2014-04-08

Nowe czy używane?

 

Jak pokazują wyniki badań, przeprowadzonych przez serwis internetowy Allegro.pl, ponad 90 proc. Polaków dostosowuje opony w swoim samochodzie do pory roku. W związku z tym wraz z nadejściem wiosny kierowcy zaczynają zmieniać zimowki na letnie ogumienie. Wtedy często pojawia się pytanie, jakie opony letnie kupić - nowe czy używane? Nasz portal z pewnością będzie promował zakup nowego kompletu. Chodzi przecież o bezpieczeństwo kierowców, ale także ich rodzin.

Jak wiadomo zużyte opony nie spełniają swojej roli i stają się niebezpieczne. Natomiast źle dobrane powodują, że auto ma gorsze osiągi, a systemy wspomagania kierowcy, takie jak ABS czy ESP, mogą działać niewłaściwie. Czym zatem kierować się przy zakupie nowego kompletu opon?

Piotr Ciesielski, opiekun kategorii Motoryzacja w serwisie Allegro.pl, wyjaśnia że zanim wybierzemy konkretny rodzaj ogumienia należy zastanowić się, jakie parametry powinno ono mieć. Należy zwrócić uwagę m.in. na rozmiar opony i indeks prędkości. Takie informacje znajdziemy w instrukcji pojazdu. Ponadto mamy do czynienia z oponami różnej klasy: ekonomiczne, klasy średniej oraz wyższej. Kupując komplet ogumienia warto przyjąć jakieś kryteria zakupu i kierować się różnymi czynnikami - nie tylko ceną. Oprócz danych zwartych na etykietach, można skorzystać z wyników testów przeprowadzanych przez różne instytucje motoryzacyjne. Należy pamiętać, że cena niekoniecznie jest wyznacznikiem bezpieczeństwa.

Preferencje zakupowe Polaków zmieniły się nieznacznie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wtedy nowe opony letnie wybierała statystycznie około połowa nabywców, w tym roku odsetek ten zwiększył się do 65 proc. Takie statystyki potwierdzają badania przeprowadzone przez specjalistów serwisu Allegro.pl. Okazało się, że dla większości ankietowanych kwestie związane z bezpieczeństwem są ważniejsze niż marka opony. P. Ciesielski dodaje, że na pierwszym miejscu podczas zakupu Polacy stawiają na właściwości jezdne, dalej znalazła się cena i wyniki uzyskane w testach. Ponadto kierowcy ufają znanym producentom opon i unikają produktów mniej znanych.

Jak wiadomo nie każdego jednak stać na wygospodarowanie w domowym budżecie rezerwy na zakup nowych opon letnich. W związku z tym spora część kierowców, około 35 proc., wybiera opony używane. W tej sytuacji należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów.  Ważna jest np. data produkcji opony - która nabita jest w owalu i składa się z czterech cyfr. Pierwsze para oznacza numer tygodnia, druga rok produkcji (np. 1013 – czyli 10 tydzień 2013 r.). Specjaliści radzą, żeby nie użytkować opon starszych niż 5-6 lat, gdyż wraz z upływem czasu tracę one większość swoich właściwości i stanowią spore zagrożenie.

Zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce, głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Eksperci radzą jednak, aby opony wymieniać na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 4 mm (generalnie ta głębokość bieżnika dotyczy opon zimowych). Należy pamiętać, że poniżej tej wartości opony tracą swoje parametry techniczne, droga hamowania może wydłużyć się nawet dwukrotnie oraz zwiększa się ryzyko aquaplaningu.

Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnej opony używanej warto sprawdzić jej stan wizualny. Bieżnik powinien być regularny, nie może mieć niesymetrycznego zużycia. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne, lepiej takiej opony w ogóle nie kupować. Ostatecznie należy udać się do serwisu oponiarskiego, gdzie profesjonalista zweryfikuje stan ogumienia i podpowie nam, czy nadaje się ono do użytku.

(ik)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń