2015-03-03

Symbole na oponie - przypomnienie

 

W Przeglądzie Oponiarskim ten problem w ciągu 15 lat istnienia pisma poruszany był wielokrotnie. Jednak od przybytku głowa nie boli, a poza tym na boku opony pojawiają się co chwile nowe symbole, które należałoby wyjaśnić. Czynimy to więc wraz z firmą Oponeo po raz kolejny.

Podstawowymi, najważniejszymi elementami, jakie możemy wyczytać na ścianie bocznej opony są rozmiar, data i miejsce produkcji, indeksy ładowności i prędkości, sposób ich montażu (przydatne dla wulkanizatorów), a także ewentualne homologacje do danego auta. Pozostałe informacje są dla kierowcy mniej istotne, ponieważ nie wykorzystamy ich podczas użytkowania ogumienia.

Rozmiar opony oraz indeksy nośności i prędkości

Przykład: 195/65R15 91 H

195 - Szerokość przekroju, która jest wyrażona w milimetrach. W standardowej oponie mierzona jest pomiędzy bokami opony.  W oponach typu slick oraz semi-slick szerokość może być wyrażona w centymetrach. Mierzona jest wtedy powierzchnia styku opony z nawierzchnią.

65 - Profil opony - jest to wartość procentowa, wyrażająca wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku: 65 proc. oznacza 126,7 mm.

UWAGA: Jeżeli profil opony nie jest podany, np. 185R14, oznacza to, iż jest to tak zwany pełen profil, czyli 80. Można w takiej sytuacji zamontować również oponę 185/80R14.

R - Opona radialna - informacja o budowie opony.

15 - Średnica osadzenia - średnica felgi wyrażona w calach. Wartość ta musi bezwzględnie odpowiadać średnicy felgi, na której ma być montowana opona.

91 - Indeks nośności - jest on ściśle związany z konkretnym rozmiarem opony. W danym rozmiarze mogą występować maksymalnie 3 indeksy ładowności. Zawsze należy go dobierać do auta, jakim się poruszamy.

UWAGA: Na oponach dostawczych oraz ciężarowych występują dwa indeksy nośności, np. 104/102. Oznacza to, że takie ogumienie można zamontować na tzw. bliźniaku. Takie modele pod wpływem nacisku na jedną oponę osiągają nośność 104, natomiast w parze, przy większym ciężarze po 102 każda.

H - Indeks prędkości - informuje nas o maksymalnej, zalecanej przez producenta opon, prędkości z jaką możemy na nich jeździć. W tym przypadku do 210 km/h.

Data produkcji i kod fabryki

Oba elementy są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ w większości przypadków występują obok siebie. DOT potocznie zwany datą produkcji, często oddzielony jest od niej właśnie kodem fabryki. Za przykład posłuży nam: DOT J3EX 4214.

DOT - oznacza, że opona spełnia wszystkie obowiązujące standardy bezpieczeństwa ustanowione przez amerykański departament transportu.

J3EX - Numer seryjny - opisuję producenta, fabrykę, wymiar i model opony (informacja czysto techniczna).

4214 - Data produkcji - podana jest w postaci 4 cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Tutaj jest to 42 tydzień 2014 r.

Miejsce produkcji

Najczęściej zapisane jest ono w języku angielskim, np. Made in Spain (wyprodukowano w Hiszpanii), czy Made in Japan (wyprodukowano w Japonii).

Homologacje

Informacje o tym, czy dana opona stosowana jest na oryginalnym wyposażeniu auta również można znaleźć na ścianie bocznej. Do najczęściej występujących należy zaliczyć:

* - homologacja BMW,

A0 - Audi,

M0 - Mercedes,

N0, N1..N6 - Porsche.

Płatek śniegu na tle góry lub M+S

Płatek śniegu na tle góry to oznaczenie opon zimowych wyróżniających się odpowiednimi właściwości na śniegu, oblodzonej nawierzchni oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa i kontrolą prowadzenia w niskich temperaturach.

Ogumienie oznaczone symbolem "M+S" w porównaniu do zwykłej opony, zapewnia lepsze właściwości jezdne na śniegu i w warunkach terenowych ze względu na ich wzór bieżnika, skład mieszanki i konstrukcję. Nie są to jednak opony zimowe.

- Takie oznaczenie stosowane jest często w autach terenowych oraz typu SUV, które występują na rynku Ameryki Północnej, a tam są powszechnie stosowane przez cały rok - wyjaśnia Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Oznaczenia informujące jak zamontować oponę

W zależności od wzoru bieżnika mogą pojawiać się różne symbole. Jeżeli mamy ogumienie kierunkowe (bieżnik w kształcie litery V) to pojawią się strzałki z przedstawionym kierunkiem toczenia opony, często z dodanym słowem „Rotation”. Jeśli posiadamy bieżnik asymetryczny (wzór podzielony na stronę wewnętrzną i zewnętrzną) to po wewnętrznej stronie będzie oznaczenie „Inside”, a zewnętrznej „Outside”. Jedynie holenderska marka Vredestein, stosuje czasem alternatywne oznaczenie, tzn. tylko informacje po stronie wewnętrznej „Inner Side”. W przypadku opon symetrycznych sposób montażu jest dowolny.

Pozostałe oznaczenia

Na ogumieniu mogą pojawić się informacje dotyczące konstrukcji i typu opony - RADIAL (opona radialna), TUBELESS (bezdętkowa) lub TUBE TYPE (dętkowa). Występują także informacje o zastosowanych technologiach, jak np. run on flat (RFT, ROF, DSST, EMT, ZP, SSR). Ostatnią istotną grupą są jeszcze dane dotyczące dodatkowych wzmocnień ścian bocznych - XL, EXTRA LOAD, RF, REINFORCED - do aut osobowych oraz C, CARGO, COMMERCIAL - do aut dostawczych.

(ik)

Źródło i fot. Oponeo

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń