2014-12-19

Produkcja części w Polsce

 

Polska branża motoryzacyjna jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się branż w naszym kraju. Od kilku lat wyraźnie dominuje produkcja części i akcesoriów motoryzacyjnych, która przekracza wartość produkcji samochodów. Producenci dostarczają te elementy koncernom samochodowym oraz niezależnym sieciom dystrybucji.

Biorąc pod uwagę wielkość parku samochodowego w Polsce, potencjał branży oponiarskiej jest ogromny. Ogumienie trafia zarówno do montowni samochodów, jak i na rynek wtórny. W 2013 r. produkcja opon sięgnęła 32,7 mln sztuk, z czego 28,2 mln przeznaczone były do samochodów osobowych. W Polsce swoje fabryki posiadają m.in. koncerny, takie jak Bridgestone (zakłady w Poznaniu i Stargardzie Szczecińskim), Michelin (zakład w Olsztynie), oraz Firma Oponiarska Dębica (Grupa Goodyear). W obiektach tych zatrudnionych jest łącznie około 9 tys. osób.

Wielkość europejskiego rynku akumulatorów to około 63 mln sztuk. 70 proc. z tego stanowi aftermarket. Według ekspertów 7 proc. tej wartości przypada na Polskę. W naszym kraju w 2012 r. wyprodukowano 6 mln akumulatorów. Szacuje się, że wartość ich produkcji sięga 1,5 mld zł, z czego połowa jest sprzedawana za granicę. Do czołowych producentów akumulatorów do pojazdów osobowych i ciężarowych w Polsce należą firmy, takie jak: Autopart S.A., Exide Technologies S.A., LOXA Sp. z o.o., ZAP Sznajder Batterien S.A. Wymienione koncerny zatrudniają łącznie ponad 900 pracowników.

Istotnym segmentem produkcji motoryzacyjnej są szyby samochodowe, które trafiają zarówno na rynek wyposażenia fabrycznego, jak i na rynek wtórny. Wielkość produkcji szyb samochodowych w Polsce w 2011 r. szacowana jest na 1,6 mld zł. Wśród znaczących zakładów w naszym kraju należy wymienić NordGlass, Pilkington Automotive, Pittsburgh Glass Works oraz Saint-Gobain Sekurit Hanglas Polska. W siedmiu fabrykach wymienionych producentów zatrudnionych jest ponad 3 tys. osób.

Omawiając produkcję w branży motoryzacyjnej warto uwzględnić także produkcję paliw, obejmującą benzyny silnikowe, oleje napędowe oraz gaz płynny LPG. Ich produkcja w Polsce w 2013 r. wyniosła ponad 19 mln m3. Warto dodać, że w ubiegłym roku eksport paliw ciekłych wzrósł o 17 proc. Paliwem, który dominuje w polskiej produkcji jest olej napędowy, w którego wytwarzanie zainwestowano w ostatnich latach znacznie środki finansowe. To powrót do trendu sprzed roku 2012, kiedy mieliśmy do czynienia z intensywnym wzrostem produkcji tego gatunku paliwa, stymulowanym dobrymi wynikami gospodarki i dieselizacją floty transportowej. Wzrost produkcji benzyn silnikowych szacowany jest podobnie jak w przypadku oleju napędowego na 1 proc. Zmalała natomiast produkcja gazu płynnego LPG kierowanego do odbiorców zewnętrznych rafinerii, choć rynek tego produktu wykazał tendencję wzrostową i musiał być zaspokojony importem.

Wizytówką polskiej motoryzacji, obok części samochodowych, mogą być również wysokiej jakości przyczepy i naczepy produkowane w naszym kraju. Polska jest jednym z czołowych producentów naczep w Europie. Największe firmy działające na naszym rynku to notowany na giełdzie Wielton (14,5 proc. udziału w sprzedaży naczep i przyczep w Polsce), Bodex, Zasław, Feber, Mega Nysa, Janmil, Emtech czy ZREMB Primbox Wrocław. Oprócz nich istnieje cały szereg mniejszych firm. Łącznie tworzą one 7,2 tys. miejsc pracy.

(ik)

Źródło: SDCM, fot. Michelin

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń