2014-12-09

Nowe procedury wycofywania aut

 

Rada Ministrów przyjęła projekt zmian ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra środowiska. Konieczność dostosowania obowiązujących przepisów wynika z potrzeby pełnego wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy 2000/53/WE.

Zgodnie z projektem, wszyscy wprowadzający pojazdy na polski rynek (np. dilerzy samochodowi, właściciele komisów) będą musieli zapewnić sieć zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Składać się na nią mają stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów. Umowa między wprowadzającym pojazd na rynek a stacją demontażu ma być zawarta na piśmie, pod rygorem nieważności.

Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek ponad 1000 pojazdów rocznie, przede wszystkim nowych (z kartami pojazdu), będą musieli zapewnić funkcjonowanie co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie, w różnych miejscowościach. W praktyce oznacza to, że firmy przekraczające tę wartość, a więc głównie producenci i profesjonalni importerzy, będą musiały zapewnić funkcjonowanie co najmniej 48 stacji lub punktów.

Natomiast przedsiębiorcy wprowadzający na polski rynek nie więcej niż 1000 pojazdów rocznie będą musieli zapewnić sieć składającą się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach.

Zgodnie z nowymi przepisami, właściciele komisów i osoby indywidualne zostaną zwolnieni z opłaty recyklingowej, w wysokości 500 zł, ponoszonej za każdy używany pojazd sprowadzony do Polski. Do tej pory uiszczenie opłaty było koniecznym warunkiem do rejestracji takiego auta w kraju. Zniesienie tego obowiązku obniży koszty funkcjonowania importerów samochodów używanych.

Zmieniono także przepisy dotyczące opłaty za brak sieci demontażu. Jej wysokość będzie uzależniona od liczby wprowadzanych pojazdów, liczby dni, w których nie zapewniono sieci i liczby brakujących elementów sieci (stacji demontażu lub punktów zbierania). Zaproponowano również obniżenie wysokości dodatkowej opłaty za brak sieci z 50 na 20 proc. kwoty niewpłaconej opłaty za brak sieci. Oznacza to zmniejszenie obciążeń fiskalnych dla przedsiębiorców.

Projekt wprowadza także ogólną zasadę, że prowadzący stacje demontażu - przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju Unii Europejskiej lub EOG - nie będą pobierać opłaty od jego właściciela. Jednocześnie określono przypadki, kiedy opłata będzie mogła być pobierana.

Dla firm prowadzących stacje demontażu wprowadzono opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. Opłata taka będzie wpłacana na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego, a następnie przekazywana do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 5 proc. tych wpływów będzie dochodem województwa.

Nowe przepisy zobowiązują NFOŚiGW do przeznaczania środków pochodzących z kar i opłat m.in. na wspieranie działań zapobiegających nielegalnemu demontażowi. Działania te w dłuższej perspektywie powinny wpłynąć na zwiększenie świadomości, że wszystkie pojazdy muszą być rozbierane w legalnych stacjach demontażu.

W projekcie znalazła się także propozycja, aby w sytuacji wydania zaświadczenia o demontażu bez rzeczywistego przyjęcia pojazdu do stacji demontażu lub punktu zbierania, następowało cofnięcie przedsiębiorcy decyzji lub pozwolenia na prowadzenie działalności dotyczącej gospodarki odpadami.

Większość nowych przepisów ma wejść w życie 1 lipca 2015 r.

(ik)

Źródło: PIM, fot. arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń