Podczas hamowania może pojawić się nieprzyjemny pisk - to wynik tarcia między klockiem hamulcowym a tarczą. Dźwięk ten potrafi być bardzo głośny, nawet do 100 dB. W zależności od przyczyny odgłosy są różne i bywają określane jako piszczenie, szuranie czy przypominające drapanie szczotką drucianą. Jak informuje Textar, te irytujące dźwięki to jedna z głównych przyczyn reklamacji zgłaszanych w warsztatach.
Dążenie przemysłu motoryzacyjnego do stosowania lekkich konstrukcji, różnych rodzajów napędów i nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy zwiększa ryzyko powstawania drgań i towarzyszących im dźwięków. Przykładowo, elementy o obniżonej wadze są bardziej podatne na piszczenie i tarcie, a w pojazdach elektrycznych nie słychać pracy silnika, co sprawia, że wszelkie odgłosy układu hamulcowego są bardziej wyraźne. Wzrost oczekiwań dotyczących komfortu sprawia, że kierowcy uznają je jako oznakę usterki - nawet jeśli są „naturalne” - co skłania ich do wizyty w warsztacie. Tymczasem jedną z metod na ograniczenie hałasu jest odpowiedni dobór klocków hamulcowych.
Wszystko zależy od materiałów ciernych
Eksperci firmy TMD Friction radzą, aby podczas wymiany hamulców dobierać komplet klocków precyzyjnie dopasowany do danego pojazdu. Uniwersalne mieszanki cierne standardowych klocków są projektowane tak, aby działały w wielu różnych modelach, ale mają tendencję do generowania większego hałasu, podczas gdy te projektowane pod dane auto są znacznie cichsze.
Textar, marka należąca do TMD Friction, ma ponad 80-letnie doświadczenie w produkcji materiałów ciernych na oryginalne wyposażenie. Firma posiada rozbudowane zaplecze testowe i opracowuje mieszanki materiałów ciernych precyzyjnie dopasowane do konkretnych pojazdów, z uwzględnieniem charakterystyki ich układów hamulcowych i przewidzianego zastosowania. Jak wskazuje marka, kluczowe znaczenie ma zarówno sama mieszanka, jak i użyte w niej składniki. W idealnym przypadku powinny one charakteryzować się niskim poziomem drgań własnych i dobrymi właściwościami tłumiącymi. Co więcej, firma stosuje różne rozwiązania, które dodatkowo pomagają w tłumieniu przenoszenia drgań z klocka na inne komponenty, np. specjalne podkładki tłumiące, nacięcia czy fazowania.
Ustalenie pierwotnej przyczyny hałasu
Hałas dochodzący z hamulców nie zawsze oznacza, że coś jest nie tak z samymi klockami. Jak wyjaśnia Marcin Ostrowski, technik szkoleniowy Textar, źródło problemu może leżeć gdzie indziej - np. w zużytych elementach zawieszenia albo w częściach, które znacząco różnią się od oryginału. Znalezienie dokładnej przyczyny bywa trudne i często wymaga wiedzy eksperckiej.
Aby pomóc warsztatom w ograniczeniu ryzyka i późniejszych reklamacji, Textar udostępnia różne materiały: instrukcje, listy kontrolne czy artykuły techniczne oraz organizuje szkolenia.
Źródło i fot.: TMD Friction