2015-02-27

Innowacyjny system Volvo

 

Już niebawem na drogi Szwecji i Norwegii wyjedzie flota aut testująca przyszłościowy system bezpieczeństwa bazujący na wymianie danych umieszczanych w chmurze. Samochody będą się nawzajem informować o warunkach drogowych, zwłaszcza o oblodzonej nawierzchni. Za kilka lat system ma trafić do samochodów seryjnych.

Pilotażowy projekt jest częścią szerszego planu koncernu, który zakłada że już od 2020 r. poziom bezpieczeństwa tych aut będzie tak wysoki, że wyeliminowane zostaną wypadki śmiertelne. Jednym z ważnych elementów wdrożenia tej wizji jest stworzenie platformy wymiany danych bazującej na chmurze. Rozwiązanie tego typu zademonstrowano już w 2013 r. podczas pokazu przyszłościowych systemów bezpieczeństwa. Jednym z nich była wymiana danych pomiędzy samochodami. Jeżeli jeden pojazd wpadał w poślizg, wysyłał ostrzeżenie do centralnego systemu osadzonego w chmurze, z którego było ono wysyłane do innych aut w okolicy.

Początkowo na drogi Oslo i Goeteborga wyjedzie 50 specjalnie przygotowanych aut, a docelowo ma być ich tysiąc. Oprócz Volvo, w projekcie udział biorą szwedzkie i norweskie komórki administracyjne odpowiedzialne za transport. Ostrzeżenia o stanie nawierzchni mają być wysyłane nie tylko do innych pojazdów, ale także do służb odpowiedzialnych za odśnieżanie dróg. Dzięki temu mają one szansę szybciej zareagować na sytuację drogową i wysłać pługi śnieżne tam, gdzie będą one najbardziej potrzebne.

Każdy z pilotażowych samochodów po wykryciu oblodzonej nawierzchni dodatkowo ostrzeże innych uczestników ruchu przed niebezpieczeństwem za pomocą świetlnego sygnału ostrzegawczego.

Rozwiązanie, o którym mowa powyżej, to zaledwie początek szerszego projektu wymiany danych pomiędzy samochodami. W przyszłości auta mają także informować się o wypadkach drogowych, o nadjeżdżaniu pojazdów uprzywilejowanych na sygnale lub o zalecanej prędkości w mieście, która umożliwi przejazd w ramach tzw. zielonej fali.

Według inżynierów Volvo Car Group, testy drogowe znacznie przyspieszą wdrożenie tej nowej technologii do produkcji seryjnej. Pierwsi klienci będą mogli zamówić taką opcję już za kilka lat.

(ik)

Źródło i fot. Volvo

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń