2015-03-03

Symbole na oponie - przypomnienie

 

W Przeglądzie Oponiarskim ten problem w ciągu 15 lat istnienia pisma poruszany był wielokrotnie. Jednak od przybytku głowa nie boli, a poza tym na boku opony pojawiają się co chwile nowe symbole, które należałoby wyjaśnić. Czynimy to więc wraz z firmą Oponeo po raz kolejny.

Podstawowymi, najważniejszymi elementami, jakie możemy wyczytać na ścianie bocznej opony są rozmiar, data i miejsce produkcji, indeksy ładowności i prędkości, sposób ich montażu (przydatne dla wulkanizatorów), a także ewentualne homologacje do danego auta. Pozostałe informacje są dla kierowcy mniej istotne, ponieważ nie wykorzystamy ich podczas użytkowania ogumienia.

Rozmiar opony oraz indeksy nośności i prędkości

Przykład: 195/65R15 91 H

195 - Szerokość przekroju, która jest wyrażona w milimetrach. W standardowej oponie mierzona jest pomiędzy bokami opony.  W oponach typu slick oraz semi-slick szerokość może być wyrażona w centymetrach. Mierzona jest wtedy powierzchnia styku opony z nawierzchnią.

65 - Profil opony - jest to wartość procentowa, wyrażająca wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku: 65 proc. oznacza 126,7 mm.

UWAGA: Jeżeli profil opony nie jest podany, np. 185R14, oznacza to, iż jest to tak zwany pełen profil, czyli 80. Można w takiej sytuacji zamontować również oponę 185/80R14.

R - Opona radialna - informacja o budowie opony.

15 - Średnica osadzenia - średnica felgi wyrażona w calach. Wartość ta musi bezwzględnie odpowiadać średnicy felgi, na której ma być montowana opona.

91 - Indeks nośności - jest on ściśle związany z konkretnym rozmiarem opony. W danym rozmiarze mogą występować maksymalnie 3 indeksy ładowności. Zawsze należy go dobierać do auta, jakim się poruszamy.

UWAGA: Na oponach dostawczych oraz ciężarowych występują dwa indeksy nośności, np. 104/102. Oznacza to, że takie ogumienie można zamontować na tzw. bliźniaku. Takie modele pod wpływem nacisku na jedną oponę osiągają nośność 104, natomiast w parze, przy większym ciężarze po 102 każda.

H - Indeks prędkości - informuje nas o maksymalnej, zalecanej przez producenta opon, prędkości z jaką możemy na nich jeździć. W tym przypadku do 210 km/h.

Data produkcji i kod fabryki

Oba elementy są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ w większości przypadków występują obok siebie. DOT potocznie zwany datą produkcji, często oddzielony jest od niej właśnie kodem fabryki. Za przykład posłuży nam: DOT J3EX 4214.

DOT - oznacza, że opona spełnia wszystkie obowiązujące standardy bezpieczeństwa ustanowione przez amerykański departament transportu.

J3EX - Numer seryjny - opisuję producenta, fabrykę, wymiar i model opony (informacja czysto techniczna).

4214 - Data produkcji - podana jest w postaci 4 cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Tutaj jest to 42 tydzień 2014 r.

Miejsce produkcji

Najczęściej zapisane jest ono w języku angielskim, np. Made in Spain (wyprodukowano w Hiszpanii), czy Made in Japan (wyprodukowano w Japonii).

Homologacje

Informacje o tym, czy dana opona stosowana jest na oryginalnym wyposażeniu auta również można znaleźć na ścianie bocznej. Do najczęściej występujących należy zaliczyć:

* - homologacja BMW,

A0 - Audi,

M0 - Mercedes,

N0, N1..N6 - Porsche.

Płatek śniegu na tle góry lub M+S

Płatek śniegu na tle góry to oznaczenie opon zimowych wyróżniających się odpowiednimi właściwości na śniegu, oblodzonej nawierzchni oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa i kontrolą prowadzenia w niskich temperaturach.

Ogumienie oznaczone symbolem "M+S" w porównaniu do zwykłej opony, zapewnia lepsze właściwości jezdne na śniegu i w warunkach terenowych ze względu na ich wzór bieżnika, skład mieszanki i konstrukcję. Nie są to jednak opony zimowe.

- Takie oznaczenie stosowane jest często w autach terenowych oraz typu SUV, które występują na rynku Ameryki Północnej, a tam są powszechnie stosowane przez cały rok - wyjaśnia Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Oznaczenia informujące jak zamontować oponę

W zależności od wzoru bieżnika mogą pojawiać się różne symbole. Jeżeli mamy ogumienie kierunkowe (bieżnik w kształcie litery V) to pojawią się strzałki z przedstawionym kierunkiem toczenia opony, często z dodanym słowem „Rotation”. Jeśli posiadamy bieżnik asymetryczny (wzór podzielony na stronę wewnętrzną i zewnętrzną) to po wewnętrznej stronie będzie oznaczenie „Inside”, a zewnętrznej „Outside”. Jedynie holenderska marka Vredestein, stosuje czasem alternatywne oznaczenie, tzn. tylko informacje po stronie wewnętrznej „Inner Side”. W przypadku opon symetrycznych sposób montażu jest dowolny.

Pozostałe oznaczenia

Na ogumieniu mogą pojawić się informacje dotyczące konstrukcji i typu opony - RADIAL (opona radialna), TUBELESS (bezdętkowa) lub TUBE TYPE (dętkowa). Występują także informacje o zastosowanych technologiach, jak np. run on flat (RFT, ROF, DSST, EMT, ZP, SSR). Ostatnią istotną grupą są jeszcze dane dotyczące dodatkowych wzmocnień ścian bocznych - XL, EXTRA LOAD, RF, REINFORCED - do aut osobowych oraz C, CARGO, COMMERCIAL - do aut dostawczych.

(ik)

Źródło i fot. Oponeo

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia

Montażownica Variant Service

Sprzedam montażownicę Variant Service, bezłyżkowa z dodatkowym ramieniem, inflator, podnośnik pneumatyczny, LCD ...

więcej

Montażownica do kół motocyklowych

Mało używaną montażownicę do kół motocyklowych, samochodów, dostawczych sprzedam 

więcej

Opony używane hurt

Mam do sprzedania opony zimowe używane - kanał dystrybucji HURT. Opony zimowe, sprowadzane z krajów skandynawskich, wszystkie ...

więcej
/

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2018 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń