Na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez GUS powstał raport pt.: „Wskaźniki Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce w 2014 r.”. Przedstawione w dokumencie dane pokazują jak gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa wykorzystują technologię informacyjno-komunikacyjną, e-handel i e-administrację.
Raport GUS składa się z dwóch części. Pierwsza przedstawia sytuację w gospodarstwach domowych, a druga w przedsiębiorstwach w 2014 r. Poniżej prezentujemy dane dotyczące wykorzystania nowoczesnych rozwiązań przez polskie przedsiębiorstwa:
- komputery były wykorzystywane przez 94,4 proc. przedsiębiorstw (najwyższy wskaźnik występował w dużych przedsiębiorstwach),
- dostęp do internetu posiadało 93 proc. przedsiębiorstw, łącza szerokopasmowe 90 proc., mobilne łącza 61 proc.,
- dostęp do Internetu w przedsiębiorstwach (według województw):
- w ostatnich trzech latach wskaźniki, takie jak wykorzystanie komputera czy dostęp o internetu utrzymują się na podobnym poziomie,
- pracownicy wykorzystujący komputery (według województw):
Zauważa się istotne zróżnicowanie regionalne pracowników wykorzystujących komputery, sięgające 25 proc.:
- przedsiębiorstwa posiadające własną stronę internetową stanowią 65 proc. (wykorzystywanie strony www głownie do prezentacji swoich produktów),
- 25 proc. przedsiębiorstw składało zamówienia przez internet, a 10 proc. otrzymywało zamówienia przez internet.
- 88 proc. przedsiębiorstw korzystało z e-administracji,
- serwisy społecznościowe były najczęściej wykorzystywane przez przedsiębiorstwa, wskaźnik 18 proc.
Wnioski płynące z raportu są optymistyczne, społeczeństwo rozwija się w dobie nowych technologii i choć pozostaje jeszcze wiele do zrobienia - zauważalny jest trend wzrostowy. Mentalnie otwieramy się na innowacje i to sprawia, że na tle innych krajów europejskich poprawiamy swoją pozycję. Stajemy się społeczeństwem mobilnym, dlatego nowoczesne oprogramowanie, zaawansowane technologicznie urządzenia i rozbudowa infrastruktury są kluczowymi czynnikami odniesienia sukcesu. W 2014 r. obserwowany jest wzrost popularności smartfonów (44 proc. w stosunku do 11,7 proc. w 2011 r.) oraz osób korzystających z nielimitowanego dostępu do internetu mobilnego (27 proc. w 2014 r. wobec 15 proc. w 2013 r.).
(ik)
Źródło: BCC, fot. arch. redakcji