2014-07-14

ABC eksploatacji opon

 

Jak wiadomo prawidłowa eksploatacja opon ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo podróży, zużycie paliwa oraz żywotność ogumienia. W związku z tym firma Nokian Tyres podpowiada, jak użytkować opony, aby na długo cieszyć się komfortową i bezproblemową jazdą samochodem.

Przede wszystkim warto regularnie kontrolować stan opon. Jeżeli głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm, zwiększa się ryzyko aquaplaningu, a samochód traci przyczepność. Poza tym ogumienie może zużywać się nierównomiernie. Dokonując pomiarów na zewnętrznej powierzchni opony, możemy uzyskać większą głębokość, niż na jej wewnętrznej części.

Specjaliści fińskiego koncernu radzą, aby przekładać opony na inną pozycję, co jakiś czas. Powodem tego jest przede wszystkim fakt, że ogumienie montowane na osi napędowej ściera się szybciej. Przekładanie przednich opon na tył i odwrotnie w połowie sezonu powoduje, że opony zużywają się bardziej równomiernie i zmniejsza się ryzyko miejscowego ich zniszczenia.

Kolejna istotna sprawa to prawidłowe ciśnienie w oponach, które wydłuża ich trwałość, obniża zużycie paliwa i zapewnia większy komfort jazdy. Jeżeli ciśnienie jest za wysokie lub za niskie, prowadzenie auta nie jest już tak precyzyjne. Opony są wtedy podatne na odkształcenia i większe jest również spalanie. Warto dodać, że ciśnienie musi być odpowiednio dobrane do danego obciążenia samochodu, co jest szczególnie istotne podczas wakacyjnych podróży. Na dłuższą żywotność opon wpływa także spokojna, bez niepotrzebnego hamowania jazda.

Jeżeli kierowca chce oszczędzić paliwo, powinien wybrać opony o niskim oporze toczenia. Według specjalistów firmy Nokian ogumienie o niskich oporach toczenia i prawidłowym ciśnieniu, pozwala zaoszczędzić nawet pół litra paliwa na sto kilometrów. Dzięki temu mamy nie tylko mniejsze spalanie, ale także mniejsze wydatki.

Aby zapewnić sobie i innym komfortową i bezpieczną jazdę, kluczowy jest dobór odpowiednich opon do danego modelu auta. Warto zatem wiedzieć, co oznaczają poszczególne symbole na ogumieniu. Juha Pirhonen z firmy Nokian Tyres tłumaczy oznaczenia na przykładzie modelu 205/55 R16 94 V XL.

Numer 205 w tym przypadku oznacza szerokość opony samochodowej wyrażonej w milimetrach. Liczba 55 to natomiast wysokość profilu. Litera „R” na oponie świadczy o tym, że jest to model radialny. Numer umieszczony po niej to średnica felgi wyrażona w calach. Na końcu tego ciągu znaków mamy także indeks prędkości, który może być oznaczony różnymi literami od A do Y, przy czym pierwsza z nich to najniższy, a ostatnia najwyższy indeks (więcej szczegółów znajduje się w tabeli poniżej).

Na bocznej ścianie opony widnieje także ciąg czterech cyfr, który informuje o dacie jej produkcji. Wskazują one kolejno tydzień oraz rok, w którym ogumienie zostało wyprodukowane. Dla przykładu numer 1314 oznacza, że opona powstała w 13 tygodniu 2014 r. Warto dodać, że większość modeli można bezpiecznie użytkować do pięciu lat od daty ich produkcji.

 

Indeksy prędkości

Oznaczenie

Dopuszczalna prędkość

Oznaczenie

Dopuszczalna prędkość

A1

5 km/h

K

110 km/h

A2

10 km/h

L

120 km/h

A3

15 km/h

M

130 km/h

A4

20 km/h

N

140 km/h

A5

25 km/h

P

150 km/h

A6

30 km/h

Q

160 km/h

A7

35 km/h

R

170 km/h

A8

40 km/h

S

180 km/h

B

50 km/h

T

190 km/h

C

60 km/h

U

200 km/h

D

65 km/h

V

240 km/h

E

70 km/h

VR

ponad 210 km/h

F

80 km/h

W

270 km/h

G

90 km/h

Y

300 km/h

H

210 km/h

ZR

ponad 240 km/h

 

(ik)

Źródło i Fot.: Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń