2014-11-28

Warto założyć „zimówki”

 

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego rekomenduje sezonową zmianę opon jako jedną z gwarancji bezpieczniejszej jazdy. Wraz z nadejściem chłodniejszych miesięcy warto pamiętać o tym, że jazda na ogumieniu zimowym to mniejsze ryzyko wypadków. Ewentualna stłuczka spowodowana dłuższą drogą hamowania na oponach letnich na pewno będzie droższa niż komplet dobrych „zimówek”.

Opony są kluczową częścią samochodu, gdyż stanowią jedyną powierzchnię styku z jezdnią. Nieistotne, jak mocny jest samochód, to od jakości i właściwości ogumienia zależy bezpieczeństwo podróżujących. Dlatego nie należy czekać ze zmianą do pierwszego śniegu. W taką pogodę jak teraz, nawet bez śniegu, opona zimowa jest bezpieczniejszym rozwiązaniem niż letnia. Będzie lepiej zachowywać się na mokrej jezdni przy temperaturze poniżej 7 stopni C.

Kupując nowe opony warto zwrócić uwagę na to, czy ogumienie zimowe lub całoroczne posiada z boku symbol śnieżynki na tle szczytów. Tylko wtedy możemy mówić, że ma walory zimowe. Oznaczenie M+S to tylko informacja danego producenta o bieżniku nadającym się na błoto i śnieg. W samochodach osobowych to zarówno bieżnik, jak i odpowiednia mieszanka gumowa nadają znaczenie oponie zimowej.

PZPO podkreśla, że niemieckie niezależne statystyki pokazują wyraźnie, że ryzyko wypadków drogowych i kolizji jest 6 razy większe w zimie niż w lecie1. Droga hamowania pojazdu na mokrej powierzchni na oponach zimowych jest o 20 proc. krótsza niż przy oponach letnich2. Ponadto testy Brytyjskiego Stowarzyszenia Producentów Opon wykazały, że samochód jadący na „zimówkach” z prędkością ok. 100 km/h na mokrej drodze, przy temperaturze 5°C zatrzyma się 5 metrów wcześniej, niż samochód na letnim ogumieniu3. Jest to różnica odpowiadająca długości większego samochodu.

W przypadku jezdni pokrytej lodem droga hamowania na oponach zimowych przy ok. 30 km/h może być mniejsza nawet o prawie 11 metrów w porównaniu z oponami letnimi, co oznacza trzy długości kompaktowego samochodu. Natomiast na zaśnieżonej drodze droga hamowania na oponach zimowych może być krótsza aż o 30 metrów przy prędkości ok. 50 km/h4.

- Jedynie na całkowicie suchej drodze i przy temperaturze ok. 7 stopni, opony letnie dorównują zimowym. Suche dni jesienią i zimą w naszym klimacie to rzadkość, więc nie warto ryzykować - wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Przy temperaturze poniżej 7 stopni C, mieszanka gumy, z jakiej zrobione są opony letnie, twardnieje. To znacznie pogarsza ich przyczepność i wydłuża drogę hamowania. Problemu tego nie ma w przypadku „zimowek”, które posiadają specjalną mieszankę gumy, zawierającą więcej naturalnej gumy i krzemionki. Dzięki temu zimowe opony nie twardnieją w niższych temperaturach. Gwarantuje to lepszą przyczepność na drodze i większe bezpieczeństwo jazdy, nawet gdy nie ma śniegu i jest woda lub błoto pośniegowe. Ponadto liczne wzory i lamele pozwalają na lepszą jazdę na oblodzonej drodze czy śniegu.

Istotna jest także rzeźba bieżnika, ponieważ w oponie zimowej ma on duże bloki w strefie barkowej oraz odpowiednio ukształtowane nacięcia, zwane lamelkami, które pod naciskiem samochodu rozszerzają się i w kontakcie z jezdnią „wgryzają się” w śnieg, lód, czy błoto pośniegowe. Specjalny układ rowków sprawia, że woda i błoto pośniegowe są dobrze odprowadzane spod kół.

- Polska jest krajem o wilgotnym klimacie kontynentalnym, mamy gorące lata, mroźne zimy z opadami śniegu i śniegu z deszczem. W takim klimacie opona letnia w zimie sobie nie poradzi - mówi P. Sarnecki. - Kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni kończy się przyczepność opony letniej, a zaczyna przyczepność opony zimowej, bo ona jest zupełnie inaczej zbudowana, z innej mieszanki. Warto, żeby kierowcy to wiedzieli. Opona letnia jest zbudowana z twardszej mieszanki gumowej, która ma wytrzymać wysokie temperatury latem, a nie niską temperaturę czy śnieg.


1) źródło: ADAC, Pro-winterreifen

2) źródło: Cortina. A dynamic simulation test when temperature at 5°C

3) źródło: www.tyresafe.org

4) źródło: ADAC Motorwelt 10/2010

(ik)

Źródło: PZPO, fot. Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń