2014-02-20

MŚ superbików na „pirelkach”

23 lutego br. na Phillip Island rozpoczną się Mistrzostwa Świata eni FIM Superbike. W tych zawodach kierowcy startują na seryjnie produkowanych motocyklach wyposażonych w opony Pirelli. Włoski koncern już po raz jedenasty został wybrany na dostawcę ogumienia do wszystkich klas mistrzostw świata Eni FIM Superbike.

Pierwsza runda Mistrzostw Świata Eni FIM Superbike odbędzie się na Phillip Island, małej wyspie 150 km na południe od Melbourne (Australia). W grudniu 2012 r. wspomniany tor przeszedł sporą modernizację, która obejmowała pierwszą od 14 lat wymianę nawierzchni i, choć Pirelli już wypróbowało nowy asfalt w zeszłym roku bez większych trudności, to nadal będzie on czynnikiem, który należy brać pod uwagę. W tegorocznym sezonie zostaną również wdrożone nowe usprawnienia, do których przyczynił się włoski koncern, jak wprowadzenie podklasy Superbike EVO oraz nowe formuły wolnych treningów liczonych do kwalifikacji i Superpole. Przed rozpoczęciem pierwszej rudny kierowcy mogli sprawdzić swoje jednoślady i ogumienie podczas dwudniowych testów 17 i 18 lutego.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Pirelli zaproponuje podczas sezonu rozwiązania, które pozwolą utrzymać konkurencyjność zawodów poprzez dostarczanie na wybrane wyścigi zróżnicowanej gamy opon dla obu klas: Superbike i EVO Superbike. Cechą charakterystyczną toru Philip Island jest słynna „Pętla Południowa”, najdłuższy zakręt na wszystkich torach MŚ motocykli. Zakręt ten pozwala kierowcom na jazdę z otwartą przepustnicą i ze stałym nachyleniem przez dłuższy czas. W takiej sytuacji opona jest zmuszona do pracy przez pewien czas w warunkach przeciążeń mechanicznych koncentrujących się na małym fragmencie bieżnika i właśnie w tym obszarze ciągłego użytkowania występuje nagły wzrost temperatury. W efekcie motocykl może utracić przyczepność, a bieżnik szybciej się ściera. Rosnąca w niekontrolowany sposób temperatura może doprowadzić nawet do termicznego rozkładu mieszanki. Australijski tor stanowi wiec zatem spore wyzwanie dla kierowców, jak i konstruktorów ogumienia.

Ze względu na warunki w Philip Island na pierwszą rundę mistrzostw Pirelli przywozi dla obu klas Superbike i Supersport gamę rozwiązań obejmującą także modele rozwojowe, zaprojektowane specjalnie na rundę australijską. Łącznie 5626 opon dla obu klas na testy i weekend wyścigowy. Podczas testów, które odbyły się na początku tego tygodnia zawodnicy klasy Superbike mieli do dyspozycji dwa rozwojowe modele średnio-miękkich opon S1633 i S1635, które wyróżniają się dwoma różnymi profilami. Model S1633 został zaprojektowany na podstawie rozwiązania referencyjnego z Phillip Island 2013, posiada jednak inną konstrukcję wewnętrzną i jest stworzona z innych materiałów, by utrzymać odpowiednią temperaturę pracy. Opona S1635 charakteryzuje się odmiennym profilem, zaprojektowanym tak by skuteczniej rozpraszał naprężenia i tym samym zapewniał optymalną powierzchnię styku z podłożem.

Do testów wybrano również dwa rodzaje slicków na przód: SC2 oraz R753. Drugi model Pirelli przywoziło w ubiegłym roku na Phillip Island, Monzę, do Portimao, Imoli, Moskwy i Stambułu. Dla klasy Supersport, na tył koncern przywiózł dwa rozwiązania: standardową mieszankę SC1 i rozwojowe średnio-miękkie rozwiązanie S1660 z przystosowanym profilem już wykorzystywanym w 2013 r. podczas wyścigów w Stambule i Jerez de la Frontera. Na przód przygotował standardowe mieszanki SC1 i SC2. Na podstawie wyników zebranych podczas testów zespoły będą mogły realizować różne strategie wyboru ogumienia, uzależniając je od twardości mieszanki i profilu opony.

 

Phillip Island 2013 w statystykach Pirelli:

• Łączna liczba dostarczonych opon Pirelli: 3580

• Liczba rozwiązań (na suchą nawierzchnię, na mokrą nawierzchni, przejściowe) dla klasy Superbike: 6 na przód i 7 na tył

• Liczba rozwiązań (na suchą nawierzchnię, na mokrą nawierzchni, przejściowe) dla klasy Supersport: 4 na przód i 6 na tył

• Liczba opon na kierowcę w klasie Superbike: 36 przednich i 38 tylnych

• Liczba opony na kierowcę w klasie Supersport: 24 przednie i 33 tylne

• Zdobywcy nagród za najlepsze okrążenie w klasie Superbike:

            Michel Fabrizio (Red Devils Roma), czas: 1’31.323 (pierwszy wyścig, 7. okrążenie)

            Eugene Laverty (Aprilia Racing Team), czas: 1’31.168 (drugi wyścig, 20. okrążenie)

• Zdobywca nagrody za najlepsze okrążenie w klasie Supersport:

            Kenan Sofuoglu (MAHI Racing Team India), czas: 1’33.283 (15. okrążenie)

• Temperatury podczas 1. wyścigu: powietrza – 27°C, asfaltu – 47°C

• Temperatura podczas 2. wyścigu: powietrza – 26°C, asfaltu – 48°C

• Maksymalna prędkość osiągnięta przez opony Pirelli: 320,5 km/h, Michel Fabrizio w pierwszym wyścigu, na 3. okrążeniu

(ik)

Źródło i Fot.: Pirelli

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń