2014-07-30

Michelin w pierwszym półroczu

 

Grupa Michelin opublikowała najnowsze wyniki. W pierwszej połowie 2014 r.  koncern odnotował sprzedaż na poziomie 9,7 mld euro, co jest zgodne z założeniami firmy na bieżący rok. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem czynników jednorazowych wyniósł 1,16 mld euro.

Grupa Michelin oczekuje w II połowie 2014 r. utrzymania popytu na opony do samochodów osobowych i ciężarowych na rynkach rozwiniętych oraz w Chinach. Na pozostałych rynkach oczekiwane jest zmniejszenie popytu na opony, szczególnie w segmencie oryginalnego wyposażenia. W segmencie opon przemysłowych spodziewany jest wzrost popytu.

Grupa Michelin zamierza w całym 2014 r. poprawić uzyskiwaną marżę, zachowując równowagę pomiędzy polityką cenową a kosztami surowców. Konkurencyjność Grupy jest utrzymywana zgodnie z założeniami.

Michelin podtrzymuje swoje cele na 2014 r.: wzrost zysku operacyjnego, uzyskanie wskaźnika ROCE na poziomie ponad 11% i osiągnięcie ponad 500 mln euro dodatnich przepływów pieniężnych, utrzymując jednocześnie wydatki inwestycyjne na poziomie 2 mld euro.

 

(w milionach euro)

 

I poł. 2014

 

I poł. 2013

 

Sprzedaż netto

 

9 673

 

10 159

Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych

 

1 159

 

1 153

 

Marża operacyjna

 

12,0%

 

11,3%

Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja

 

11,4%

 

10,3%

 

Opony ciężarowe i ich dystrybucja

 

7,7%

 

6,5%

 

Działalność specjalistyczna

 

21,8%

 

23,3%

Zysk operacyjny po uwzględnieniu pozycji jednorazowych

 

1 072

 

903

 

Zysk netto

 

624

 

507

 

Nakłady inwestycyjne

 

703

 

762

 

Zadłużenie netto

 

892

 

1 114

 

Zadłużenie netto/Kapitał własny

 

9%

 

12%

 

Wolne środki pieniężne1

 

(243)

 

147

 

Wynagrodzenia pracowników2

 

111 700

 

113 200

1 Wolne środki pieniężne wypracowane w działalności operacyjnej minus wydatki inwestycyjne

2 Na koniec okresu

 

Przegląd rynków

Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych

I poł. 2014
% zmiana rok do roku

Europa,

Rosja,

Turcja

Ameryka Północna

Azja

(bez Indii)

Ameryka Południowa

Afryka,
Bliski Wschód, Indie

Łącznie

Pierwsze wyposażenie

 

Rynek wymiany

 

 

+ 6%

 

+ 4%

 

 

+ 3%

 

+ 6%

 

+ 7%

 

+ 6%

 

- 18%

 

+ 4%

 

- 3%

 

+ 4%

 

+ 4%

 

+ 5%

 

II kw. 2014
% zmiana rok do roku

Europa,

Rosja,

Turcja

Ameryka Północna

Azja

(bez Indii)

Ameryka Południowa

Afryka,
Bliski Wschód, Indie

Łącznie

Pierwsze wyposażenie

 

Rynek wymiany

 

 

+ 3%

 

+ 2%

 

 

+ 2%

 

+ 4%

 

+ 6%

 

+ 1%

 

- 24%

 

+ 3%

 

+ 5%

 

+ 5%

 

+ 3%

 

+ 2%

 

Pierwsze wyposażenie

  • W Europie wolumen sprzedaży opon w I połowie 2014 roku wzrósł o 6 proc. W Europie Zachodniej odnotowano wzrost wolumenów sprzedaży o 7 proc., zaś w Europie Wschodniej spadek o 5 proc., co było spowodowane napiętą sytuacją geopolityczną.
  • W Ameryce Północnej odnotowano wzrost sprzedaży o 3 proc., co było efektem wyższej sprzedaży samochodów.
  • W Azji sprzedaż urosła o 7 proc., na co wpływ miały wzrosty m.in. na rynku chińskim (10 proc.). W Japonii wolumen sprzedaży był stymulowany wzmożonymi zakupami przed podwyżką VAT, która nastąpiła 1 kwietnia. Z kolei w regionie Azji Południowo-Wschodniej wolumen sprzedaży spadł o 8 proc., co było spowodowane niestabilną sytuacją polityczną w Tajlandii.
  • W Ameryce Południowej widoczny był spadek wolumenu sprzedaży o 18 proc. Jednym z powodów tej sytuacji było spowolnienie sprzedaży samochodów związane z Mistrzostwami Świata w piłce nożnej. W Argentynie na słabą sprzedaż wpływały podwyżki podatków, restrykcje importowe oraz dewaluacja lokalnej waluty.

 

Rynek wymiany

  • W Europie wolumen sprzedaży na rynku wymiany wzrósł o 4 proc. W krajach Europy Zachodniej wolumen wzrósł o 7 proc., z kolei w Europie Wschodniej wolumen sprzedaży spadł o 10 proc., co był spowodowane napięciami w Rosji i na Ukrainie.
  • Popyt w Ameryce Północnej zwiększył się o 6 proc., głównie za sprawą wzrostu sprzedaży importowanych opon. Dobra sytuacja na rynku wspierana jest umiarkowanymi cenami paliwa i dobrymi nastrojami konsumentów.
  • W Azji odnotowano wzrost popytu o 6 proc. Wzrost wolumenu sprzedaży na rynku chińskim osiągnął 9 proc., a na japońskim 5 proc. Popyt w krajach Azji Południowo-Wschodniej był napędzany wzrostami w Indonezji (7 proc.) i Tajlandii (6 proc.)
  • W Ameryce Południowej odnotowano wzrost na poziomie 4 proc., na co wpływ miały wzrosty w Brazylii, Kolumbii i krajach Ameryki Środkowej.

 

Wolumen sprzedaży: opony do samochodów ciężarowych

 

I Poł. 2014
% zmiana rok do roku

Europa,

Rosja,

Turcja

Ameryka Północna

Azja

(bez Indii)

Ameryka Południowa

Afryka,
Bliski Wschód, Indie

Łącznie

Pierwsze wyposażenie

 

Rynek wymiany

 

 

- 7%

 

+ 6%

 

 

+ 10%

 

+ 9%

 

+ 4%

 

+ 2%

 

- 9%

 

- 3%

 

- 3%

 

+ 1%

 

+ 1%

 

+ 3%

 

II kw. 2014
% zmiana rok do roku

Europa,

Rosja,

Turcja

Ameryka Północna

Azja

(bez Indii)

Ameryka Południowa

Afryka,
Bliski Wschód, Indie

Łącznie

Pierwsze wyposażenie

 

Rynek wymiany

 

 

- 10%

 

+ 2%

 

 

+ 13%

 

+ 9%

 

- 5%

 

+ 0%

 

- 21%

 

- 6%

 

- 4%

 

- 3%

 

- 4%

 

+ 0%

 

 

Pierwsze wyposażenie

  • Popyt na rynku europejskim zmniejszył się o 7 proc. W Europie Zachodniej w I kw. 2014 r. wolumen sprzedaży wzrósł o 8 proc., głównie za sprawą zakupów ciężarówek przed wprowadzeniem norm emisji Euro VI, ale w II kw. zanotował spadek. W Europie Wschodniej kryzys na Ukrainie i spowolnienie gospodarcze w Rosji spowodowały znaczący spadek wolumenów sprzedaży.
  • W Ameryce Północnej wolumen sprzedaży wzrósł o 10 proc.
  • Na rynkach azjatyckich popyt zwiększył się o 4 proc. W Chinach odnotowano wzrost wolumenów sprzedaży o 6 proc., a w krajach Azji Południowo-Wschodniej spadek o 23% spowodowany głównie efektem wysokiej bazy i niepokojami politycznymi w Tajlandii. W Japonii wyższy eksport ciężarówek spowodował wzrost wolumenów sprzedaży opon o 21 proc.
  • W Ameryce Południowej popyt spadł o 9 proc., co było spowodowane głównie efektem wysokiej bazy przed rokiem.

 

Rynek wymiany

  • Wolumen sprzedaży w Europie wzrósł o 6 proc. W krajach Europy Zachodniej wolumen sprzedaży wzrósł o 9 proc., a Europie Wschodniej o 2 proc. Z kolei 6 proc. spadek zanotowano w Turcji.
  • W Ameryce Północnej wolumen sprzedaży wzrósł o 9 proc., co było spowodowane wzrostem przewozów.
  • Popyt w Azji wzrósł o 2 proc., ale wyniki w poszczególnych krajach były zróżnicowane. W Chinach popyt utrzymywał się na poziomie sprzed roku, z kolei w Indonezji zanotowano wzrosty, natomiast w Tajlandii oraz Japonii popyt zmalał.
  • W Ameryce Południowej nastąpił spadek wolumenu sprzedaży o 3 proc. Spadek wolumenów o 6 proc. w II kw. 2014 r. zapowiada słabszą sytuację w drugiej połowie roku.

 

Opony specjalistyczne

  • Opony przemysłowe – Sektor górniczy cały czas utrzymuje się w fazie wzrostowej, ale od IV kw. 2013 r. zapotrzebowanie na opony spada pod wpływem wykorzystywania wcześniej zgromadzonych zapasów. Zapotrzebowanie na opony pierwszego wyposażenia rosło na rynkach rozwiniętych. 
  • Opony rolnicze – Globalny rynek pierwszego wyposażenia nieznacznie się zmniejszył. Popyt na rynku wymiany w Europie wzrósł, a spadki kontynuowane są w Ameryce Północnej.
  • Opony do jednośladów – popyt na rynku motocykli wzrósł w Europie, ale obniżył się w Ameryce Północnej, głównie za sprawą niesprzyjających warunków atmosferycznych.
  • Opony lotnicze – W omawianym okresie sytuacja w lotnictwie cywilnym uległa poprawie.

Żródło: Michelin

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń