Nowe, rewolucyjne przepisy wprowadzone w tym roku dotyczące turbodoładowania i zwiększonego momentu obrotowego aut Formuły 1, narzuciły na koncern Pirelli potrzebę wprowadzenia bardziej stabilnego i przewidywalnego ogumienia. Paul Hembery, dyrektor Pirelli Motorsport, zaznacza że zarówno w sezonie 2013 i 2014 średnia liczba pit stopów na wyścig pozostała bez zmian (dwa lub trzy). Poniżej prezentujemy zestawienia obrazujące różnice między ubiegłym i bieżącym rokiem.
Wykorzystane opony (liczba zestawów) |
2013 |
2014 |
% |
twarde „pomarańczowe |
|||
Wykorzystane zestawy |
316 |
83 |
|
Przejechane kilometry |
30 950 |
9 139 |
|
Średni przebieg na jednym zestawie |
96,94 |
110,10 |
+12,41 |
białe „pośrednie” |
|||
Wykorzystane zestawy |
720 |
378 |
|
Przejechane kilometry |
68 815 |
36 521 |
|
Średni przebieg na jednym zestawie |
95,57 |
96,61 |
+1,08 |
miękkie „żółte” |
|||
Wykorzystane zestawy |
135 |
463 |
|
Przejechane kilometry |
6 330 |
43 239 |
|
Średni przebieg na jednym zestawie |
46,88 |
93,38 |
+99,18 |
supermiękkie „czerwone” |
|||
Wykorzystane zestawy |
152 |
177 |
|
Przejechane kilometry |
10 002 |
11 571 |
|
Średni przebieg na jednym zestawie |
65,80 |
65,37 |
-0,66 |
- Przede wszystkim dzięki modyfikacjom miękkich opon średnia trwałość ogumienia wzrosła z 47 do 93 kilometrów - podkreślił Paul Hembery. - To poszerzyło wachlarz możliwości strategicznych podczas wyścigów.
Najdłuższe przejazdy w kilometrach |
2013 |
2014 |
twarde „pomarańczowe |
USA – 259 |
Włochy – 202 |
białe „pośrednie” |
Indie – 261 |
Rosja – 304 |
miękkie „żółte” |
Abu Zabi – 150 |
Austria – 237 |
supermiękkie „czerwone” |
Monako – 150 |
Monako – 203 |
Pit stopy |
2013 |
2014 |
Średnia liczba pit stopów na wyścig |
51 |
44 |
Najwięcej pit stopów* |
Hiszpania – 80 |
Bahrajn – 58 |
Najmniej pit stopów** |
Włochy – 24 |
Włochy – 23 |
* tylko suche wyścigi
** wszystkie wyścigi
(ik)
Źródło i fot. Pirelli