W minionym roku Polacy sprowadzili i zarejestrowali w kraju 735261 samochodów osobowych. Wynik ten jest o 5,67 proc. wyższy niż w 2013 r. Eksperci Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar postanowili sprawdzić, jakie modele i z jakimi silnikami cieszyły się największą popularnością.
W 2014 r., podobnie jak w latach wcześniejszych, Polacy najczęściej importowali samochody marki Volkswagen (107192 sztuki), który wyprzedził Opla (83057 sztuk) i Audi (66663 sztuki). Czwarte i piąte miejsce z niewielką różnicą zajęły Ford (54652 sztuki) i Renault (54250 sztuk). W czołowej dziesiątce rynku znalazły się także następujące marki: BMW (43143 sztuki), Peugeot (33727 sztuk), Citroen (31385 sztuk), Toyota (29440 sztuk) i Seat (28384 sztuki).
Poniżej prezentujemy listę 20 najpopularniejszych modeli importowanych do Polski w 2014 r., wraz z wyodrębnieniem najpopularniejszej generacji i najchętniej wybieranej konfiguracji danego modelu.
RANKING TOP20 | Import samochodów osobowych w 2014 r. |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
L.p. |
Model |
Liczba |
Najpopularniejsza generacja |
Liczba |
Najpopularniejsza konfiguracja |
Liczba |
1. |
Volkswagen Golf |
32631 |
Golf IV (1997-2003) |
18 166 |
hatchback 1.4 75 KM |
4637 |
2. |
Volkswagen Passat |
31318 |
Passat B5 (1993-2004) |
18 666 |
kombi 1.9 TDI 130 KM |
3906 |
3. |
Audi A4 |
31302 |
A4 B6 (2000-2004) |
13 506 |
sedan 1.9 TDI 130 KM |
3397 |
4. |
Opel Astra |
25104 |
Astra III (2004-2013) |
15 322 |
hatchback 1.6 105 KM |
2171 |
5. |
BMW 3 |
20717 |
3 E46 (1998-2006) |
14 805 |
kombi 320D 2.0 150 KM |
1282 |
6. |
Renault Scenic |
17150 |
I generacja (1996-2003) |
8 876 |
1.6 107 KM |
3770 |
7. |
Ford Focus |
16097 |
I generacja (1998-2004) |
8 134 |
hatchback 1.6 100 KM |
1288 |
8. |
Audi A3 |
14510 |
I generacja (1996-2003) |
8 960 |
1.6 101 KM |
3460 |
9. |
Volkswagen Polo |
14325 |
Polo IV (2002-2009) |
8 211 |
1.2 64 KM |
2265 |
10. |
Opel Zafira |
13778 |
I generacja (1997-2005) |
8 820 |
1.8 125 KM |
2745 |
11. |
Audi A6 |
13598 |
A6 C5 (1997-2004) |
7 184 |
kombi 2.4 165 KM |
968 |
12. |
Opel Corsa |
13278 |
Corsa C (2000-2006) |
7 628 |
1.2 75 KM |
2096 |
13. |
Ford Mondeo |
12704 |
Mk III (2000-2007) |
8 299 |
kombi 2.0 TDCI 130 KM |
1330 |
14. |
Opel Vectra |
12479 |
Vectra C (2002-2008) |
9 213 |
kombi 1.9 CDTI 150 KM |
1647 |
15. |
BMW 5 |
12348 |
5 E60/61 (2003-2009) |
5 380 |
sedan 3.0D 218 KM |
665 |
16. |
Renault Megane |
10883 |
II generacja (2002-2008) |
6 257 |
hatchback 1.6 112 KM |
997 |
17. |
Skoda Octavia |
10046 |
II generacja (2003-2012) |
5 692 |
kombi 1.9 TDI 105 KM |
1460 |
18. |
Peugeot 307 |
9229 |
I generacja (2001-2011) |
8 916 |
kombi 1.6 HDI 109 KM |
854 |
19. |
Seat Leon |
8816 |
I generacja (1999-2005) |
5 028 |
1.9 TDI 110 KM |
1490 |
20. |
Ford Fiesta |
8791 |
Fiesta VI (2002-2008) |
4 709 |
1.4 80 KM |
1131 |
Ta 20-stka najczęściej importowanych aut miała więcej rejestracji (329104 sztuki), niż cały rynek nowych samochodów osobowych w Polsce w 2014 r. (325 638 sztuk). Oznacza to, że Polacy, wciąż zarabiają kilkakrotnie mniej od swoich zachodnich sąsiadów i szukają tanich modeli, które dają nadzieję na rozsądne koszty serwisowania i łatwą odsprzedaż. Sporym zainteresowaniem nadal cieszą się proste konstrukcyjnie silniki. W przypadku jednostek benzynowych, są to silniki dające się łatwo przerobić na zasilanie LPG. Według szacunkowych danych, średnia wartość importowanego pojazdu w 2014 r. wynosiła około 15 tys. zł.
(ik)
Źródło: IBRM Samar, fot. Volkswagen