły współpracę w zakresie dostarczania danych kartograficznych na potrzeby zautomatyzowanych samochodów.

W ramach kooperacji firma TomTom zajmie się opracowywaniem map, natomiast Bosch będzie określał wymagania dotyczące ich dokładności i zawartości. Pierwsze wersje map są już wykorzystywane przez Boscha w prototypowych modelach zautomatyzowanych pojazdów testowanych na autostradzie A81 w Niemczech oraz międzystanowej I280 w USA.

- Samochody zautomatyzowane będą mogły jeździć po autostradach od roku 2020 tylko dzięki bardzo dokładnym mapom - podkreślił dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch.

Jan Maarten de Vries, zastępca prezesa ds. motoryzacji w firmie TomTom, dodał że do końca 2015 r. planowane jest wprowadzenie do samochodów zautomatyzowanych bardzo dokładnych map wszystkich autostrad i dróg podobnej klasy w Niemczech. Następnie opracowane zostaną mapy dróg w Europie i Ameryce Północnej.

Wiele warstw dla większej dokładności

Mapy tworzone na potrzeby zautomatyzowanej jazdy, różnią się od obecnie stosowanych map w urządzeniach nawigacyjnych dwoma istotnymi aspektami. Oprócz znacznie większej dokładności (co do decymetrów, a nie metrów), mapy do zautomatyzowanej jazdy składają się z wielu warstw. Podstawowa warstwa nawigacyjna służy do obliczania trasy przejazdu z punktu A do punktu B oraz ustalania kolejności mijanych ulic. Przy pomocy warstwy lokalizacyjnej zautomatyzowany samochód precyzyjnie określa swoją pozycję na pasie ruchu. W tym celu porównuje on na przykład informacje dotyczące obiektów, otrzymywane za pośrednictwem czujników otoczenia, z odpowiednimi informacjami w warstwie lokalizacyjnej mapy. W ten sposób pojazd określa swoją pozycję względem tych obiektów.

Górna warstwa planowania zawiera, oprócz wszystkich atrybutów - oznaczeń poziomych na drodze, znaków drogowych lub ograniczeń prędkości - m.in. także dane dotyczące topografii, na przykład promienie zakrętów i stopień nachylenia. Za pomocą warstwy planowania samochód poruszający się w trybie automatycznym decyduje na przykład o tym, kiedy należy zmienić pas ruchu.

Aktualność danych to podstawa

Aktualne dane kartograficzne mają istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu zautomatyzowanej jady. Informacje dotyczące korków, wypadków, prowadzonych robót drogowych lub ograniczeń prędkości muszą być aktualne i dostarczane w porę. Tylko wtedy samochód może z wyprzedzeniem opracować najlepszą strategię jazdy.

Aby zapewnić aktualność map firmy koncertują się na kilku działaniach. Flota samochodów TomTom będzie nadal regularnie przemierzać drogi i dokonywać dokładnych pomiarów nowych ulic i tras. Aby wykrywać także okresowe zmiany w ruchu ulicznym, jak na przykład korki czy nowo ustawione znaki drogowe, firmy planują wprowadzić na drogi pojazdy wyposażone w odpowiednie czujniki. Pozyskane w ten sposób dane będą przekazywane na serwer, weryfikowane i nanoszone na mapy. Następnie dane będą udostępniane pojazdowi poruszającemu się w trybie automatycznym. Dzięki temu pojazd otrzyma informacje wykraczające poza możliwości oferowane przez czujniki otoczenia.

Owocna współpraca

Dla firm Bosch i TomTom współpraca w obszarze map dla systemów zautomatyzowanej jazdy stanowi rozszerzenie dotychczasowego partnerstwa. Dzięki połączeniu z serwerem TomTom dostarcza dynamicznych informacji kartograficznych także dla rozwiązania o nazwie Connected Horizon firmy Bosch - jednak w tym przypadku bez warstwy lokalizacyjnej. Connected Horizon umożliwia przewidywanie dalszej trasy i odpowiednie dostosowanie strategii jazdy. Rozwiązanie to zostało po raz pierwszy zaprezentowane na targach samochodów użytkowych IAA w 2014 r. w Hanowerze.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń