W marcu i kwietniu uczniowie warszawskich i wrocławskich gimnazjów uczestniczą w warsztatach kreatywnych 5. edycji Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha. W ramach programu blisko 1500 gimnazjalistów uczy się m.in. budować tunel aerodynamiczny, sterować dronem, drukować w trójwymiarze i miareczkować.
Zajęcia, poświęcone naukom ścisłym i najnowszym technologiom, prowadzą studenci z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej. Na warsztatach uczniowie przeprowadzają doświadczenia, uczą się szybkiego prototypowania, poznają właściwości materiałów kompozytowych, testują komponenty wykorzystywane do budowy bolidów Formuły Student a także poznają tajniki działania silnika Stirlinga.
Od paru lat największym zainteresowaniem cieszą się zajęcia poświęcone robotyce, dlatego w tym roku zaplanowano aż 12 warsztatów, na których uczniowie będą mogli dowiedzieć się więcej na temat konstruowania robotów, ich programowania i zastosowania do celów badawczo-rozwojowych.
- Oprócz możliwości wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce, gimnazjaliści uczą się na warsztatach pracy w grupie - powiedział Łukasz Kałucki, koordynator programu z firmy Robert Bosch Sp. z o.o. - W kilkuosobowych zespołach rodzą się zaskakujące pomysły, z których powstają prototypy wynalazków.
Oferta tegorocznej edycji jest wzbogacona o spotkania organizowane przez honorowych i merytorycznych patronów projektu. W Urzędzie Patentowym odbędzie się spotkanie z najmłodszymi wynalazcami w Polsce, w Wojskowej Akademii Technicznej uczestnicy zwiedzą Centrum Robotów Mobilnych, a we Wrocławskim Parku Technologicznym poznają możliwości łazika Scorpio 4 - zwycięzcy European Rover Challenge, europejskich zawodów łazików marsjańskich. Dodatkowo uczniowie będą mogli uczestniczyć w warsztatach z psychologiem, który pomoże im poznać ich mocne strony i przygotować się do prezentacji projektów w ramach konkursu na wynalazek.
Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha to program edukacyjny dla gimnazjalistów prowadzony przez firmę Robert Bosch w Polsce od 2011 r. Celem programu jest popularyzacja wśród młodzieży przedmiotów ścisłych - matematyki, fizyki, techniki oraz zainteresowanie jej uczelniami technicznymi.
(ik)
Źródło i fot. Bosch