2014-06-04

Technologia Eco.Logic Motion

 

Najnowsze autokary Setra TopClass 500, produkowane przez koncern Daimler, będą oferować bardziej ekologiczną i ekonomiczną jazdę. Dzięki zastosowaniu rozwiązania Eco.Logic Motion firmy Bosch, możliwe będzie obniżenie kosztów paliwa i ograniczenie emisji spalin.

Pierwszy projekt seryjny z tempomatem Eco.Logic Motion, koncern Bosch zrealizował w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz. System został wprowadzony w 2012 r. w modelu Actros. Bosch był dostawcą części i platformy programowej dla tego rozwiązania. Niedawno Daimler opracował zaawansowane algorytmy, i teraz technologia ta jest dostępna jako wyposażenie opcjonalne dla autokarów Setra TopClass 500. Już wkrótce zostanie udostępniona także w kolejnych modelach autokarów Setra oraz Mercedes Travego.

Technologia Eco.Logic Motion pełni funkcję inteligentnego czujnika, który optymalizuje strategię jazdy. Dzięki konsekwentnemu oddzieleniu oprogramowania operacyjnego i użytkowego, komponenty opracowane przez firmę Bosch mogą uwzględniać także algorytmy danego pojazdu i poprawiać jego bilans energetyczny.

System działa w oparciu o cyfrowe mapy, które uwzględniają także dane o ukształtowaniu terenu. Na ich podstawie tworzony jest trójwymiarowy obraz trasy. W połączeniu z dokładnym pozycjonowaniem za pomocą GPS (Global Positioning System) obliczana jest prognoza dotycząca ukształtowania terenu, tzw. elektroniczny horyzont.

Na podstawie uzyskanych danych i porównania ich z aktualnymi parametrami jazdy program oblicza strategię proekologicznej jazdy. Ustalana jest odpowiednia prędkość jazdy oraz wybór przełożeń dostosowany do odcinka, który autokar ma do przejechania. Wartości te są porównywane z rzeczywistymi parametrami i przekazywane w formie komend do układu przeniesienia napędu pojazdu. Następnie sterownik silnika i skrzyni biegów przekształca je w sygnały sterujące, co umożliwia pojazdowi przyspieszenie lub ograniczenie niepotrzebnych przełożeń tuż przed wjazdem na szczyt wzniesienia.

Testy przeprowadzone przez koncern Daimler na bardzo urozmaiconej topograficznie autostradzie A6 w Niemczech, wykazały spory potencjał systemu. Z zebranych danych wynika, że oszczędność paliwa przy zastosowaniu tempomatu Eco.Logic Motion wynosi średnio ponad 9 proc. Dzięki temu możliwa jest nie tylko znaczna redukcja emisji CO2, ale także obniżenie kosztów eksploatacyjnych.

(ik)

Źródło.: Bosch, Fot.: Daimler

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń