Technologie na pole

TECHNOLOGIE: Najnowsze systemy w oponach rolniczych

Same regulują ciśnienie

O tym, jak ważne jest odpowiednie ciśnienie w oponach rolniczych, pisaliśmy już niejednokrotnie. Kiedyś raz napompowane opony pracowały z jednym ciśnieniem, często źle dobranym, przez wiele godzin. Dziś to się zmieniło za sprawą najnowszych technologii.  

Jeszcze nie tak dawno nie było istotne, czy maszyny poruszały się pod dużym czy małym obciążeniem, czy jechały się po miękkiej ziemi czy utwardzonej drodze. Najważniejsze, że praca szła do przodu. Dziś wiedza rolników na tematy związane z oponami znacznie się zwiększyła, a precyzyjne technologie rolnicze stopniowo przekształcają gospodarstwa w przedsiębiorstwa wysoko zaawansowane technologicznie.

Już kilka lat temu pojawiły się opony umożliwiające pracę z ekstremalnie niskim ciśnieniem. Dzięki nim rolnicy mogą wypracować oszczędności w postaci mniejszego spalania paliwa oraz zmniejszyć straty, zbierając większe plony wskutek mniejszego ugniatania gleby. Najnowszymi rozwiązaniami służącymi temu są systemy, które w czasie rzeczywistym monitorują ciśnienie w oponach i na bieżąco są w stanie je zmniejszać lub zwiększać.

VarioGrip firmy Fendt

Kilka lat temu firma Fendt zaprezentowała rozwiązanie VarioGrip. Jest to w pełni zintegrowany system regulacji ciśnienia w oponach, który wykorzystuje technologię własnych zaworów pojazdu oraz odpowiednio kieruje przepływ powietrza. Kompletne rozwiązanie opiera się na wydajnej, dwutłokowej sprężarce chłodzonej wodą, która zapewnia bardzo wysoki przepływ powietrza. Na osi przedniej i tylnej znajdują się promieniowe moduły obrotowe. W tej dwuliniowej technologii przewód sterujący otwiera zawory opon, natomiast przewód napełniania umożliwia zwiększanie i zmniejszanie ciśnienia w oponach.

W przypadku ewentualnego uszkodzenia przewodu powietrze nie uchodzi z opon, co oznacza większe bezpieczeństwo. Varioterminal ułatwia sterowanie systemem. Ciśnienie w oponach przednich i tylnych można regulować oddzielnie do prac polowych i do jazdy na drodze. Ustawienia są zapisywane w terminalu Varioterminal. W ten sposób system regulacji ciśnienia w oponach umożliwia także kontrolę ciśnienia podczas jazdy.

VIP od  Trelleborga

System VIP (Variable Inflation Pressure) jest inteligentnym, autonomicznym, kompletnym kołem, zdolnym do samoregulacji ciśnienia w oponach kombajnu zbożowego podczas pracy zgodnie z jego dokładnym obciążeniem. System VIP pomaga rolnikom zoptymalizować powierzchnię postojową opony w celu zmniejszenia zagęszczenia gleby, zwiększenia wydajności i produktywności. Koło wyposażone w VIP-y wyczuwa, czy kombajn znajduje się w polu, czy na drodze. Wykrywa również różnice w obciążeniu każdej opony na tej samej osi. Oznacza to na przykład, że system może ustawić dwa różne ciśnienia, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, wysoką flotację i stałą powierzchnię postojową, co przekłada się na dobre prowadzenie i niskie ugniatanie gleby.

Jak to działa?

Sercem systemu VIP jest centralny procesor, który zbiera informacje z czujników mierzących ugięcie ściany bocznej, ciśnienie i temperaturę. Na podstawie tych odczytów procesor reguluje ciśnienie w oponach za pomocą sprężarki i zaworu w zależności od panujących warunków gruntowych. Trelleborg opracował układ sterowania, który analizować dane w celu zdefiniowania rzeczywistego chwilowego obciążenia działającego na pojedynczą oponę, co umożliwia szybką regulację ciśnienia w oponach.

- Technologie dla rolnictwa precyzyjnego są dziś wykorzystywane na ponad 5 proc. gruntów rolnych, a w ciągu następnej dekady osiągną poziom 20 proc. - powiedział Piero Mancinelli, dyrektor Działu R&D Opon Rolniczych i Leśnych w Trelleborg Wheel Systems. - W rezultacie maszyny samosterujące oraz roboty połączone z Internetem Rzeczy (IoT) szybko stają się rzeczywistością w nowoczesnym rolnictwie, pomagając rolnikom produkować więcej za mniej.

Przedstawiciel firmy zaznaczył, że System VIP stanowi krok naprzód w porównaniu do istniejących już na rynku systemów TPMS (Tire Pressure Measurement System) lub TMCS (Tire Pressure Control System). Nowe rozwiązanie jest zdolne nie tylko do pomiaru i/lub zmiany ciśnienia w oponach. Jako inteligentny system, ustala i dostosowuje ciśnienie odpowiednio do czasu i miejsca bez konieczności ręcznej regulacji.

System VIP został uhonorowany w ubiegłym roku złotym medalem na Targach Sima.

oprac. Krzysztof Krusiński

Fot. Fendt, Trelleborg

Zobacz cały numer PO 9/159 (Wrzesień 2018)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń