2018-07-06

F1: debiut twardych niebieskich

Twarde opony P Zero „niebieskie” zadebiutują w sezonie 2018 na szybkim torze Silverstone w Anglii: znanym jako „dom brytyjskiego motorsportu”. Będzie to pierwszy tegoroczny występ twardego ogumienia.

Opony twarde „niebieskie” są odpowiednikiem zeszłorocznej pośredniej mieszanki, zatem tegoroczna nominacja - z pośrednimi i miękkimi oponami - jest podobna do zeszłorocznej. Grand Prix Wielkiej Brytanii kończy pierwszy w historii Formuły 1 tryptyk - trzy wyścigi podczas trzech kolejnych weekendów - a Pirelli zostanie na torze, gdzie po zawodach zorganizowane zostaną testy rozwojowe opon na sezon 2019.

TOR Z PUNKTU WIDZENIA OGUMIENIA

Od strony opon Silverstone jest jednym z najbardziej wymagających torów w sezonie, przede wszystkim ze względu na serię długich i szybkich zakrętów, które mocno obciążają ogumienie. W tym roku wymieniono nawierzchnię na całej długości toru. Nowy asfalt jest szybszy i zapewnia większą przyczepność, ale poziom degradacji jest niski. Aby ograniczyć przegrzewanie, po raz ostatni w tym sezonie w użyciu będą opony o warstwie bieżnika cieńszej o 0,4 milimetra (tak samo było w Hiszpanii i we Francji). Mimo nominowania najbardziej miękich mieszanek w historii wyścigów na Silverstone, w zeszłym roku Lewis Hamilton z Mercedesa odniósł zwycięstwo po jeździe na jeden pit stop. Podczas wyścigowego weekendu wszystko może się zdarzyć, bowiem Brytyjska pogoda słynie z nieprzewidywalności. Tor jest często używany, więc nawierzchnia ulega szybkiemu nagumowaniu.

- Silverstone to zawsze wielkie wyzwanie dla opon, bo przeciążenia boczne mogą przekraczać poziom 5 G - mówi Mario Isola, szef działu wyścigów samochodowych Pirelli. - Dlatego zdecydowaliśmy się na debiut twardego ogumienia na Silverstone i ta mieszanka ma stawić czoło jednym z najbardziej wymagających warunków w sezonie. Jednak ponieważ cała gama mieszanek jest miększa niż w zeszłym roku, to obecna nominacja mniej więcej odpowiada tej z poprzedniego sezonu. Nowy asfalt przynosi lepsze czasy okrążeń, o czym przekonaliśmy się już na podstawie danych z naszego programu wyścigów GT, a ponadto mocniej obciąża opony. Dlatego nie zdecydowaliśmy się na miększą nominację. Nie uwzględnia jednak ona słynnej, zmiennej brytyjskiej pogody. Może nam ona przynieść ostre słońce lub ulewny deszcz, więc zespoły muszą być przygotowane na wszystko.

 

 

Większość zespołów postawiła na miękką mieszankę przy doborze zestawów opon na weekend, a dobór kompletów pośredniego i twardego ogumienia jest zróżnicowany wśród ekip.

 

(*) Dobór opon na wyścigi rozgrywane poza Europą musi być dokonany 14 tygodni przed weekendem Grand Prix, a w przypadku rund rozgrywanych w Europie czas decyzji mija 8 tygodni przed zawodami.

 

Program rozwojowy Pirelli na sezon 2019 będzie kontynuowany po Grand Prix Wielkiej Brytanii. We wtorek i środę opony slick sprawdzać będą zespoły Red Bull, Haas i Williams z Robertem Kubicą za kierownicą przez oba dni jazd.

 

Źródło i graf. Pirelli

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń