2014-10-01

Nowe zimówki Michelin

 

Francuski koncern oponiarski opracował nową oponę zimową Michelin Alpin 5, która ma stanowić odpowiedź na zmiany klimatyczne w Europie. Ze względu na coraz mniejsze opady śniegu ogumienie zimowe musi zapewnić bezpieczeństwo nie tylko podczas jazdy na ośnieżonych nawierzchniach, lecz także na drogach mokrych, suchych lub oblodzonych. By sprostać tym złożonym warunkom, nowy model powstał w oparciu o zaawansowane technologie wykorzystane w rzeźbie bieżnika i składzie mieszanki gumy.

Bezpieczeństwo zimą nabiera szczególnego znaczenia, bo właśnie o tej porze roku odnotowuje się najwięcej wypadków drogowych spowodowanych przez utratę przyczepności. Z badań przeprowadzonych przez Katedrę Badań Przyczyn Wypadków Drogowych na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie (VÜFO) wynika, że między październikiem a kwietniem tylko 4 procent wypadków odnotowuje się podczas jazdy po śniegu, zaś najwięcej, bo aż 57 procent, na nawierzchniach suchych. Analizując te badania, konstruktorzy Michelin opracowali oponę, która zapewnia przyczepność na wszystkich zimowych nawierzchniach

Nowatorskie technologie Michelin Alpin 5:

1. Nowoczesna mieszanka gumy

Mieszanka bieżnika powstaje w innowacyjnej technologii łączenia komponentów gumy, dzięki czemu zapewnia znakomite osiągi na każdej nawierzchni. Michelin jako pierwszy producent zastosował w mieszance opony zimowej elastomery funkcjonalne, które zapewniają większą przyczepność na mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach przy jednoczesnym zachowaniu niskich oporów toczenia. Nowa mieszanka opiera się na czwartej generacji technologii Helio Compound i zawiera olej słonecznikowy pozwalający na zachowanie właściwości gumy i jej elastyczności w niskiej temperaturze.

2. Efekt „śladu” dla bardziej precyzyjnego kierowania pojazdem

Podczas jazdy każda opona ulega ciągłym odkształceniom, co zmniejsza jej obszar kontaktu z podłożem, a tym samym przyczepność. Dlatego też w nowych oponach zastosowano technologię Stabili Grip, która opiera się na samoblokujących się lamelach i efektywnym powrocie rzeźby bieżnika do pierwotnego kształtu. Samoblokujące się klocki zapewniają optymalny kontakt opony z podłożem i większą precyzję kierowania (efekt „śladu”).

3. Efekt „raków i trybów" zmniejszający ryzyko aquaplaningu

Kierunkowy bieżnik modelu Alpin 5 ma głębokie rowki i specjalnie zaprojektowane klocki bieżnika dla uzyskania efektu „raków i trybów” w obszarze kontaktu opony ze śniegiem. Przy powrocie klocków do pierwotnego kształtu boczne rowki skutecznie odprowadzają wodę, dzięki czemu zmniejszają ryzyko aquaplaningu.

 

4. Efekt „pazura” dla lepszej trakcji na śniegu

Lamele w bieżniku opony działają jak tysiące małych pazurów zapewniających większą przyczepność i lepszą trakcję. W porównaniu z poprzednią generacją bieżnik opony Michelin Alpin 5 ma o 12 proc. więcej krawędzi, 16 proc. więcej nacięć i o 17 proc. wyższy stosunek gumy do rowków i kanałów.

Nowe opony mają zapewniać wysokie osiągi zarówno podczas jazdy na śniegu, jak i suchych, mokrych i oblodzonych szosach. Alpin 5 to przykład strategii Michelin Total Performance polegającej na równoczesnym podnoszeniu wykluczających się osiągów opony (np. przyczepność i niskie opory toczenia).

 

 * Dane VÜFO: Verkehrsunfallforschung an der Technishen Universität Dresden GmbH: analiza 12 000 wypadków na przestrzeni 12 lat

(ik)

Źródło i fot. NBS Communications

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń