W sobotę 13 września br. w Pekinie odbył się pierwszy z serii wyścigów Formuły E, w których startują wyłącznie jednomiejscowe samochody elektryczne, korzystające tylko z jednego kompletu opon. Podczas pierwszego wyścigu najszybszy był Luca di Grassi z zespołu Audi Sport ABT. Wspomniana ekipa korzysta z opon Michelin Pilot Sport EV, podobnie jak wszystkie inne drużyny biorące udział w imprezie.
Sobotnia rywalizacja rozpoczęła cykl wyścigów Formuły E, w których startują wyłącznie jednomiejscowe samochody elektryczne. Poszczególne imprezy cyklu odbędą się na torach wytyczonych ulicami dziesięciu metropolii. Praktycznie wszystkie inne imprezy motoryzacyjne świata odbywają się w obiektach lub na trasach oddalonych od centrów miast bądź korzystających z kilkukilometrowych odcinków miejskich dróg. Pierwszy wyścig w Pekinie wygrał Luca di Grassi po tym, jak będący w czołówce przez większą część wyścigu Nick Heidfeld i Nicola Prost walcząc o zwycięstwo, zderzyli się na ostatnim zakręcie.
Firma Michelin, będąca oficjalnym partnerem FIA w ramach cyklu Formuły E, opracowała na potrzeby wyścigów oponę Pilot Sport EV. Ogumienie przypomina z zewnątrz model Pilot Sport Cup 2 montowany jako oryginalne wyposażenie w najmocniejszych samochodach wyścigowych świata: Ferrari 458 Speciale, Mercedesie SLS-AMG Black Series i Porsche 918 Spyder.
Opony stworzone z myślą o Formule E wyposażono w chipy RFID (Radio Frequency Identification Device), które umieszczone po wewnętrznej stronie boku, zapisują dane o temperaturze gumy, ciśnieniu wewnątrz opony i informacje o obciążeniach działających na oponę. Takie rozwiązanie jest przydatne dla zespołów wyścigowych oraz inżynierów Michelin. Dla tych ostatnich dane są szczególnie cenne, ponieważ pozwalają na analizowanie osiągów i zachowania ogumienia na wszystkich etapach wyścigu i szybkie przenoszenie wyników tych analiz do opon seryjnych.
Organizatorzy Mistrzostw Formuły E zdecydowali, że w pierwszym sezonie zespoły będą się ścigać na identycznych samochodach. Natomiast w kolejnych edycjach imprezy wymogi techniczne mają być nieco złagodzone. Zespoły będą mogły opracowywać nowe technologie same lub we współpracy z producentami samochodów i specjalistami z różnych dziedzin. To ważny krok mający podkreślać charakter nowej kategorii wyścigów jako prawdziwego laboratorium rozwiązań służących przyszłej mobilności.
Zwycięzcy pierwszej rundy wyścigów Formuły E, Pekin 13 września 2014
Kierowca |
Zespół |
Czas |
Strata |
Średnia prędkość (km/h) |
|
1 |
Lucas di Grassi |
Audi Sport ABT |
52:23.413 |
127.5 |
|
2 |
Franck Montagny |
Andretti Autosport |
52:26.280 |
+2.867s |
127.4 |
3 |
Sam Bird |
Virgin Racing |
52:29.972 |
+6.559s |
127.2 |
Kalendarz wyścigów Formuły E w sezonie 2014/2015:
(ik)
Źródło i Fot.: NBS Communications