PREZENTACJE: Renault Koleos. "Koreańczyk" z Francji

Renault Koleos 2.0 dCi 175 Privilege 4x4

 

Renault kontroluje kapitałowo Dacię, Nissana z Infiniti oraz Samsunga. Koreański Samsung nie jest u nas sprzedawany pod swoją marką, tylko właśnie pod francuską. Tak, bo Renault Koleos to w oryginale Samsung QM5, Fluence to SM3, Latitude to SM5.

W 2011 roku Koleos przeszedł lifting, wycofano z oferty na Polskę silnik benzynowy 2.5 170 KM. Zostały dwulitrowe turbodiesle dCi rozwijające 150 albo 175 KM. W testowym aucie był mocniejszy, skojarzony z bogatszym pakietem wyposażenia Privilege, skromniejszy (dostępny tylko z silnikiem 150 KM) zwie się SL Bose Edition.

Układ napędowy jest typowy dla SUV-ów, w skrócie - przód z dołączanym tyłem. Ten z Koleosa, o nazwie 4x4 All Mode-i jest bardzo podobny do stosowanego w takich wozach jak Nissan X-Trail, Nissan Qashqai, Dacia Duster. Kierowca wybiera klawiszem na środkowej konsoli jedną z trzech pozycji. 2WD oznacza stały napęd na przód, Auto - samoczynnie dołączany i odłączany również na tył, do 50 proc., Lock - permanentny na cztery koła 50/50. Przy rozpędzaniu Lock działa do 40 km/h, potem układ przechodzi w tryb Auto. Gdy prędkość spadnie poniżej „40” nic nie dzieje się samo, trzeba Lock ponownie aktywować. W sumie to dobre zabezpieczenie przed zapominalskim kierowcą. Napęd działa sprawnie, również w nietrudnym terenie. Trzeba jednak ciągle pamiętać o prześwicie ledwie 188 mm. Wersje benzynowe, niedostępne obecnie w Polsce, są pod tym względem wyraźnie lepsze, 206 mm. Zawieszenie nastawione na komfort resorowania wyraźnie nie lubi dynamicznych manewrów na szosie. I nic tu nie pomoże nawet najlepsze „obuwie”.

Zimowe - węgierskie

Koleos Privilege opuszcza koreańską fabrykę na gumach 225/55 R18 98H. W testowym pojeździe dokładnie taki był rozmiar zimówek Michelin Latitude Alpin. Zostały wyprodukowane nie w Olsztynie, ale na Węgrzech. Wewnętrzna konstrukcja była mocniejsza niż np. w „15” do aut osobowych, mianowicie dwie warstwy poliestrowe, a pod bieżnikiem jeszcze dwie stalowe i jedna poliamidowa. Jak przestrzega instrukcja obsługi auta (której zresztą nie było w testowym egzemplarzu), zużycie opon przyspieszają: przeciążenie auta, długie autostradowe trasy w upale, częsta jazda po złych nawierzchniach.

Efektowne obręcze ze stopu metali lekkich, z pięcioma podwójnymi ramionami, noszą nazwę Austral Gloss. Bardzo podobne, tylko w jaśniejszym odcieniu, są 18-calowe felgi Austral proponowane jako opcja do SL Bose za 2660 zł. Seryjnie Koleosy SL Bose jeżdżą na alusach Alyum z gumami 225/60 R17 99H.

Dojazdówka z tubą

Dojazdowy zapas spoczywał na dnie bagażnika. Najpierw podnosi się podłogę kufra, znajduje się pod nią piankowa wytłoczka z przegródkami (miejsce na drobiazgi), podnośnikiem i narzędziami. Pod wytłoczką leży zapas z subwooferem (tubą) Bose w środku, to część seryjnego nagłośnienia odmiany Privilege. Zapas był koreański, Hankook T 155/80 R17 100M. Radialny - czasem takie opony są diagonalne - z dwoma warstwami z poliestru, a pod bieżnikiem także z dwoma ze stali. Duży napis na ściance bocznej oznajmiał, że ciśnienie powinno wynosić 420 kPa albo 60 psi, czyli po przeliczeniu 4,2 bara.

Podnoszenie ciśnienia

Tak właśnie wartości dla zapasu można odczytać na nalepce na słupku B, po stronie kierowcy. Dla opon 225/55 R18 98H prawidłowe ciśnienie powinno wynosić 2,3 bara z przodu oraz 2,1 z tyłu. I tyle samo dla opon 225/60 R17 99H. Instrukcja obsługi precyzuje, że jeżeli opony są rozgrzane trzeba dodać 0,2-0,3 bara. A jeśli Koleos  jedzie z pełnym obciążeniem i jeszcze ciągnie przyczepę, ciśnienie powinno zostać podniesione o 0,2 bara, zaś maksymalna prędkość zredukowana do 100 km/h. Czyli w takiej sytuacji pomiar na rozgrzanej, przedniej oponie może przynieść wynik 2,8 i wszystko będzie w porządku. Ciśnienie należy sprawdzać raz na miesiąc i przed wyruszeniem w dłuższą trasę.

Renault kiedyś często miały czujniki ciśnienia, lecz do Koleosa na polskim rynku nie są one dostępne nawet za dopłatą.

Tylko przednie opony można wyposażyć w łańcuchy - zaleca Renault. Przy oponach większych niż fabryczne, montaż łańcuchów jest wykluczony. Natomiast opony z kolcami, dozwolone np. w Rosji, zakłada się albo na przednie, albo na wszystkie koła.

DANE TECHNICZNE SAMOCHODU

 Rodzaj nadwozia

 SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

 DMC/ładowność

 2250 / 595 kg

Dług./szer./wys.

 4,520 / 1,865 / 1,710 m

Rozstaw osi

 2,690 m

Pojemność bagażnika

 450 / 1380 l

Zalecane ogumienie

225/55 R18 98H, koło zapasowe dojazdowe T 155/80 R17 100M

Silnik

turbodiesel common rail, 1.995 ccm, R4 16V, 175 KM przy 3750 obr./min i 360 Nm przy 2000 obr./min

Prędkość maksymalna

191 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,9 s

Spalanie (miasto/trasa/średnie)

5,7 /7,5/6,4 l/100 km

Cena

136 400 zł (promocyjna 110 893 zł)

 

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Zobacz cały numer PO 3/101 (Marzec 2013)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń