Po trzech latach budowy w Toruniu oddano do użytku nowy most dla ruchu drogowego. Przeprawa nad Wisłą, łącząca lewo- i prawobrzeżną część miasta ma poprawić płynność, komfort i bezpieczeństwo jazdy po ulicach grodu Kopernika. Otworzyła także, co bardzo ważne, alternatywną dla autostrady A 1 trasę tranzytową północ-południe, pozwalając na wyprowadzenie transportu ciężarowego z bezpośredniego sąsiedztwa Starówki.
Nowa przeprawa jest największym w Polsce i jednym z największych mostów łukowych. Jej centralną podporę stanowi sztuczna wyspa w kształcie oscypka. Długość mostu wraz z trasami dojazdowymi wynosi 4,1 km. Sama konstrukcja ma 540 m długości i 24 m szerokości. Aby inwestycja miała ręce i nogi, trzeba było przebudować 11 km jedenastu toruńskich ulic.
Generalnym wykonawcą mostu jest konsorcjum Strabag Sp. z o.o. i Strabag AG. W imieniu Gminy Miasta Toruń funkcję inwestora pełnił Miejski Zarząd Dróg w Toruniu. Wartość zrealizowanego projektu to 753 mln zł, w tym 327 mln ze środków Unii Europejskiej.
Decyzją radnych Torunia mostowi nadano imię gen. Elżbiety Zawackiej legendarnej „Zelmie”, „Sulicy” i „Zo” - cichociemnej, żołnierza Armii Krajowej. Odsłonięcie tablicy poświęconej wybitnej toruniance było centralnym punktem zorganizowanej 9 grudnia br., oficjalnej uroczystości otwarcia mostu. Z tej okazji na przeprawę przybyli m.in. wicepremier Janusz Piechociński, parlamentarzyści, przedstawiciele duchowieństwa, instytucji państwowych i samorządowych oraz liczni mieszkańcy Torunia. Władze grodu Kopernika reprezentowali prezydent Michał Zaleski i przewodniczący Rady Miasta Marian Frąckiewicz.
Uroczystość poprzedził dwudniowy festyn, w tym zwiedzanie mostu przez mieszkańców miasta.
Tekst i zdjęcia: Rajmund Kowalski