2013-11-27

Bosch o technologii Diesla

 

Dr Markus Heyn, prezes działu branżowego Diesel Systems w spółce Robert Bosch GmbH, przekonuje, że już niedługo samochody osobowe z silnikami Diesla podbiją Amerykę Północną. W wywiadzie przekonuje również, dlaczego elektryfikacja napędu w samochodach ciężarowych z silnikami Diesla jest tak ciekawym tematem.

Prezes M. Heyn wyjaśnia, że technologia Diesla napędza współczesny świat i będzie to robić jeszcze przez kolejne dziesięciolecia. W samochodach osobowych jest już ona kluczowym komponentem umożliwiającym osiągnięcie ambitnych celów emisyjnych - np. przewidzianego na rok 2020 w Unii Europejskiej celu dla flot, który ma wynieść 95 g CO2/km.

Fot. Bosch                        

Napęd Diesla może przynieść sporo korzyści nie tylko kierowcom, którzy dużo czasu spędzają na trasie, ale także tym, którzy dojeżdżają autem do pracy. Wśród najważniejszych zalet warto wymienić dynamikę i oszczędność jazdy. Obecnie technologia ta zaczyna być doceniania także poza Europą. Przykładem mogą być Stany Zjednoczone. Prezes M. Heyn podkreśla, że Bosch uważa 10-procentowy udział technologii Diesla w segmencie lekkich pojazdów do roku 2018 za realistyczny cel. Do 2017 r. na tym rynku ma być ok. 60 modeli samochodów z takim silnikiem. W przypadku europejskich tendencji warto zaznaczyć, że technologia Diesla i technologia hybrydowa wcale się nie wykluczają. Przykładem mogą być hybrydowe modele Diesla, np. Peugeot 3008 HYbrid4 oraz Volvo V60.

Kierowcy technologię Diesla kojarzą często z mocno dymiącą rurą wydechową. Ekspert koncernu wyjaśnia, że kłęby czarnego dymu faktycznie były efektem tej technologii, ale w pojazdach z lat 80. Dziś producent mówi o „czystym dieslu” (Clean Diesel), który odnosi się do współczesnych aut. Nowe samochody z napędem Diesla, emitują ok. 96 proc. mniej tlenków azotu i 98 proc. mniej cząstek stałych niż silnik wysokoprężny z lat 90. ubiegłego wieku.
Jak dodaje M. Heyn, wszystko to udało się osiągnąć dzięki rozwojowi układów wtryskowych, technologii wtrysku wielofazowego oraz nowoczesnym systemom wtórnego oczyszczania spalin. System Denoxtronic przygotowuje nawet duże samochody Diesla do spełnienia przyszłych, restrykcyjnych norm emisyjnych, np. normy Euro 6. Warto dodać, że auta osobowe są dzisiaj znacznie cichsze i trudno je odróżnić od benzynowych. Najnowsze zaawansowane wersje silników Diesla emitują nawet do 25 proc. mniej CO2 niż porównywalne z nimi silniki benzynowe.

(ik)
 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń