Sezon zimowy sprzyja wyjazdom nie tylko w miejsca z bazami narciarskimi w Polsce, ale również w inne atrakcyjne turystycznie rejony Europy. Przydatnym narzędziem podczas podróży jest aplikacja „Autem za granicę”, która wzbogacona została o informacje dotyczące opon.
Polacy chętnie wyjeżdżają do krajów alpejskich oraz innych państw, gdzie można uprawiać sporty zimowe. Głównym środkiem transportu w tych wyjazdach pozostaje samochód. Ze względu na fakt, że opony są kluczową częścią samochodu i jedyną, która ma kontakt z jezdnią, to od ich jakości i sprawności zależy bezpieczeństwo podróżujących. W związku z tym znana aplikacja „Autem za granicę” została rozbudowana o kolejny ważny dział, jakim jest właśnie ogumienie na zimę.
Dzięki dodatkowym funkcjom program umożliwia proste i szybkie sprawdzenie, gdzie i kiedy występuje bezwzględny obowiązek posiadania opon zimowych, gdzie należy mieć ze sobą łańcuchy i czy warto kupować opony z kolcami. Aplikacja jest dostępna w języku polskim, a jej unikalność polega na tym, że opisuje 40 krajów europejskich - od popularnej Chorwacji, Francji, czy Włoch po tak egzotyczne miejsca jak Islandia, Albania czy Macedonia. Program można pobrać na Iphone’a w AppStore oraz na Androida w Google Play. Oprócz podstawowych informacji dotyczących przepisów drogowych zawiera szereg ciekawostek i zwyczajów oraz wiadomości niezbędnych, aby dobrze przygotować się do podróży w danym regionie.
Jak pokazują niezależne statystyki niemieckie, ryzyko wypadków drogowych i kolizji jest 6 razy większe w zimie niż w lecie1. Ponadto, droga hamowania pojazdu na mokrej nawierzchni przy oponach zimowych jest o 20 proc. krótsza niż przy oponach letnich2. Kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni C, mieszanka gumy, z jakiej zrobione jest ogumienie na lato, twardnieje i to pogarsza jego przyczepność. Tymczasem opony zimowe zbudowane są ze specjalnej mieszkanki zawierającej więcej naturalnej gumy i krzemu, które nie twardnieją w niższych temperaturach. To oznacza lepszą przyczepność i większe bezpieczeństwo jazdy zimą. Mają również specyficzne i liczne wzory i zagłębienia, dzięki którym lepiej się jeździ na oblodzonej drodze czy śniegu.
Ponadto opony letnie nie nadają się do jazdy w zimie również przez rzeźbę bieżnika. Bieżnik w oponie zimowej ma bowiem duże bloki w strefie barkowej oraz odpowiednio ukształtowane nacięcia, zwane lamelkami, które pod naciskiem samochodu rozszerzają się i w kontakcie z jezdnią „wgryzają się” w śnieg, lód, czy błoto pośniegowe. Specjalny układ rowków sprawia, że woda i błoto pośniegowe są dobrze odprowadzane spod kół.
Coraz więcej państw w Europie wprowadziło prawny nakaz używania opon zimowych - są to poza Niemcami Czechy, Słowacja, Austria, Norwegia, Szwecja, Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Rumunia, Słowenia, a nawet Chorwacja. W pozostałych krajach, takich jak Francja, Hiszpania czy Włochy, opony zimowe są wymagane wtedy, kiedy zostanie to ogłoszone przez władze.
1) (źródło: ADAC, Pro-winterreifen).
2) (źródło: Cortina. A dynamic simulation test when temperature at 5°C)
(ik)
Źródło i fot. PZPO