Kluczowym czynnikiem podczas Grand Prix Niemiec była pogoda. Padający w końcówce deszcz praktycznie uniemożliwił przewidzenie strategii. Mimo nasilających się opadów, Lewis Hamilton z Mercedesa odniósł zwycięstwo po jeździe na jeden pit stop, ze strategią miękkie/ultramiękkie. Prezentował szybkie tempo nawet na slickach.
Wpływ na wyścig miała także późna neutralizacja. Hamilton jako jedyny kierowca z pierwszej szóstki tylko raz zmieniał opony. W pełnej napięcia końcówce zespoły próbowały ocenić bezustannie zmieniający się poziom przyczepności. Kilku kierowców przesiadało się pomiędzy slickami i oponami przejściowymi, jeden skorzystał także z deszczówek. Liczący 10 okrążeń finałowy sprint do mety, po zakończeniu neutralizacji, czołówka rozegrała na oponach ultramiękkich, na przesychającym torze.
MARIO ISOLA – SZEF DZIAŁU WYŚCIGÓW SAMOCHODOWYCH PIRELLI POWIEDZIAŁ - Warunki atmosferyczne zapewniły nam wyjątkowo dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig. Zespoły musiały błyskawicznie reagować na bezustannie zmieniające się warunki, gdy tylko jeden sektor toru był mokry, a pozostałe dwa – suche. Oczywiście stanowiło to ogromne wyzwanie i na ostatni przejazd wybierano głównie ultramiękkie opony, dobrze spisujące się w mieszanych warunkach. Sześć różnych strategii w pierwszej dziesiątce pokazuje, jak trudno było dobrać właściwą taktykę w wymagających warunkach, ale warto podkreślić, że mimo deszczu jedynie czterej kierowcy z pierwszej dziesiątki skorzystali po drodze z opon przejściowych.
NAJLEPSZE CZASY OKRĄŻEŃ Z ROZBICIEM NA OPONY
POŚREDNIE |
MIĘKKIE |
ULTRAMIĘKKIE |
PRZEJŚCIOWE |
DESZCZOWE |
Ricciardo - 1.18,262 |
Bottas – 1.16,956 |
Hamilton – 1.15,545 |
Alonso – 1.27,445 |
Gasly – |
Magnussen - 1.18,476 |
Verstappen – 1.17,057 |
Bottas – 1.15,721 |
Sainz – |
- |
Hartley - 1.18,563 |
Raikkonen – 1.17,152 |
Verstappen – 1.15,852 |
Leclerc – 1.30,735 |
- |
NAJDŁUŻSZE PRZEJAZDY W WYŚCIGU
OPONY |
KIEROWCA |
LICZBA OKRĄŻEŃ |
POŚREDNIE |
Hulkenberg |
33 |
MIĘKKIE |
Perez |
45 |
ULTRAMIĘKKIE |
Verstappen, Ericsson |
29 |
PRZEJŚCIOWE |
Sainz |
6 |
DESZCZOWE |
Gasly |
3 |
PRZEWIDYWALNOŚĆ NASZEJ PROGNOZY
Nawet mimo deszczu w drugiej części wyścigu, Lewis Hamilton wygrał wyścig po jeździe na jeden pit stop (zgodnie z naszymi prognozami) – ale zastosował alternatywną strategię miękkie/ultramiękkie, próbując nadrobić pozycje po starcie z 14. pola. Hamilton wykonał swój jedyny pit stop na 42. okrążeniu. Tylko czterej kierowcy z pierwszej dziesiątki wykonali po dwa pit stopy.
PODSUMOWANIE PIT STOPÓW – NIEMCY 2018
Hamilton: Mn UMn (42) 1
Bottas: UMu Mn (28) UMn (52) 2
Raikkonen: UMu Mn (14) UMn (53) 2
Verstappen: UMu Mn (29) PRn (46) UMu (48) 3
Hulkenberg: UMu Pn (18) PRn (51) UMu (55) 3
Grosjean: UMu Pn (21) PRn (51) UMu (55) 3
Perez: UMu Mn (22) 1
Ocon: UMn Mn (25) 1
Ericsson: Mn UMn (38) 1
Hartley: Mn Pn (28) UMn (52) 2
Magnussen: UMu Pn (20) PRn (51) UMu (55) 3
Sainz: UMu Pn (20) PRn (50) UMu (56) 3
Vandoorne: Mn Pn (29) UMn (52) 2
Gasly: Mn Dn (43) UMn (46) 2
Leclerc: UMu Mn (20) PRn (43) UMu (46) 3
Alonso: Mn Pn (31) PRn (43) Mu (47) 3 (NU)
Stroll: Mn Pn (27) PRn (50) 2 (NU)
Vettel: UMu Mn (25) 1 (NU)
Sirotkin: Mn Pn (28) PRn (51) 2 (NU)
Ricciardo: Pn 0 (NU)
ŁĄCZNA LICZBA PIT STOPÓW: 40
W pierwszej kolumnie podana jest mieszanka, na której kierowca rozpoczął wyścig.
W ostatniej kolumnie podana jest całkowita liczba pit stopów.
UM = Ultramiękka mieszanka
M = Miękka mieszanka
P = Pośrednia mieszanka
PR = Opony przejściowe
D = Opony deszczowe
N = Nowy komplet
U = Używany komplet
NU = Kierowca nie ukończył wyścigu
źródło: Pirelli