2014-07-07

Zadbać o służbowe auto

 

Z raportu „The State of Car Policies in Europe and Key Fleet Challenges 2013-2014” wynika, że dla 61 proc. menadżerów flot najważniejszym wyzwaniem jest wprowadzenie rozwiązań zmierzających do poprawienia zachowania kierowców na drodze. Eksperci flotowi szacują, że blisko 50 proc. użytkowników dróg to osoby poruszające się służbowym autem, dlatego też jego optymalna eksploatacja stanowi jedno z ważniejszych wyzwań dla przedsiębiorców udostępniających pojazdy pracownikom.

Właściwa technika jazdy

Na żywotność pojazdu wpływa niewątpliwie odpowiednia technika jazdy. Jednak auta służbowe zazwyczaj nie mają jednego kierowcy, a pracownicy preferują różne style jazdy. Nie zawsze użytkują oni samochody zgodnie z oczekiwaniami swoich przełożonych. Z tego względu przedsiębiorcy chcą mieć kontrolę nad tym, w jaki sposób ich samochody są wykorzystywane, a umożliwiają im to m.in. dostępne na rynku technologie monitorowania pojazdów. Dzięki temu możliwa jest kontrola nie tylko położenia, ale także sposobu eksploatowania aut w czasie rzeczywistym. Na podstawie otrzymywanych raportów przedsiębiorstwa mogą wprowadzać odpowiednie procedury, które nie tylko przyczyniają się do zwiększenia żywotności aut, ale także poprawiają bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg.

- Monitoring GPS pozwala raportować, w jaki sposób auto jest eksploatowane . Dzięki niemu można kontrolować takie czynniki, jak prędkość, przyspieszenie, spalanie, nagłe hamowanie, raptowne przyspieszenia także czy pasy są zapięte, a światła zapalone. Styl jazdy kierowcy ma wpływ m.in. na prędkość zużywania się klocków hamulcowych i tarcz, co może przekładać się na dodatkowe koszty podczas przeglądu - mówi Bartłomiej Dębski, prezes zarządu firmy Cartrack Polska, dostawcy usług monitoringu GPS.

Kierunek na Eko

Optymalna technika jazdy jest jednocześnie korzystna dla środowiska. Z tego względu warto edukować kierowców z zasad tzw. eko-drivingu. Kluczową sprawą jest w tym przypadku jazda ze stałą prędkością przy zachowaniu stałych wysokości obrotów silnika. Dynamiczny i agresywny sposób prowadzenia samochodu jest niekorzystny dla samego samochodu oraz portfela przedsiębiorcy. Testy pokazują, że różnicowanie szybkości między 75 km/h a 85 km/m w bardzo krótkich odstępach czasu zwiększa zużycie paliwa aż o 20 proc.

- Według badania GE Capital zużycie paliwa w pojazdach stanowi jedno z głównych wyzwań zarządców flot. Blisko połowa z nich chce wprowadzić zmiany w tym zakresie. Dostępne na rynku narzędzia, takie jak systemy monitoringu GPS, pozwalają na dostarczanie w czasie rzeczywistym informacji m.in. na temat szybkości jazdy aut w posiadanej flocie, czy zużyciu paliwa - dodaje B. Dębski.

Bezpieczeństwo to podstawa

Po polskich drogach porusza się około 2 mln samochodów służbowych. Ich kierowcom przypisuje się nieprawidłowe nawyki, które mogą zagrażać zarówno stanowi technicznemu pojazdów, jak i bezpieczeństwu na drodze. Wśród nich można wymienić m.in. rozmowy telefoniczne, palenie papierosów i spożywanie posiłków w trakcie jazdy, a także nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego czy niewłaściwa eksploatacja pojazdów. Niestety często zdarza się tak, że kierowcy aut służbowych ignorują podstawowe zasady bezpieczeństwa, pokładając duże zaufanie w systemach stanowiących ich wyposażenie, takich jak poduszki powietrzne, ABS czy ESP. W związku z tym coraz częściej przedstawiciele flot wysyłają swoich pracowników na odpowiednie szkolenia. Ich celem jest udoskonalenie techniki jazdy i uświadomienie kierowcom zagrożeń, które mogą pojawić się na drodze. Coraz bardziej powszechną praktyką jest również obciążanie całkowitym kosztem mandatów użytkownika służbowego auta, który dopuścił się przewinienia na drodze.

Przedsiębiorcy nie powinni zapominać także o regularnej kontroli stanu technicznego posiadanych pojazdów. Może okazać się to szczególnie istotne w kontekście kosztów likwidacji skutków kolizji drogowych. Jeżeli pracownik, który jest sprawcą zdarzenia drogowego, wykaże, że przypisany mu pojazd służbowy był niesprawny, wówczas całość kosztów naprawy pokrywa przedsiębiorca. Dlatego właśnie firmy powinny regularnie kontrolować stan techniczny swojej floty.

(ik)

Źródło i Fot.: Linkleadres

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń