2014-09-30

Typ bieżnika ważniejszy niż marka?

 

Dawniej, ze względu na mniejszy wybór, zakup nowego ogumienia był o wiele prostszy. Dziś sprawa się nieco komplikuje, bowiem obok rozmiaru, rodzaju oraz marki opon pod uwagę należy wziąć także typ bieżnika. W związku z tym warto wiedzieć, czym różnią się od siebie opony symetryczne, kierunkowe i asymetryczne.

Parametry wybranego przez nas ogumienia, mają duże znaczenia dla bezpieczeństwa jazdy. Bieżnik w dużej mierze decyduje o szybkości odprowadzania wody, śniegu czy błota, co bezpośrednio wpływa m. in. na długość drogi hamowania. Droższa, markowa opona nie w każdych warunkach będzie lepsza od swojego budżetowego odpowiednika. Dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy zwracać uwagę nie na logo producenta, a na typ zastosowanej konstrukcji. Wybierając opony należy brać pod uwagę rodzaj posiadanego auta, a także styl podróżowania.

Symetryczne - małe pojazdy w ruchu miejskim

- Pierwszą grupę stanowią standardowe opony symetryczne. Produkty te charakteryzują się prostą budową, a ich bieżnik po obu stronach przyjmuje dokładnie taki sam kształt - wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu w należącym do Grupy Martom Centrum Motoryzacyjnym. Z uwagi na swoją budowę, ogumienie to może być zakładane w dowolny sposób - kierunek toczenia czy strona nie mają w tym wypadku żadnego znaczenia. Kolejnym atutem jest najczęściej dużo niższa, w porównaniu do bardziej skomplikowanych opon, cena. Taki model najczęściej wybierają posiadacze mniejszych samochodów, użytkowanych głównie w ruchu miejskim, gdzie trudno mówić o osiąganiu wysokich prędkości. Ich podstawową wadę stanowi z kolei słabe odprowadzanie wody.

Kierunkowe - lepsze odprowadzanie wody

Nieco bardziej zaawansowana budowa opon kierunkowych wpływa na lepsze odprowadzanie wody. Ogumienie charakteryzuje się bieżnikiem w kształcie litery V (tzw. jodełka).

- Opony tego typu powstały z myślą o trudnych warunkach atmosferycznych i dedykowane są do aut klasy średniej i wyższej. Ich konstrukcja zapewnia szybkie oczyszczanie nacięć, co w znaczący sposób wpływa na pewność prowadzenia pojazdu np. podczas deszczu - dodaje przedstawiciel Grupy Martom.

Wyraźnie zaznaczona strzałka tego typu opon, określa sposób ich zakładania. Jest to element szczególnie istotny przy ich montażu, gdyż niewłaściwie założone opony powodują gorsze właściwości jezdne, ale także dużo większy hałas wewnątrz pojazdu.

Asymetryczne - pewność na zakrętach

Opony asymetryczne posiadają charakterystyczne oznaczenia: inside i outside, które określają stronę wewnętrzną i zewnętrzną. Z uwagi na specyficzną konstrukcję tu także nie ma mowy o dowolności przy montażu kół:

- Kierunek toczenia wyznaczany jest przez kształt bieżnika, który składa się z dwóch wyraźnie widocznych elementów: strefy odpowiadającej za jazdę na wprost oraz strefy decydującej o przyczepności na zakrętach - wyjaśnia ekspert Martomu.

Taka budowa bieżnika sprawia, że przy skręcie, gdy zaczynają działać siły odśrodkowe, zewnętrzna, specjalnie wzmocniona część opony mocniej przylega do powierzchni drogi, podczas gdy głęboko nacięte rowki strony wewnętrznej wpływają na szybsze odprowadzanie wody. Taki model znajduje zastosowanie zwłaszcza przy stosunkowo wysokich prędkościach poruszania się. Opony polecane są więc do pojazdów z najwyższego segmentu, użytkowanych w dużej mierze także poza obszarami zabudowanymi.

(ik)

Źródło i fot.: Publicum

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń