2014-09-30

85 lat Goodyeara w Polsce

 

Koncern Goodyear Tire and Rubber Company zawitał do Polski w kwietniu 1929 r. Właśnie wtedy uruchomiono oficjalne przedstawicielstwo firmy w Warszawie, przy ulicy Nowogrodzkiej 42. Jednak już kilka miesięcy wcześniej koncern rozpoczął  w naszym kraju kampanię prasową, informującą polskich kierowców o zaletach swoich opon.

Kiedy Goodyear pojawił się na polskim rynku, w innych krajach, m.in. w USA, promowano nową linię ogumienia o nazwie Double Eagle. W polskim przedstawicielstwie pojawiły się wątpliwości, czy akcentowanie sylwetki dwóch orłów nie zostanie przyjęte negatywnie. Istniało zagrożenie, że polscy konsumenci skojarzą znak z pruskim i rosyjskim orłem - symbolami trwających 123 lata rozbiorów. W związku z tym w Polsce, ale także innych krajach europejskich unikano tego znaku, poza jednym wyjątkiem. Na reklamie z 1929 r. pojawiło się kilku rycerzy na koniach. Na tarczy jednego z nich widać sylwetki dwóch orłów stanowiących motyw dekoracyjny. Celem było całkowite odżegnanie się od negatywnych konotacji i skupienie na powszechnie znanych przekazach dotyczących początków państwa polskiego. Jednak piastowski orzeł został zamieniony na dwa orły Goodyeara.

 

Bezpieczeństwo na pierwszym planie

Warto dodać, że Goodyear już u schyłku lat 20., akcentował kwestię bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza na mokrej i śliskiej nawierzchni. Gdy inne firmy podkreślały aspekt trwałości ogumienia czy też komfortu jazdy, opony Goodyear All Weather (1929) promowano w następujący sposób:

Każdemu automobiliście znane są niebezpieczeństwa, którym jest on poddany na skutek zarzucania wozu na śliskich drogach. Protektor All Weather opon Goodyear został specjalnie zbudowany celem zapobiegania obślizgiwaniu się samochodów. JEDŹCIE NA OPONACH GOODEYAR W INTERESIE WŁASNEGO BEZPIECZEŃSTWA. Żądajcie ich u swych dostawców.

 

Kolejna, mniejsza kampania promocyjna Goodyear, realizowana wiosną i latem 1929 r., jeszcze silniej akcentowała kluczową zaletę opon tej marki. Gdyby nie forma wizualna sprzed 85 lat, zdania „Czy potraficie zahamować w miejscu? Wasze hamulce działają, lecz czy uczynią to również opony?” mogłyby pojawić się w dzisiejszych reklamach ogumienia. W dalszej części znalazły się informacje, które mimo upływu lat
nie straciły na aktualności:

Od tych kilku kwadratowych cali gumy, które dotykają drogi, zależy często bezpieczeństwo Wasze i współjadących. Zabezpieczcie się, by opony Wasze posiadały głęboko wcięte romby protektora AWT. Znana niezawodność tego protektora jest jedną z wielu przyczyn, dla których na całym obszarze świata więcej ludzi jeździ na oponach Goodyear, aniżeli na oponach innych marek.

 

Bieżnik AWT(All Weather Tread) produkowano niemal 40 lat, a opony tego typu należały do światowej czołówki. W tym czasie modyfikowano jedynie konstrukcję wewnętrzną oraz recepturę mieszanki gumowej, pozostawiając jednak charakterystyczną rzeźbę bieżnika w kształcie pełnych i przepołowionych rombów bez znaczących zmian.

Goodyear a jazz

W roku oficjalnej premiery opon Goodyear na polskim rynku pojawiły się również wątki nawiązujące do słynnych na całym świecie sterowców Goodyeara:

„Goodyear – przodująca opona świata”

Na ziemi jak w przestworzach, tak w produkcji opon jak i wielkich sterowców, Goodyear daje to, co jest istotnie najlepsze, najbardziej nowoczesne. Opony Goodyear łączą zalety i korzyści niespotykane gdzie indziej. To też poprzez świat cały więcej ludzi jeździ na oponach Goodyear, aniżeli na jakiejkolwiek innej marki. Już to samo jest dostateczną zachętą do nabywania opon Goodyear. Szczególną swą popularność zawdzięczają opony Goodyear licznym zaletom, są lepsze i trwalsze w użyciu, prezentują się lepiej, mają mocny chwyt drogi, a cena kupna nie jest wyższa. Jest to zdanie zadowolonych klientów, których doświadczenie zachęca innych do nabywania opon Goodyear. To powszechne uznanie publiczności, sprawia, że firma jest w stanie dać lepszy gatunek przy niskiej cenie”.

 

Pod koniec lat 40. XX w. pojawił się pomysł kampanii reklamowej w telewizji. Inicjatywa obejmowała nie tylko standardową reklamę, ponieważ koncepcja ta ewoluowała w tytularny sponsoring show prowadzonego przez Paula Whitemana. Ten znany i szanowany muzyk jazzowy zapraszał do swojego programu artystów i performerów, a program nosił nazwę „The Goodyear Revue”. Show było emitowane przez stację ABC do 1952 r., czasowo zmieniając formułę na „The Goodyear Summer Revue”, często jest kojarzony z otwierającym utworem „Rhapsody in Blue” Georga Gershwina.

Obecnie koncern także nie boi się zmian i poszukuje nowych form reklamy. Niespełna rok temu zmienił strategię reklamową oraz zaprezentował nowe hasło „Made to feel good”. Informacje o parametrach technicznych zostały przesunięte na drugi plan, a większy nacisk położono na komunikację ogólnych wrażeń z jazdy samochodem. W ten sposób firma chce zachęcić kierowców, aby prowadzili pojazdy z większą pewnością siebie i kierowali się zasadą, że najlepsze jest zawsze przed nami. Kluczem hasła „Made to feel good” jest konkretny, bezpośredni przekaz, nastawiony na szeroką grupę odbiorców.

(ik)

Źródło i fot.: Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń