2018-07-05

Na podbój Ameryki Łacińskiej

(POST ARCHIWALNY)

Od 11 do 13 lipca br. w Meksyku odbędą się największe targi motoryzacyjne w Ameryce Północnej - INA PAACE Automechanika. Organizatorzy szacują, że 600 wystawców z całego świata, wśród których będą firmy z Polski, odwiedzi podczas targów ponad 25 tys. osób.

Targi w Meksyku są wielką szansą dla polskich producentów części samochodowych, których wspiera Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), organizując stoisko narodowe. INA PAACE Automechanika Mexico to najważniejsze targi motoryzacyjne w Ameryce Łacińskiej przyciągające tysiące gości z branży motoryzacyjnej z całego świata. Tegoroczna edycja odbędzie się od środy 11 lipca do piątku 13 lipca 2018 roku w CitiBanamex Centre w Mieście Meksyk i skupi się na rynku części samochodowych.

 

 

Swój udział w wydarzeniu zadeklarowało już pięć polskich firm, wśród nich Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), która zorganizuje stoisko narodowe (nr 2023). Będzie to nie tylko punkt kontaktowy dla polskich producentów planujących swoją ekspansję na tym rynku, ale również miejsce spotkań biznesowych, dystrybucji folderu branżowego oraz materiałów promocyjnych. W czwartek, 12 lipca br., o godzinie 13. odbędzie się tu briefing prasowy gromadzący przedstawicieli mediów, liderów opinii, jak również reprezentantów branży. Podczas wystąpienia Bartosza Mieleckiego, dyrektora zarządzającego Polskiej Grupy Motoryzacyjnej, zostaną oni zapoznani z potencjałem polskiego sektora części samochodowych.

- Meksyk dla polskich producentów części samochodowych jest dziś oknem na świat motoryzacji - podkreśla Bartosz Mielecki, który jest także ekspertem PAIH w programie BRAND.  - To efekt dynamicznie rozwijającej się gospodarki, bliskiego sąsiedztwa największych gospodarek świata i wciąż obowiązującego Północnoamerykańskiego Układu Wolnego Handlu NAFTA czy umów handlowych z 45 krajami. Przykłady sukcesu polskich firm takich jak Grupy Boryszew, która w Meksyku od 2015 roku produkuje i dostarcza przewody klimatyzacyjne dla Audi i Volkswagena czy firmy BURY - dostawcy zaawansowanych systemów multimedialnych, stanowią wzór dla kolejnych naszych producentów części samochodowych.

Polscy producenci części samochodowych coraz aktywniej działają w Meksyku. Już w listopadzie w fabryce Maflow rozpocznie się produkcja komponentów dedykowanych dla samochodów Teramont. To kolejny projekt dla największego europejskiego koncernu motoryzacyjnego Grupy VW. Będzie on realizowany do 2022 roku. Swoją ekspansję rozszerzy również Sanok Rubber, czołowy producent systemów uszczelnień karoserii samochodowych, jak i antywibracyjnych do amortyzatorów, układu wydechowego i kierowniczego oraz wahaczy. W tym roku duży kontrakt podpisała również firma Tip-Topol, największy w Polsce producent membran do zawieszeń pneumatycznych.

 

 

Branża motoryzacyjna jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarki meksykańskiej. Według Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (AMIA),  w 2017 roku osiągnął rekordowo wysoki poziom zarówno w produkcji, jak i w eksporcie. Prognoza AMIA na 2018 r. to produkcja 4 mln sztuk i eksport 3,2 mln sztuk. Dziś to 6. producent aut na świecie wytwarzający 20 proc. pojazdów w Ameryce Północnej. W tutejszym sektorze, generującym 3 proc. PKB zatrudnionych jest 870 000 osób w 2500 firmach obecnych w 19 stanach. Największymi zakładami produkcyjnymi w Meksyku w 2017 r. były Nissan (829 262 sztuki), General Motors (805 758 sztuk) i Fiat Chrysler Automobiles (638 653 sztuki). Z powodu antymeksykańskiej polityki nowego prezydenta USA, tym krajem zaczęły interesować się Chiny. Chiński koncern samochodowy Great Wall Motor rozważa wybudowanie fabryk. Obecnie 80 proc. produkcji motoryzacyjnej Meksyku jest przeznaczona na eksport, z czego 86 proc. trafia do Kanady i Stanów Zjednoczonych. Liczby te dynamicznie rosną - w 2017 roku wywóz do USA wzrósł aż o 9,4 proc. Paradoksalnie, wzrost meksykańskiego przemysłu motoryzacyjnego jest napędzany głównie przez eksport na rynki poza regionem umowy o wolnym handlu w Ameryce Północnej (NAFTA). Eksport do Europy zwiększył się aż o 45,2 proc. w wyniku zapotrzebowania z Niemiec, a wysyłki do Azji wzrosły o 38,1 proc.

- Wartość handlu między naszymi krajami to ponad 1,2 mld dolarów. Meksyk jest trzecim w regionie eksporterem do Polski i drugim importerem polskich produktów. Wymiana ta będzie rosnąć, a części samochodowe niewątpliwie będą jej kołem zamachowym - tłumaczy Patrycja Staszewska, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Mexico City. - Meksyk, w którym mieszka przeszło 127 mln ludzi, jest ogromnym rynkiem zbytu, a jego gospodarka w 70 proc. opiera się na handlu zagranicznym. Warto zwrócić uwagę nie tylko na eksport, ale również na fakt, że po drogach Meksyku, będącego jednym z najbardziej zaludnionych państw na świecie, porusza się ponad 30 milionów aut. Tylko w latach 2000-2014 do ruchu włączyło się 17,6 milionów pojazdów. Zgodnie z prognozami gospodarczymi, do roku 2020 ilość pojazdów wzrośnie o 22 proc. Wszystko to powoduje, że popyt na części samochodowe rośnie dynamicznie, a wartość rynku części zamiennych osiągnie 28 miliardów USD.

Polska jest jednym z największych na świecie producentów części samochodowych. Nad Wisłą zarejestrowanych jest blisko 2800 firm, w których pracuje 175 tys. osób. W 2017 roku wartość eksportu polskiego rynku motoryzacyjnego wyniosła 25 miliardów dolarów amerykańskich, co odpowiada 13 proc. wartości całego polskiego eksportu. Głównymi odbiorcami polskich wyrobów są: Niemcy, Włochy oraz Wielka Brytania.

Źródło: PAIH

Grafika. INA PAACE Automechanika Mexico

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń