2015-02-04

F1: podsumowanie 2014 r.

 

Koncern Pirelli, wyłączny dostawca opon do Formuły 1, podsumował miniony sezon i opublikował statystyki dotyczące F1. W 2014 r. na potrzeby wyścigów włoski producent dostarczył 38168 różnych modeli ogumienia. Łącznie na wszystkich mieszankach P Zero w ubiegłym roku kierowcy przejechali 339213 km.

- W zeszłym roku, za sprawą całkowicie nowej generacji samochodów, o zupełnie nowej charakterystyce, stanęliśmy przed największym wyzwaniem od początku naszej obecności w tym sporcie - powiedział Paul Hembery, dyrektor Pirelli Motorsport. - Mimo to osiągnęliśmy zamierzone cele, pomagając w stworzeniu interesującego widowiska: wyścigów z dużą ilością wyprzedzania, zróżnicowanymi strategiami i średnio dwoma pit stopami na samochód podczas każdej Grand Prix - niezależnie od wielu niewiadomych. Tegoroczne opony będą rozwinięciem ogumienia z sezonu 2014. Zupełnie nowe będą tylko opony supermiękkie, z odświeżoną konstrukcją z tyłu i nową mieszanką. Ogumienie w specyfikacji 2015 pojawi się na torze w Jerez już za kilka dni.

STATYSTYKI

Opony:
• Łączna liczba opon dostarczonych w 2014: 38168
• W tym 32772 opon na wyścigi oraz 5396 na testy
• Wśród 38168 opon znalazło się 26364 slicków i 11804 opon deszczowych
• Całkowita liczba opon wykorzystanych w wyścigach: 20028; w tym 17844 slicków i 2184 opon deszczowych
• Liczba opon poddanych recyklingowi: wszystkie

Pit stopy:
• Łączna liczba pit stopów: 817 (w tym 5 kar przejazdu przez boksy i 3 kary postoju stop & go); średnio 43 na wyścig i 2,02 na kierowcę.
• Najwięcej pit stopów w jednym wyścigu: 79 w Grand Prix Japonii
• Najmniej pit stopów w wyścigu: 23 w Grand Prix Włoch oraz Rosji

Wyprzedzanie*:
• Liczba manewrów wyprzedzania: 636 (średnio 33 na wyścig)
• Najwięcej manewrów wyprzedzania w suchym wyścigu: 65 w Grand Prix Niemiec
• Najwięcej manewrów wyprzedzania w deszczowym wyścigu: 49 w Grand Prix Węgier (start na oponach przejściowych, potem zmiana na slicki)
• Najmniej manewrów wyprzedzania w suchym wyścigu: 7 w Grand Prix Monako

Tory i wyścigi:
• Najdłuższy wyścig sezonu: Singapur (2 godziny, 0 minut i 4,795 sekundy)
• Najkrótszy wyścig sezonu: Włochy (1 godzina, 19 minut i 10,236 sekundy)
• Najwięcej kilometrów przejechanych na każdej mieszance Pirelli:
• twarde - Bottas (3544 km)
• pośrednie - Hamilton (8230 km)
• miękkie - Gutierrez (7011 km)
• supermiękkie - Perez (2846 km)
• przejściowe - Hamilton (1142 km)
• deszczowe - Hamilton (469 km)
• Najwyższa prędkość uzyskana na oponach P Zero F1 w sezonie 2014: 361,1 km/h (Daniel Ricciardo podczas Grand Prix Włoch)
• Najwięcej najlepszych czasów okrążenia: 16 Nico Rosberg (5 w wyścigach oraz 11 w kwalifikacjach)
• Największa liczba okrążeń przejechanych na prowadzeniu na oponach Pirelli: 495 (Lewis Hamilton)
• Liczba torów, na których pobito rekord czasu pole position: 1 (Nico Rosberg w Grand Prix Brazylii)
• Liczba torów, na których pobito rekord okrążenia w wyścigu: zero

Pirelli w F1 od 1950 r.:
• Starty w wyścigach: 280
• Wygrane: 121
• Pole position: 124
• Miejsca na podium: 370
• Najszybsze okrążenia: 128
• Tytuły mistrzowskie wśród kierowców: 9
• Tytuły mistrzowskie wśród konstruktorów: 4

Pozostałe dane:
• Całkowita liczba kierowców, którzy jeździli na oponach Pirelli P Zero od 2010 roku: 96 (w tym kierowcy rezerwowi i młodzi kierowcy)
• Całkowita liczba kilometrów przejechanych na wszystkich mieszankach P Zero w 2014 (wyścigi oraz testy): 339 213 (bez mieszanek prototypowych)
• Dystans pokonany podczas testów (bez weekendów GP): 69171 km
• Dystans pokonany podczas wyścigów: 106216 km
• Liczba najszybszych czasów okrążeń (kwalifikacje oraz wyścigi) w wykonaniu mistrza świata: 14 (7 w kwalifikacjach, 7 w wyścigach)
• Najniższa średnia prędkość zwycięzcy (w suchym wyścigu) na oponach Pirelli P Zero F1: 142,801 km/h (Nico Rosberg, Grand Prix Monako)
• Najniższa temperatura nawierzchni, przy której ścigano się na oponach Pirelli: 19 stopni Celsjusza podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii. Najniższa temperatura nawierzchni odnotowana podczas jazd samochodów F1 po torze to także Chiny: 15 stopni Celsjusza.
• Najwyższa temperatura nawierzchni, przy której ścigano się na oponach Pirelli: 49 stopni Celsjusza podczas Grand Prix Brazylii. Najwyższa temperatura nawierzchni odnotowana podczas jazd samochodów F1 po torze to także Brazylia: 57 stopni Celsjusza.
• Najniższa temperatura powietrza, przy której ścigano się na oponach Pirelli: 17 stopni Celsjusza podczas Grand Prix Belgii. Najniższa temperatura powietrza odnotowana podczas jazd samochodów F1 po torze to także Belgia: 12 stopni Celsjusza.
• Najwyższa temperatura powietrza, przy której ścigano się na oponach Pirelli: 35 stopni Celsjusza podczas Grand Prix Malezji. Najwyższa temperatura powietrza odnotowana podczas jazd samochodów F1 po torze to Niemcy: 37 stopni Celsjusza.

* Kryterium wyprzedzania: każda zmiana pozycji na okrążeniu w wyścigu (z wyłączeniem pierwszego okrążenia), która została zachowana do ukończenia tego okrążenia. Dublowanie i odzyskanie straconego okrążenia nie są brane pod uwagę, tak samo jak wyprzedzanie kierowcy, który ma problem techniczny (jak Rosberg w Grand Prix Abu Zabi).

(ik)

Źródło i fot. Pirelli

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń