2014-11-26

Radar w aucie

 

Manewr zmiany pasa ruchu poprzedza zazwyczaj spojrzenie w lusterko wewnętrzne i zewnętrzne a następnie przez ramię. Jednak nawet, gdy kierowca przestrzega tych zasad to martwe pole, czyli obszar wokół pojazdu, który podczas jazdy nie jest widoczny w lusterkach bocznych i wstecznym, stanowi duże zagrożenie w ruchu drogowym. Pomocny w tym przypadku może okazać się czujnik radarowy MRR rear firmy Bosch.

Niewidoczny w wewnętrznym ani zewnętrznym lusterku obszar z tyłu pojazdu i na ukos od niego jest wystarczająco duży, by zmieścił się w nim nawet niewielki bus, który łatwo przeoczyć. Aby zminimalizować ryzyko kolizji, Bosch oferuje funkcję o nazwie asystent pasa ruchu. Nowy czujnik radarowy średniego zasięgu, przeznaczony do montażu z tyłu pojazdu, dostarcza wielu ważnych informacji. Urządzenie to przede wszystkim precyzyjnie rozpoznaje innych uczestników ruchu znajdujących się właśnie w martwym polu pojazdu.

System marki Bosch będzie seryjnie stosowany przez jednego z wiodących na świecie producentów samochodów, w bardzo popularnym modelu klasy średniej. Aby zapewnić bezpieczeństwo podczas zmiany pasa ruchu, europejski koncern wyposaży swoje auta w dwa czujniki zamontowane po prawej i lewej stronie tylnego zderzaka. Urządzenia MRR rear monitorują obszar znajdujący się z tyłu i wzdłuż pojazdu. W momencie, gdy inny pojazd będzie się zbliżał z dużą prędkością lub znajdzie się w martwym polu, kierowca otrzyma ostrzeżenie, np. w formie sygnału świetlnego w okolicy lusterek zewnętrznych. Jeżeli pomimo to włączy kierunkowskaz sygnalizując chęć zmiany pasa, asystent pasa ruchu dodatkowo wygeneruje sygnał dźwiękowy lub wykorzysta technologię haptyczną, aby ostrzec o niebezpieczeństwie.

Czujnik radarowy średniego zasięgu firmy Bosch odniósł spory sukces. Dotyczy to także wersji przeznaczonej do montażu z przodu pojazdu, która dostarcza cennych informacji innym układom wspomagającym. Rozwiązanie to może być stosowane np. w układzie kontroli prędkości i odległości ACC, inteligentnym układzie hamowania awaryjnego - osobno lub razem. Warto dodać, że od 2016 r., wyposażenie pojazdu w oparty na kamerze lub radarze inteligentny układ hamowania awaryjnego będzie jednym z podstawowych wymogów otrzymania najwyższej noty w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Producent pracuje także nad nową funkcją ostrzegania o ruchu poprzecznym. Będzie ona wspomagać kierowcę podczas wyjeżdżania z miejsc parkingowych prostopadłych do ulicy, gdy widoczność ogranicza inny parkujący obok pojazd. Rozwiązanie to o zasięgu do 50 metrów w lewą i w prawą stronę ostrzeże kierowcę o obecności pojazdów, rowerzystów i pieszych znajdujących się na ulicy, na którą wyjeżdża samochód. W razie zagrożenia kolizją system wygeneruje sygnał dźwiękowy lub optyczny.

(ik)

Żródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń