2014-09-16

Michelin do Formuły E

 

W sobotę 13 września br. w Pekinie odbył się pierwszy z serii wyścigów Formuły E, w których startują wyłącznie jednomiejscowe samochody elektryczne, korzystające tylko z jednego kompletu opon. Podczas pierwszego wyścigu najszybszy był Luca di Grassi z zespołu Audi Sport ABT. Wspomniana ekipa korzysta z opon Michelin Pilot Sport EV, podobnie jak wszystkie inne drużyny biorące udział w imprezie.

Sobotnia rywalizacja rozpoczęła cykl wyścigów Formuły E, w których startują wyłącznie jednomiejscowe samochody elektryczne. Poszczególne imprezy cyklu odbędą się na torach wytyczonych ulicami dziesięciu metropolii. Praktycznie wszystkie inne imprezy motoryzacyjne świata odbywają się w obiektach lub na trasach oddalonych od centrów miast bądź korzystających z kilkukilometrowych odcinków miejskich dróg. Pierwszy wyścig w Pekinie wygrał Luca di Grassi po tym, jak będący w czołówce przez większą część wyścigu Nick Heidfeld i Nicola Prost walcząc o zwycięstwo, zderzyli się na ostatnim zakręcie.

Firma Michelin, będąca oficjalnym partnerem FIA w ramach cyklu Formuły E, opracowała na potrzeby wyścigów oponę Pilot Sport EV. Ogumienie przypomina z zewnątrz model Pilot Sport Cup 2 montowany jako oryginalne wyposażenie w najmocniejszych samochodach wyścigowych świata: Ferrari 458 Speciale, Mercedesie SLS-AMG Black Series i Porsche 918 Spyder.

Opony stworzone z myślą o Formule E wyposażono w chipy RFID (Radio Frequency Identification Device), które umieszczone po wewnętrznej stronie boku, zapisują dane o temperaturze gumy, ciśnieniu wewnątrz opony i informacje o obciążeniach działających na oponę. Takie rozwiązanie jest przydatne dla zespołów wyścigowych oraz inżynierów Michelin. Dla tych ostatnich dane są szczególnie cenne, ponieważ pozwalają na analizowanie osiągów i zachowania ogumienia na wszystkich etapach wyścigu i szybkie przenoszenie wyników tych analiz do opon seryjnych.

Organizatorzy Mistrzostw Formuły E zdecydowali, że w pierwszym sezonie zespoły będą się ścigać na identycznych samochodach. Natomiast w kolejnych edycjach imprezy wymogi techniczne mają być nieco złagodzone. Zespoły będą mogły opracowywać nowe technologie same lub we współpracy z producentami samochodów i specjalistami z różnych dziedzin. To ważny krok mający podkreślać charakter nowej kategorii wyścigów jako prawdziwego laboratorium rozwiązań służących przyszłej mobilności.

 

Zwycięzcy pierwszej rundy wyścigów Formuły E, Pekin 13 września 2014

 

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Średnia prędkość (km/h)

1

Lucas di Grassi

Audi Sport ABT

52:23.413

 

127.5

2

Franck Montagny

Andretti Autosport

52:26.280

+2.867s

127.4

3

Sam Bird

Virgin Racing

52:29.972

+6.559s

127.2

 

Kalendarz wyścigów Formuły E w sezonie 2014/2015:

  • 22 listopada 2014 r. – Putrajaya, Malezja
  • 13 grudnia 2014 r. – Punta del Este, Urugwaj
  • 10 stycznia 2015 r. – Buenos Aires, Argentyna
  • 14 lutego 2015 r. – miejsce wyścigu nie zostało jeszcze ogłoszone
  • 14 marca 2015 r. – Miami, Stany Zjednoczone
  • 4 kwietnia 2015 r. – Long Beach, Stany Zjednoczone
  • 9 maja 2015 r. – Monte Carlo, Monako
  • 30 maja 2015 r. – Berlin, Niemcy
  • 27 czerwca 2015 r. – Londyn, Wielka Brytania

(ik)

Źródło i Fot.: NBS Communications

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń