Opony nowe czy używane?

 

Opony używane mogą kosztować nawet o połowę mniej niż nowe. Jednak według ekspertów ryzyko jazdy na nich jest duże. Warto zatem zastanowić się czy zakup opon używanych na pewno się opłaca?

Używane opony można kupić np. w sieci lub w serwisach wulkanizacyjnych. Oferta ogumienia z drugiej ręki jest uboższa od tego, co proponują specjalistyczne sklepy z nowymi produktami. W związku z tym właściciele aut nie mogą swobodnie wybierać w markach, modelach i rozmiarach opon. Stan tych produktów także jest zróżnicowany.

- Kierowca kupujący używaną oponę często nie ma pewności, z jakiego źródła ona pochodzi - zauważa Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl. - Uszkodzone ogumienie z auta powypadkowego, opony niewłaściwie eksploatowane i przechowywane stanowią realne ryzyko dla kierowców i pasażerów - dodaje F. Fischer.

Istnieje kilka powodów, dla których opony używane są niebezpiecznie. Pierwszym z nich jest nieodpowiedni wiek opony. Większość modeli można bezpiecznie użytkować do pięciu lat od daty produkcji. Na bocznej ścianie ogumienia, za kodem DOT znajduje się ciąg czterech cyfr. Wskazują one kolejno tydzień oraz rok, w którym produkt powstał (np. kod 3209 znajduje się na oponie wyprodukowanej w 32. tygodniu 2009 r.).

Równie ważny dla opon jest sposób ich eksploatowania, przechowywania oraz konserwacji. Rozważając zakup opon używanych warto wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki.

Niebezpieczny na drodze może być także nierównomiernie zużyty bieżnik. W przypadku nowej opony jego wysokość to ok. 8-10 mm. Wysokość bieżnika można skontrolować za pomocą profesjonalnego głębokościomierza, ale dobrze sprawdza się również suwmiarka. Niektórzy producenci stosują specjalne oznaczenia częściowego zużycia opon w postaci znacznika TWI lub zgrubienia w rowkach. Ścieranie tych miejsc jest równoznaczne z tym, że opona traci na jakości.

Aby realnie ocenić stan opony używanej, wysokość bieżnika należy sprawdzić w miejscu, w którym jej powierzchnia jest najbardziej zużyta. Zmierzenie go np. jedynie z boku ogumienia nie da pełnego obrazu stanu produktu. Zgodnie z Kodeksem Drogowym minimalny bieżnik, na którym można jeździć nie narażając się na mandat to 1,6 mm. Gwarancję bezpiecznej jazdy daje jednak bieżnik o wysokości nie mniejszej niż 4 mm.

Przyglądając się oponom używanym warto zwrócić uwagę na mikrouszkodzenia. Pamiętać należy, że jakiekolwiek wybrzuszenia, pęknięcia, pęcherze wiążą się bardzo często z potrzebą wymiany ogumienia. Niestety części uszkodzeń kierowca nie jest w stanie zauważyć gołym okiem. Dają one o sobie znać dopiero w czasie szczegółowej kontroli u wulkanizatora bądź w czasie jazdy.

Do szczególnie niebezpiecznych przypadków należy naruszenie konstrukcji opony. Może ono skutkować ściąganiem auta w czasie jazdy, drganiami kierownicy, a w rezultacie awarią koła. Warto pamiętać, że kierowca kupujący opony używane zazwyczaj nie posiada już gwarancji na ogumienie. Oznacza to, że w przypadku fabrycznych, nieodkrytych wcześniej uszkodzeń nie może dochodzić swoich praw.

Niekorzystne dla ogumienia jest także złe przechowywanie, w wyniku czego może ono utracić swoje właściwości. Wszystkie parametry w zakresie eksploatacji i bezpieczeństwa zachowują opony sprzedawane do trzech lat od daty produkcji. Najlepsze warunki zapewni przewiewne miejsce, w którym utrzymuje się stała temperatura i nie ma narażenia na promienie słoneczne.

W związku z tak sporym ryzykiem wielu kierowców wybiera opony nowe. Decydując się na zakup takiego ogumienia kierowca zyskuje jakość oraz optymalne właściwości. Opona jest doskonale dopasowana zarówno pod kątem rozmiaru, jak i indeksu prędkości. Właściciel otrzymuje również gwarancję, która daje mu zabezpieczenie w razie ujawnienia fabrycznych uszkodzeń.

Z badań przeprowadzonych przez portal Oponeo.pl, 26 proc. klientów zwraca uwagę na cenę produktu. Dla połowy kupujących znaczenie ma jednak bezpieczeństwo. Jest ono priorytetem dla 11 proc. klientów. Dla kolejnych 11 proc. najważniejsze jest bezpieczeństwo w parze z opiniami klientów, a dla 17 proc. w duecie z ceną.

F. Fischer przekonuje, że kompromisem pomiędzy dobrą ceną a jakością nie muszą być opony używane. Producenci wychodzą naprzeciw różnym oczekiwaniom, tworząc bardzo dobre ogumienie z klasy ekonomicznej. - To produkty, które cieszą się popularnością wśród klientów zwracających uwagę zarówno na cenę, jak i bezpieczeństwo podróżowania - dodaje ekspert.

(ik)

Źródło.: Samar, Fot.: Arch. redakcji

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń