Grupa Michelin opublikowała wyniki uzyskane w I kwartale 2014 r. Firma odnotowała sprzedaż na poziomie 4,8 miliardów euro, co jest zgodne z przyjętymi wcześniej założeniami. Na wyniki Grupy pozytywnie wpływa poprawiająca się sytuacja na rynku sprzedaży opon.
W I kwartale 2014 r. Grupa odnotowała wzrost wolumenu sprzedaży o 3,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Lepszy wynik to efekt nie tylko dobrej sprzedaży opon marki Michelin, ale także wzrostu produkcji samochodów osobowych i związanej z tym sprzedaży opon na pierwsze wyposażenie oraz wzrostów w segmentach ciężarowym, rolniczym, jednośladów i lotniczym. Mimo takich rezultatów negatywny wpływ na wyniki miały kursy walutowe, zwłaszcza umocnienie euro w stosunku do innych walut.
Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych
1 kw. 2014 % zmiana rok do roku |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, Bliski Wschód, Indie |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie |
+ 6 % |
+ 5% |
+ 8% |
- 8% |
- 9% |
+ 5% |
Rynek wymiany |
+ 4% |
+ 7% |
+ 11% |
+ 6% |
+ 4% |
+ 7% |
Za sprawą zwiększonej produkcji samochodów wolumen sprzedaży opon osobowych i dostawczych w Europie na pierwsze wyposażenie wzrósł o 6 proc. Inaczej wygląda jednak sytuacja we wschodniej części kontynentu, gdzie z powodu spowolnienia gospodarczego w Rosji i niestabilnej sytuacji na Ukrainie sprzedaż spadła o 6 proc. Rezultaty, jakie odnotowano w innych regionach świata wyglądają następująco: Ameryka Północna - wzrost o 5 proc., Azja - wzrost o 8 proc., Ameryka Południowa - spadek o 8 proc. Na rynku wymiany największą sprzedaż opon osobowych i dostawczych odnotowano na terenie Azji (wzrost o 11 proc.). W Europie Zachodniej oraz Ameryce Północnej wolumen sprzedaży wzrósł o 7 proc., a w Ameryce Południowej o 6 proc. Na rynku Europy Wschodniej odnotowano natomiast spadek o 8 proc.
Wolumen sprzedaży: opony do samochodów ciężarowych
1 kw. 2014 % zmiana rok do roku |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, Bliski Wschód, Indie |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie* |
- 3% |
+ 6% |
+ 11% |
+ 10% |
- 8% |
+ 5% |
Rynek wymiany* |
+ 9% |
+ 8% |
+ 4% |
+ 4% |
+ 3% |
+ 5% |
*Tylko rynek opon radialnych
W przypadku opon ciężarowych na pierwsze wyposażenie w I kw. 2014 r. odnotowano zróżnicowane wyniki. W Europie Zachodniej popyt wzrósł o 8 proc., natomiast w Europie Wschodniej obniżył się o 40 proc. Dobry wynik uzyskano w Azji - wzrost o 11 proc. oraz w Ameryce Południowej - wzrost o 10 proc. Lepszy rezultat o 6 proc. zaobserwowano na rynku Ameryki Północnej. Wyniki sprzedaży opon ciężarowych na europejskim rynku wymiany wykazują podobne tendencje, jak w przypadku ogumienia na pierwsze wyposażenie. W krajach Europy Zachodniej wzrost popytu wyniósł 16 proc., natomiast w Europie Wschodniej odnotowano spadki. Większą sprzedaż o 8 proc. odnotowano w Ameryce Północnej, natomiast w Azji i Ameryce Południowej - o 4 proc.
Poniżej prezentujemy wyniki dotyczące opon specjalistycznych:
- opony przemysłowe - mimo, że sektor górniczy znajduje się w fazie wzrostowej, popyt na opony pozostaje w trendzie spadkowym zapoczątkowanym w IV kwartale 2013 r. Popyt na rynku pierwszego wyposażenia w krajach rozwiniętych odbudowuje się, natomiast na rynku wymiany poprawia się w krajach rozwiniętych i słabnie w krajach rozwijających się.
- opony rolnicze - na rynku pierwszego wyposażenia w krajach rozwiniętych popyt osłabł. Sprzedaż na rynku wymiany pozostaje w fazie wzrostowej w Europie, ale spada w Ameryce Północnej.
- opony do jednośladów - w Europie popyt wzrósł, z kolei w Ameryce Północnej sprzedaż spadła z powodu gorszych warunków pogodowych.
- opony lotnicze - sprzedaż opon do samolotów cywilnych wzrosła, z kolei na rynku opon dla maszyn wojskowych zanotowano spadek.
Grupa Michelin podtrzymuje swoje cele na 2014 r. - wzrost zysku operacyjnego, uzyskanie wskaźnika ROCE na poziomie ponad 11 proc. i osiągnięcie ponad 500 mln euro dodatnich przepływów pieniężnych, utrzymując jednocześnie wydatki inwestycyjne na poziomie 2 mld euro.
(ik)
Źródło i Fot.: Michelin