Sebastian Vettel z zespołu Ferrari wygrał 350. Grand Prix Pirelli po zaciętej walce w Wielkiej Brytanii.
Grand Prix na torze Silverstone przyniosła napiętą walkę strategiczną Ferrari i Mercedesa. Dwie neutralizacje w końcówce wyścigu zamieniły finisz w parę kończących rywalizację sprintów. Podczas pierwszej neutralizacji zespoły Ferrari i Mercedes podjęły różne decyzje strategiczne. Kierowcy Ferrari zjechali na drugi pit stop i założyli świeże opony: najmiększą dostępną mieszankę. Tymczasem zawodnicy Mercedesa pozostali na torze, na pośrednich oponach. Zamierzali utrzymać swoje pozycje na torze, po wcześniejszym wykonaniu pojedynczych pit stopów.
Przy niezwykle wysokiej temperaturze nawierzchni, sięgającej 50 stopni Celsjusza, na jednym z najszybszych i najbardziej wymagających torów w sezonie pod względem obciążeń, wszystkie mieszanki zademonstrowały zarówno osiągi, jak i wytrzymałość podczas 350. Grand Prix firmy Pirelli w Formule 1.
Mario Isola, szef działu wyścigów samochodowych Pirelli tak podsumował rywalizację w GP Wielkliej Brytanii:
- Za nami ekscytujący i nieprzewidywalny wyścig, z wykorzystaniem zróżnicowanych strategii i wszystkich trzech mieszanek. Poza różnymi decyzjami strategicznymi z wykorzystaniem miękkich i pośrednich opon wśród kierowców, którzy zajęli pierwsze pięć miejsc na mecie, Nico Hulkenberg z Renault zyskał sześć pozycji, jadąc na jeden pit stop, zmieniając ogumienie pośrednie na twarde. Wpływ na wyścig miały oczywiście neutralizacje, do których trzeba było dostosować zaplanowane wcześniej strategie, ale wszyscy kierowcy byli w stanie toczyć twardą walkę od startu do mety na wszystkich mieszankach, na jednym z najbardziej wymagających torów w sezonie. Rywalizacja zakończyła się pełnym emocji finałem, który w 350. Grand Prix firmy Pirelli idealnie podkreślił widowiskową naturę Formuły 1.
Pirelli pozostaje na torze Silverstone, na kolejny dwudniowy test w ramach programu rozwojowego opon na sezon 2019. W jazdach wezmą udział zespoły Haas, Red Bull i Williams - samochodem tej ostatniej ekipy podczas obu dni jeździć będzie Robert Kubica.
NAJLEPSZE CZASY OKRĄŻEŃ Z ROZBICIEM NA OPONY
TWARDE |
POŚREDNIE |
MIĘKKIE |
Hulkenberg - 1.33,405 |
Hamilton – 1.31,245 |
Vettel – 1.30,696 |
Sainz - 1.34,602 |
Bottas – 1.31,377 |
Raikkonen – 1.30,795 |
- |
Raikkonen – 1.32,135 |
Ricciardo – 1.31,589 |
NAJDŁUŻSZE PRZEJAZDY W WYŚCIGU
OPONY |
KIEROWCA |
LICZBA OKRĄŻEŃ |
TWARDE |
Hulkenberg |
32 |
POŚREDNIE |
Ocon |
33 |
MIĘKKIE |
Grosjean |
26 |
PRZEWIDYWALNOŚĆ PROGNOZY PIRELLI
Neutralizacje utrudniły przewidzenie strategii, ale ostatecznie Sebastian Vettel odniósł zwycięstwo po jeździe na dwa pit stopy. Wystartował na miękkiej mieszance i założył pośrednią na 20. okrążeniu (w warunkach zielonej flagi). Następnie zmienił ją ponownie na miękką, na 33. okrążeniu – już w warunkach neutralizacji. Ten ruch pomógł mu w wygraniu wyścigu.
PODSUMOWANIE PIT STOPÓW - WIELKA BRYTANIA 2018
Vettel: Mu, Pn (20) Mn (33) / dwie zmiany
Hamilton: Mu, Pn (25) / jedna zmiana
Raikkonen: Mu, Pn (13) Mn (33) / dwie zmiany
Bottas: Mu, Pn (21) / jedna zmiana
Ricciardo: Mu , Pn (18) Mn (30) / dwie zmiany
Hulkenberg: Pn, Tn (20) / jedna zmiana
Ocon: Mu, Pn (19) / jedna zmiana
Alonso: Mn, Pn (13) Mu (32) / dwie zmiany
Magnussen: Mu, Pn (25) / jedna zmiana
Perez: Mn, Pn (13) Mu (32) / dwie zmiany
Vandoorne: Mn, Pn (21) Mn (33) / dwie zmiany
Stroll: Pn, Tn (30) / jedna zmiana
Gasly: Mn, Pn (20) Mu (32) / dwie zmiany
Sirotkin: Mn, Pn (21) / jedna zmiana
Verstappen: Mu, Pn (17) Mn (33)/ dwie zmiany (NU)
Sainz: Pn, Tn (17) Mn (32) / dwie zmiany (NU)
Grosjean: Mu, Pn (26) / jedna zmiana (NU)
Ericsson: Mn, Pn (24) / jedna zmian (NU)
Leclerc: Mu, Pn (18) / jedna zmiana (NU)
Hartley: Pn, bez zmiany (NU)
Łączna liczba pit stopów: 28
W pierwszej kolumnie podana jest mieszanka, na której kierowca rozpoczął wyścig.
W ostatniej kolumnie podana jest słownie całkowita liczba pit stopów.
Objaśnienia skrótów:
M = Miękka mieszanka, P = Pośrednia mieszanka, T = Twarda mieszanka, N = Nowy komplet, U = Używany komplet, NU = Kierowca nie ukończył wyścigu
Źródło i fot: Pirelli